به گزارش اکوایران، به رغم بالا گرفتن تنش‌ها میان تهران و ریاض، با دیدار وزرای خارجه دو کشور، انتظار گشایش در روابط فی‌مابین افزایش یافته است. در شرایطی که در روزهای گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده بود که تهران به واسطه پررنگ دیدن نقش ریاض در اعتراضات داخلی، گفت‌وگوها با مقامات سعودی را متوقف و مانع از برگزاری دور ششم مذاکرات ایران و عربستان شده، صبح امروز، وزیر امور خارجه ایران از دیدار روز گذشته خود با هم‌تای سعودی‌اش خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی، که برای شرکت در نشست منطقه‌ای «بغداد2» به امان، پایتخت اردن، سفر کرده بود، با انتشار توئیتی به زبان عربی اعلام کرد: «در کنفرانس بغداد ۲ در اردن شرکت کردم تا بر حمایتمان از عراق تاکید کنیم. در حاشیه نشست، فرصتی نیز جهت صحبت دوستانه بابرخی از همتایانم از جمله وزیران خارجه عمان، قطر، عراق، کویت و عربستان مهیا شد و وزیر سعودی به من از آمادگی کشورش برای ادامه گفت وگو با ایران خبر داد».

0

بدین ترتیب، و در شرایطی که مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی بر سر احیای توافق هسته‌ای با بن‌بست مواجه شده و خبرهای ضدونقیضی از سوی طرف‌ها مبنی بر آغاز مجدد گفت‌وگوها شنیده می‌شود، اکنون دیدار مقامات ایرانی و سعودی در سطح وزرای خارجه، پس از گذشت شش سال، حکایت از تلاش‌های تهران برای کاستن از تنش‌ها دارد.

با این حال، میدل‌ایست نیوز، به نقل از روزنامه الاخبار لبنانی، ضمن تائید خبر این دیدار مدعی شده مساله انتخاب رئیس جمهور لبنان و تشکیل دولت جدید در این کشور در راس مسائل مورد رایزنی دوطرف ایرانی و عربستانی بوده است. در بخشی از این گزارش آمده که طرف‌های متعددی از جمله فرانسه و قطر برای منعطف کردن مواضع تهران و ریاض درخصوص پرونده لبنان واسطه گری کرده اند.

اخیرا فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان طی اظهاراتی در هفته‌های گذشته گفته بود که ایران بخشی از منطقه و همسایه ماست. و ما به دراز کردن دست خود به سوی همسایگان مان در ایران ادامه می دهیم. او تاکید کرده بود که حرف‌های مثبتی از ایران می‌شنویم و امیدواریم که این حرف ها به روابط مثبت تبدیل شود.

از سوی دیگر احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفته که گفت‌وگوهای ایرانی-سعودی از مرحله امنیتی به مرحله دیپلماتیک رسیده و اهمیت این گام نزدیک کردن رویکردها و حل اختلافات میان دو طرف است که در راستای منافع دو کشور و تمام منطقه است. سخنگوی وزارت امور خارجه عراق تاکید کرده که این کشور برای ایجاد فضای مثبت و نزدیک کردن رویکردها تلاش می کند و آخرین نشست ایران و عربستان در بغداد و تحت نظارت وزارت امور خارجه برگزار شد. وی اظهار داشته که ما همچنان میان دو طرف هماهنگی ایجاد می کنیم تا امکان برگزاری نشست های آتی و رسیدن به توافقات بیشتر فراهم شود.