به گزارش اکوایران، «مانور مشترک چین و روسیه،، «دور دوم نمایش قدرت سعید»، «کناره گیری ماسک از ریاست توئیتر»، «بازداشت هسته ای اصلی داعش در سوریه»، «عبور ابراهیم از سد رای اعتماد»، «رایزنی بی نتیجه پاکستان با تحریک طالبان»، «تاکید زلنسکی بر پایان جنگ ده ماهه»، «خودداری سوئد از استرداد روزنامه‌نگار ترک‌تبار»، «گزارش اعتراضی ایران به چین»، «نشست اردن؛ فرصتی برای خروج از بن بست»، «بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپایی» و «نشست شورای امنیت با محوریت برجام» از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

کناره گیری ماسک از ریاست توئیتر

پس از برگزاری نظرسنجی در توییتر، ایلان ماسک کناره گیری خود از ریاست توییتر را اعلام کرد.او در ادامه توئیتش نوشته بود که از نتایج نظرسنجی پیروی می کند.ایلان ماسک در صفحه خود در توییتر یک نظرسنجی قرار داده بود که طی آن از کاربران پرسیده بود آیا باید از ریاست توییتر کناره گیری کند؟او در ادامه توییت خود نوشته بود از نتیجه این نظرسنجی پیروی خواهد کرد.طی حدود 20ساعتی که از این نظرسنجی گذشته 57.5درصد از کاربران خواستار کناره گیری ماسک از ریاست توییتر شده اند و 42.5 درصد نیز با کناره گیری ماسک مخالفت کردند.

آمادگی روسیه برای حضور در مانور دریایی مشترک با پکن؛سیگنالی قوی به واشنگتن

ناوهای جنگی روسیه برای شرکت در رزمایش دریایی مشترک با چین آماده شدند؛ رزمایشی که به باور ناظران نشان از روابط دفاعی نزدیک تر میان دو کشور دارد، دو بازیگری که درگیر تنش های جدی با آمریکا هستند. به نوشته خبرگزاری اسوشیتدپرس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که رزمناو موشکی واریاگ، ناوشکن مارشال شاپوشنیکوف و دو ناو گروه ناوگان اقیانوس آرام در مانورهای دریایی چین شرقی شرکت خواهند کرد. به گفته این وزارتخانه نیروهای دریایی چین قصد دارد چندین کشتی و ناو جنگی سطحی و یک زیردریایی را برای این رزمایش مستقر کند. به گفته این وزارتخانه، هواپیماهای روسیه و چین نیز در این رزمایش شرکت خواهند کرد. مسکو و پکن همکاری نظامی رو به رشد خود را در ماه های اخیر به نمایش گذاشتند که خود پیامی است رسا برای آمریکا.ماه نوامبر بمب افکن های TU-95 نیروی هوایی روسیه و بمب افکن های چینی H-6K به شکلی مشترک بر فراز دریای ژاپن و دریای چین شرقی کانور می دادند. در بخشی از این رزمایش بمب افکن های روس برای اولین بار در چین فرود آمدند و بمب افکن های چینی به سمت پایگاه هوایی در روسیه پرواز کردند.

دور دوم نمایش قدرت سعید!

کمیسیون انتخابات تونس اعلام کرد که پس از رای گیری بحث برانگیز که با مشارکت بسیار پایین انجام شد، بعد از آن که تنها 21 نامزد در دور اول انتخابات پارلمانی پیروز شدند، دور دوم این کارزار قرار است در اکثر قریب به اتفاق مناطق پارلمانی برگزار شود. به نوشته خبرگزاری الجزیره کمیسیون انتخابات تونس اعلام کرد که تنها 8.8 درصد از رای دهندگان این کشور در انتخابات پارلمانی روز شنیه رای دادند پس از آن که اکثر احزاب سیاسی آمدن پای صندوق رای را تحریم کردند چرا که آن را حربه ای برای تقویت قدرت قیس سعید می دانند. سخنگوی کمیسیون انتخابات روز دوشنبه گفت که اطلاعات اولیه از انتخابات پارلمانی نشان از پیروزی 21 نامزد در دور اول کارزار را دارد. دور دوم این انتخابات در 133 حوزه برگزار خواهد شد. گفته می شود 20 ژانویه دور دوم انتخابات پارلمانی تونس برگزار شود. براساس قانون اساسی جدید که توسط سعید تدوین شده و ژوئیه گذشته در همه پرسی تصویب شد، پارلمان جدید اختیارهای بسیار محدودی خواهد داشت.

بازداشت یکی از هسته های اصلی داعش در سوریه

نیروهای ایالات متحده و کردهای سوری یکی از اعضای داعش در شرق سوریه را بازداشت کردند. در همین راستا نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که به خانه یکی از رهبران این گروه تروریستی در حومه غربی دیرالزور حمله کرده و این تروریست را بازداشت کردند. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، حدود 900 نیروی آمریکایی در سوریه از نیروهای تحت رهبری کردها در مبارزه با داعش حمایت می کند. نیروهای دموکراتیک سوریه گفتند که نظامیان این گروه فردی را بازداشت کردند که سلول های شبه نظامیان داعش در منطقه را مدیریت می کند. گفته می شوند در جریان این حمله، دو گوشی تلفن همراه، ده ها سیم کارت و یک مدرک هویتی و سلاح مصادره شده است. به گفته نیروهای دموکراتیک سوریه در دو هفته جاری این پنجمین باری است که مقر داعش هدف حمله قرار گرفته است. این گروه غالبا داعش را در بخش های شمال شرق سوریه که تحت کنترل کردها قرار دارد هدف می گرفتند.

عبور ابراهیم از سد رای اعتماد

انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی رای اعتماد گرفت و بدین طریق توانست رهبری خود را پس از انتخابات ماه گذشته که برنده ای نداشت، تثبیت کند. به نوشته خبرگزاری اسوشیتدپرس، انور که ائتلاف تحت رهبری اش 82 کرسی را به خود اختصاص داد، متعاقبا یک دولت وحدت ملی با چند حزب کوچک تر رقیب تعریف کرد. اما ائتلاف مخالفان مالایی حامی محی الدین یاسین، نخست وزیر پیشین که 74 کرسی پارلمان را در اختیار دارد، مشروعیت ابراهیم را زیر سوال برد. حالا این رای اعتماد برای دولت انور می تواند اهرمی برای نمایش قدرت باشد که هدف از آن برطرف کردن تردیدها در باب اختیارهای او جهت حکومت و ثبات دولتش است. رهبران احزاب تعریف شده در دولت او در باب یک پیمان همکاری برای یک دوره پنج ساله به توافق دست یافتند؛ توافقی که موجب شد تا او از حمایت 148 قانونگذار برخوردار شود؛ همان اکثریت دو سومی که هیچکدام از رهبران این کشور از سال 2008 تا به امروز نداشتند. مخالفان از پیمان منعقد شده انتقاد کرده و می گویند که قانونگذاران در معرض خطر از دست دادن کرسی های خود در صورت عدم رعایت خطوط ترسیمی هستند.

رایزنی بی نتیجه پاکستان و تحریک طالبان

مقام های پاکستانی مذاکراتی را برای حل بن بست حاکم با شبه نظامیانی که یک مرکز مبارزه با تروریسم در غرب را در اختیار گرفتند و چند نیروی امنیتی را گروگان، آغاز کردند. به نوشته خبرگزاری رویترز، در شرایط کنونی نیروهای امنیتی بخش نظامی وسیعی را محاصره کردند؛ جایی که 20 شبه نظامی فعال در گروه تحریک طالبان پاکستان در آن فعالیت دارند. با این همه، محمد علی سیف، سخنگوی ایالت خیبرپختونخوا در این باره گفت که نمایندگانی از جانب دولت پاکستان در حال مذاکره با رهبران مرکزی طالبان پاکستان در افغانستان هستند.به گفته او هنوز پاسخی از طالبان پاکستان دریافت نشده با این همه بزرگان قبایل تلاش دارند تا فرایند رایزنی ها ادامه یابد. مشخص نیست چه تعداد از نیروهنای امنیتی پاکستان توسط این گروه شبه نظامی به گروگان گرفته شده اند. با این حال، یک افسر اطلاعاتی به رویترز گفت که شش نیرو گروگان گرفته شدند، چهار نفر از آنها عضو ارتش هستند و دو نفر عضو گروه ضد تروریسم.

تاکید زلنسکی بر پایان جنگ ده ماهه

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از رهبرامن کشورهای غربی خواست تا طیف گسترده ای از سیستم های تسلیحاتی را برای کمک به پایان دادن به مرگ بارترین درگیری اروپا از زمان جنگ جهانی دوم ارائه دهند. به نوشته خبرگزاری رویترز، در حالی که متحدان غربی به رهبری ایالات متحده از اوکراین با کمک های مالی، اموزش های نظامی و تسلیحات حمایت می کنند، کی یف گفته است که برای بازگرداندن موازنه در مبارزه ده ماهه این کشور با روسیه، اوکراین به حمایت های بیشتری نیاز دارد.زلنسکی در جریان سخنرانی اش گفت که بسیاری از نتایج به شما رهبران غربی بستگی دارد، این که این نبرد چگونه پایان یابد، هر اندازه نیروی دفاعی ما موفق تر باشد، روسیه سریع تر شکست خواهد خورد. رئیس جمهوری اوکراین، ریشی سوناک را هم خطاب قرار داد و گفت از شما می خواهم تا سامانه های دفاع هوایی بیشتری را در اختیار اوکراین قرار دهید و تصمیم گیری ها توسط متحدانمان سرعت ببخشید.

خودداری سوئد از استرداد روزنامه‌نگار ترک‌تبار

دادگاه عالی سوئد اعلام کرد که استرداد بولنت کَنِش، روزنامه‌نگار ترک‌تبار را به ترکیه متوقف کرده است.ترکیه کنش را که پس از کودتای نافرجام در این کشور در سال ۲۰۱۶ از سوئد پناهندگی گرفته، به مشارکت در این کودتا و عضویت در جنبش فتح‌الله گولن که آن را یک سازمان تروریستی می‌نامد، متهم کرده است. بولنت کَنِش ارتکاب هرگونه جرمی را رد کرده است.

فنلاند و سوئد در ماه مه و در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین خواستار پیوستن به ناتو شدند، اما ترکیه این دو کشور را به پناه دادن به «تروریست‌ها» متهم کرده است.درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو به تأیید ۲۸ کشور عضو این سازمان نظامی رسیده است اما به دلیل عدم موافقت ترکیه تاکنون عملی نشده است.

دولت جدید سوئد در تلاش است تا ترکیه را متقاعد کند که این کشور از شبه‌نظامیان کرد حمایت نمی‌کند. سوئد در ماه دسامبر یک پناهجوی کرد را به ترکیه تحویل داد و این کشور هم او را به زندان انداخت.ترکیه اعلام کرده که سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو باید برای برآورده کردن خواسته‌های این کشور برای مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی گام‌های بیشتری بردارند.

گزارش اعتراضی ایران به چین

سفیر ایران از ارائه یادداشت اعتراضی کشورمان به مقامات عالی پکن خبر داد که در آن بر ضرورت توجه چینی‌ها به حساسیت‌های منطقه ای تاکید شده است.محمد کشاورززاده روز دوشنبه در توییتر نوشت: در دیدار با مقامات عالی چین ضمن ارائه یادداشت اعتراضیه خواستار توجه دستگاه دیپلماسی چین به حساسیت های منطقه ای شدم.سفیر ایران در چین افزود: طرف چینی با تاکید مجدد به احترام به تمامیت ارضی ایران روابط دو کشور را راهبردی و برنامه 25 ساله در منطقه غرب آسیا را که فقط با ایران منعقد شده را حاکی از آن دانست.

نشست اردن؛ فرصتی برای خروج از بن بست؛ عبداللهیان، آماده بازگشت روابط با عربستان به حالت عادی هستیم

حسین امبر عبداللهیان، وزیر امور خارجه با اشاره به نشست اردن گفت که در این جلسه جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «انریکه موراف معاونش نیز حضور خواهند داشت. طبیعتا در چنین فضایی تماس‌ها و گفتگوهای مسئول تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با آقای مورا و تماس های من و بورل به طور جدی در جریان است.او در ادامه افزود: ما معتقدیم که نشست عراق می‌تواند گامی بلند برای برون رفت از مشکلات باشد. چرا که نشست اردن فرصت مناسبی است که ما بتوانیم این گفت‌وگوها را تکمیل کنیم و امیدوار هستم که با توجه به رویکرد آمریکایی‌ها در سه ماه گذشته شاهد تغییر رویکرد و واقع‌بینانه رفتار کردن طرف آمریکایی باشیم. وزیر خارجه با بیان اینکه ایران معتقد است که نشست دوم عراق می‌تواند در فضای برون رفت از چالش‌ها گامی رو به جلو باشد، اظهار داشت: پیام اصلی و مهم این نشست باید بر همکاری‌های منطقه‌ای بدون مداخله بیگانگان متمرکز شود. ما همواره از گفتگو و همکاری با کشورهای منطقه و از جمله حوزه خلیج فارس استقبال کرده‌ایم.همزمان عبداللهیان ضمن اشاره به تداوم گفت‌وگوها با عربستان در مسیر قبلی خود، گفت: این طرف سعودی است که باید تصمیم بگیرد که چگونه رویکرد سازنده‌ای را در برابر ایران دنبال خواهد کرد.

نگرانی گوترش از پایان برجام

نشست دوره ای و عادی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی چهاردهمین گزارش دبیر کل این سازمان درخصوص اجرای قطعنامه 2231 و برجام برگزار شد. آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل در این نشست با انتشار گزارشی از ایران و آمریکا خواست تا به اختلاف های باقی مانده میان خود پایان دهند. او در ادامه ضمن هشدار نسبت به از میان رفتن احتمالی برجام در ادامه گزارش خود آورده است: در حالی که جامعه بین المللی همچنان از برنامه جامع اقدام مشترک و قطعنامه 2231حمایت می کند، تعاملات دیپلماتیک کنونی همچنان در بن بست باقی مانده و ابتکارات دوجانبه و منطقه ای جاری برای بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش لازم می‌کند. از طرف‌های مربوطه می‌خواهم این ابتکارات را که ممکن است به دستیابی به ثبات منطقه‌ای کمک و احیای توافق را دنبال کند، پیگیری کنند.

بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپایی

به نوشته ایرنا، سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای مشترک در پی برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام، با تکرار ادعای نقض برجام از سوی ایران، نسبت به تبعات پیشرفت‌های اتمی تهران هشدار دادند.

نمایندگان انگلیس، آلمان و فرانسه در این بیانیه ادعا کردند: «ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای این اقدامات، که خطرات مرتبط با اشاعه تسلیحات اتمی را به همراه دارد، ندارد... اشاعه تسلیحات ایران تهدیدی واقعی و قابل توجه برای منطقه و کل جامعه بین المللی است... از ماه اوت، ایران صدها پهپاد را به روسیه منتقل کرده که از آنها برای کشتن غیرنظامیان و هدف قرار دادن زیرساخت‌ها استفاده کرده است. ما به شدت چنین انتقالاتی را که ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است، محکوم می کنیم».

آنها در ادامه افزودند: «ما مصمم هستیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند، باید از حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین خودداری و باید از تکثیر سلاح‌های متعارف برای بازیگران دولتی و غیردولتی در خاورمیانه جلوگیری کند».   سه کشور اروپایی همچنین ادعا کردندچنین فعالیت‌هایی در کنار سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز توسط ایران، تنها منجر به انزوای بیشتر ایران از جامعه بین‌المللی خواهد شد.