به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه برای اولین بار از کلمه «جنگ» برای اشاره به درگیری در اوکراین استفاده کرد. پیش از این او همیشه با دقت از عبارت ساخته خود، یعنی «عملیات نظامی ویژه» برای توصیف تهاجم مسکو به اوکراین استفاده می‌کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، پوتین در جریان شرکت در نشست شورای سیاست جوانان در مسکو به خبرنگاران گفت: «هدف ما هیزم ریختن در آتش درگیری نظامی نیست، بلکه برعکس، ما می‌خواهیم این جنگ هرچه زودتر تمام شود.»

منتقدان پوتین می‌گویند که استفاده از کلمه "جنگ" برای توصیف درگیری اوکراین از ماه مارس عملاً در روسیه غیرقانونی بوده است، زمانی که رئیس‌جمهور قانون سانسوری را امضا کرد که انتشار اطلاعات "جعلی" در مورد تهاجم را جرم می‌داند و ممکن است تا 15 سال زندان داشته باشد. بنابراین استفاده پوتین از این کلمه توجه زیادی را برانگیخت.

نیکیتا یوفرف، یک قانونگذار شهری از سن پترزبورگ که به دلیل مواضع ضد جنگ خود از روسیه گریخته است، روز پنجشنبه گفت که از مقامات روسیه می‌خواهد که پوتین را به دلیل "انتشار اطلاعات جعلی درباره ارتش" تحت پیگرد قانونی قرار دهند. او گفت:« هزاران نفر همین حالا به خاطر گفتن چنین سخنانی در زندان هستند.»

photo_2022-12-23_13-34-36

یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفت که ارزیابی آن‌ها این بوده است که اظهارات پوتین عمدی نبوده و احتمالاً یک لغزش زبانی بوده است.

از زمان آغاز تهاجم پوتین به اوکراین در 24 فوریه، هزاران نفر کشته، شهرها ویران و میلیاردها دلار زیرساخت این کشور نابود شده است. در آن روز پوتین از اصطلاح «عملیات نظامی ویژه» برای توصیف حمله خود استفاده کرد و هدف آن را «نازی‌زدایی» اوکراین خواند، اصطلاحی که مورخان و ناظران سیاسی به آن وقعی ننهادند. او از آن زمان تهاجم بی‌دلیل روسیه به اوکراین را عملی میهن‌پرستانه و مسئله‌ای وجودی برای روسیه به تصویر کشیده است.

صلح و موشک های پاتریوت

اظهارات روز پنجشنبه پوتین همزمان بود با سفر تاریخی ولودیمیر زلنسکی به واشنگتن ، جایی که رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی پرشور خود در کنگره خواستار حمایت بیشتر آمریکا از تلاش های جنگی آن‌ها شد.

در جریان این سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از بسته کمکی 1.8 میلیارد دلاری برای اوکراین پرده‌برداری کرد که شامل سامانه دفاع موشکی پاتریوت می‌شود، سامانه‌ای که مدت‌هاست کی‌یف درخواست آن را برای مقابله با حملات هوایی روسیه دارد.

پوتین روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در مسکو، سیستم‌های پاتریوت را «قدیمی» خواند و گفت روسیه «همیشه راه حل را پیدا خواهد کرد».

پوتین گفت: «درباره پاتریوت‌ها، این یک سیستم کاملا قدیمی است و به خوبی اس-300 (سامانه دفاع موشکی روسیه) کار نمی‌کند. کسانی که این سلاح‌ها را تامین می‌کنند فقط وقت خود را تلف می کنند. این کار فقط باعث طولانی‌تر شدن درگیری می‌شود.»

زلنسکی در سخنرانی خود در کنگره به طور مختصر درباره یک قرارداد صلح 10 ماده‌ای صحبت کرد که پیش از آن با بایدن درباره  جزئیات آن گفتگو کرده بود. رهبر اوکراین می‌گوید که جو بایدن از طرح‌های آن‌ها برای صلح حمایت می‌کند.

پوتین روز پنجشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا شانس واقعی دیپلماسی در اوکراین وجود دارد، گفت که در پایان درگیری‌ها همیشه باید مذاکراتی انجام شود.

پوتین در حالی که زلنسکی را به امتناع از مذاکره متهم می‌کند، گفت: «همه منازعات، از جمله درگیری‌های نظامی بالاخره به نوعی با مذاکره به پایان می‌رسند».

او گفت: «ما هرگز از مذاکره رویگردان نبودیم، این رهبری اوکراین بود که از گفتگو امتناع کرد. دیر یا زود بالاخره طرفین درگیری می‌نشیند و مذاکره می‌کند و هرچه مخالفان ما زودتر تصمیم به این کار بگیرند بهتر است.»

پوتین و سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کردند کرملین سرمایه گذاری قابل توجهی در بسیاری از زمینه های نظامی انجام خواهد داد. این شامل افزایش تعداد نیروهای نظامی، تسریع برنامه‌های تسلیحاتی و توسعه نسل جدیدی از موشک‌های مافوق صوت است که برای آماده‌سازی روسیه برای آن چه پوتین «درگیری اجتناب‌ناپذیر» با دشمنانش می‌خواند لازم است.