به گزارش اکوایران، کانال دوازده اسرائیل به نقل از مقام‌های اطلاعاتی غربی مدعی شده که مسکو در حال آماده‌ شدن برای ارائه جنگنده‌های سوخو-۳۵ به ایران در آینده نزدیک است. این کانال مدعی شده این قرارداد می‌تواند شامل ارائه ۲۴ جنگنده باشد که در ابتدا قرار بود به مصر تحویل داده شود، اما با مداخله ایالات متحده این معامله کنار گذاشته شده بود. با خارج شدن قاهره از صف خرید، ادعا شده ث شد مسکو به دنبال خریدار بالقوه جدیدی باشد که آن را در تهران یافته است.

پیش از این همه شایعاتی مبنی بر علاقه‌مندی تهران برای دریافت این جنگنده‌ها منتشر شده بود. جروزالم پست هم گزارش داده که رسانه‌های ایران در سپتامبر گفت‌اند که تهران در حال بررسی چنین خریدی است و ادعا کرده خلبانان ایرانی پیش‌تر از این جنگنده‌ها برای آموزش استفاده می‌کردند.

در ماه‌های گذشته، مقامات غربی نسبت به تعمیق همکاری‌های نظامی تهران-مسکو هشدار داده‌اند. آن‌ها تهران را متهم به ارسال پهپاد به مسکو برای استفاده از جنگ اوکراین متهم کرده و ادعا کرده‌اند که مسکو درصدد دریافت موشک‌های بالستیک است. این در حالی است که تهران هر گونه مداخله در جنگ اوکراین، بالاخص ارسال پهپاد به مسکو را مکررا رد کرده است.

در همین شرایط،  کیریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات اوکراین، در گفتگو با  روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز ادعا کرده که روسیه با وجود اینکه صدها پهپاد انتحاری از نوع شاهد را از ایران خریداری کرده، ‌ولی همچنان سعی دارد تا با ارائه مشوق‌هایی ایران را ترغیب کند تا به تامین پهپادی خود ادامه داده و علاوه بر این‌ها، موشک‌های خود را نیز در اختیار مسکو قرار دهد. او مدعی شده روسیه برای تکمیل زرادخانه موشکی خود نیز روی تهران حساب باز کرده است.

 بودانوف در این گفت‌وگو با تشریح پیوند ژئوپلیتیکی که بین روسیه و ایران در جریان جنگ در اوکراین پدیدار شده، ادعا کرده که برای متقاعد کردن ایران برای ادامه این روند، روسیه قول ارائه دانش علمی و فنی در حوزه صنایع نظامی ایران را داده است. با این حال او مدعی شده که فعلا این حمایت‌ها [در حد همین پهپادها] محدود است و ایران تاکنون در زمینه انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه امتناع کرده است.