به گزارش اکوایران، «عقب‌نشینی سلطان در برابر رقیب»، «گام تازه روس ها برای جلوگیری از تکرار چرنوبیل»، «اوج گیری تنش ها درباره برگزاری انتخابات عمومی در پرو»، «خط و نشان خان برای رقبا»، «خنجر به پشت ترک های سوریه؟»، «برگزاری انتخابات تونس در سایه تحریم مخالفان»، «رد کوکائین در اقامتگاه تراس و جانسون» و «تاکید کسینجر بر مذاکره اوکراین و روسیه» از مهم ترین اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

عقب نشینی سلطان در برابر رقیب

رجب طیب اردوغان اعلام کرد که دادگاه ها پس از زندانی شدن شهردار مخالف استانبول، هرگونه اشتباهی را در روند تجدید نظر اصلاح خواهند کرد و در این میان نباید از احکام قانونی چشم پوشی کنند. به نوشته خبرگزاری رویترز، اردوغان در اولین اظهار نظر مستقیم خود در باب محکومیت اکرم امام اوغلو، رقیب احتمالی اردوغان که به دو سال و هفت ماه زندان و ممنوعیت سیاسی محکوم شد، تاکید کرد که برایش اهمیتی ندارد چه کسی نامزد انتخابات سال پیش رو باشد. امام اوغلو به دلیل توهین به مقام دولتی و ریاست 25 ساله حزب عدالت و توسعه در سال 2019 به زندان محکوم شده است. اردوغان درباره منتقد خود گفت که هنوز تصمیم نهایی دادگاه اعلام نشده، پرونده به دادگاه استیناف و دادگاه تجدید نظر خواهد رفت اگر اشتباهی رخ داده باشد، اصلاح خواهد شد. گروهی دوست دارند ما را وارد بازی هولناکی کنند. محکومیت امام اوغلو موجب شد تا بلوک مخالف برای دفاع از دموکراسی، حاکمیت قانون و عدالت  به خیابان ها آمده اند و علیه اردوغان شعار سر دهند. اردوغان در پاسخ به منتقدان گفت که احکام بسیای در دادگاه ها صادر می شود که به شدت بدان ها انتقاد داریم، با این همه کسی حق ندارد قضاوت ها را زیر سوال ببرد یا احکام دادگاه ها را نادیده بگیرد. با این همه منتقدان می گویند که قوه قضائیه ترکیه به اراده اردوغان برای مجازات منتقدانش تمایل زیادی دارد.

گام تازه روس ها برای جلوگیری از تکرار چرنوبیل

یکی از مقام های روس اعلام کرد که این کشور بر روی ذخیره زباله های هسته ای مصرف شده نیروگاه زاپروژیا سپری ساخته تا از آن در برابر گلوله باران و بمب های پرتابی پهپادهای بدون سرنشین حراست کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، فیلم ویدئویی منتشر شده توسط ولادیمیر روگوف، یکی از مقام های انتصابی روس در زاپروژیا واقع در جنوب اوکراین نشان می دهد که نوعی ورقه شفاف روی سیم های بالای ده ها استوانه بتونی به ارتفاع 5 متر نصب شده است. به گفته این مقام روس، در حال حاضر زباله های هسته ای در برابر ترکش ها و بمب های دست سازی که از جانب هواپیماهای بدون سرنشین پرتاب می شوند حفاظت می شوند. درگیری بر سر این منطقه که بزرگ ترین نیروگاه هسته ای اروپا را در خود جای داده، نگرانی ها از وقوع فاجعه هسته ای چون چرنوبیل افزایش یافته است. کی یف و مسکو یکیدگر را به بمباران این نیروگاه که شش راکتور آن خاموش هستند، متهم می کنند.

اوج گیری تنش ها درباره برگزاری انتخابات عمومی در پرو

دینا بولوارته، رئیس جمهوری پرو گفته است که رهبری یک دولت انتقالی را بر عهده دار دارد. او از کنگره این کشور خواست پیشنهادی را برای پیشبرد انتخابات عمومی تصویب کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، تظاهرات پرو تاکنون 17 کشته بر جای گذاشته است. رئیس جمهوری پرو در مقابل معترضانی که از او خواسته بودند کناره گیری کند گفت این کناره گیری مشکلی را حل نمی کند. او تاکید کرد که با ارسال این پیشنهاد به کنگره سهم خود را انجام داده است. روز جمعه کنگره پرو اصلاحات پیشنهادی در قانون اساسی را برای برگزاری انتخابات عمومی در سال 2023 را رد کرد. برخی از اعضای کنگره خواستار تجدید نظر قوه مقننه در این پیشنهاد شده اند.حالا بولوارته با انتقاد از مخالفان در کنگره، گفت که من خواهان تجدید نظر در رای گیری برای برگزاری انتخابات هستم. او همچنین درخواست ها برای تشکل مجلس قانون اساسی را رد کرد و گفت زمان چنین اقدامی فرا نرسیده است. همزمان برخی از رهبران چپ خواستار تعریف مجمعی شده اند که قانون اساسی 1993 پرو را بازنویسی می کند تا نقش دولت در اقتصاد را تقویت کند. او همچنین تاکید کرد که در روزهای آینده و پس از استعفای وزیر آموزش و پرورش و وزیر فرهنگ، کابینه اش تغییر خواهد کرد.

خط و نشان خان برای رقبا

عمران خان، نخست وزیر کنار گذاشته پاکستان اعلام کرد که حزبش هفته آینده دو مجلس استانی را زودتر از موعد منحل خواهد کرد تا اینگونه دولت مرکزی را برای برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام تحت فشار قرار دهد. به نوشته خبرگزاری رویترز، خان از زمان برکناری از قدرت در ماه آوریل، برای برگزاری انتخابات زودهنگام کارزاری بزرگ به راه انداخته است؛ رخدادی که موجب تشدید تنش های سیاسی در این کشور جنوب آسیا شد آن هم در شرایطی که پاکستان درگیر رکود مالی است. حزب مخالف خان دو مجلس از چهار مجلس استانی را در اختیار دارد. دو مجلس دیگر در اختیار مخالفان است، مخالفانی که رهبری شان را شهبار شریف، رقیب عمران بر عهده دارد. گفته می شود که دولت با برگزاری انتخابات عمومی در نوامبر 2023 مخالف کرده است. با این همه خان در جمع هوادارانش در لاهور گفت که جمعه پیش رو، مجالس پنجاب و و خیبر پختونخوا را منحل خواهیم کرد.

تبانی ترکیه و روسیه برای دور زدن کردها؛ پوتین به سلطان چراغ سبز نشان داد؟

رئیس شورای دموکراتیک سوریه گفت که رئیس جمهور ترکیه برای حمله زمینی به شمال و شرق سوریه از همتای روسیه‌ای خود چراغ سبز گرفته است.به نوشته خبرگزاری الجزیره، الهام احمد، رئیس اجرایی تشکیلات موسوم به شورای دموکراتیک سوریه گفت که به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهند رئیس جمهور ترکیه توانسته چراغ سبز پوتین برای حمله نظامی زمینی به شمال سوریه را دریافت کند.الهام احمد گفت که این موضوع را با مقامات روسیه در میان گذاشته اما آنها آن را تأیید نکرده‌اند. او خاطر نشان کرد که شورای دموکراتیک سوریه به بهبود روابط ترکیه و سوریه پیش از حل مساله مردم کردستان به دیده تردید نگاه می‌کند و افزود که توسعه ناتو نباید به حساب نیاید. هم‌زمان میدل ایست به نقل از رسانه‌های دولتی سوریه از گشت مشترک نیروهای ارتش ترکیه و نیروهای روسیه در چند روستای در کنترل نیروهای قسد در شمال حسکه خبر دادند.منابع محلی سوریه‌ای نیز خبر دادند که مواضع نیروهای قسد در اطراف عین عیسی و جاده M۴ در شمال رقه هدف حملات توپخانه‌ای ترکیه قرار گرفته است.

برگزاری انتخاب تونس در سایه تحریم مخالفان

انتخابات پارلمانی تونس با گشوده شدن صندوق‌های رای در این کشور آغاز شد. به نوشته خبرگزاری الجزیره، نتایج اولیه انتخابات 18 تا 20 ماه جاری میلادی اعلام می‌شود، اما نتایج نهایی ۱۹ ژانویه و پس از تصمیم گیری درباره شکایات اعلام خواهد شد.فاروق بوعسکر، رئیس هیئت عالی مستقل انتخابات تونس جمعه اعلام کرد، 9 میلیون و 200 هزار تونسی واجد شرایط در داخل تونس طی شنبه در انتخابات زودهنگام پارلمانی برای انتخاب 151 نماینده از مجموع 161 نماینده پای صندوق‌های رای می‌روند.به گفته او، انتخابات پارلمانی تونس در خارج کشور از روز پنج‌شنبه شروع شده است.این در حالی است که در میان احزاب شرکت کننده در این انتخابات جنبش الشعب (مردم) تونس با 86 نامزد در صدر قرار دارد. همچنین 13 حزب از جمله جنبش النهضه، قلب تونس، ائتلاف کرامت و آفاق تونس این انتخابات را تحریم کرده‌اند.اواسط ماه سپتامبر، رئیس جمهوری تونس فرمان ریاست جمهوری را درباره اصلاح قانون انتخابات سال 2014 صادر کرد. در قانون انتخابات جدید تعداد کل کرسی‌های پارلمان از مجموع 217 کرسی به 161 کرسی کاهش یافته است که از این تعداد 151 کرسی داخلی و 10 کرسی مربوط به حوزه‌های انتخابیه خارج از کشور است.

رد کوکائین در اقامتگاه تراس و جانسون

منابع آگاه به گاردین گفتند، رد پودر سفید رنگی که گمان می‌رود کوکائین باشد تابستان سال گذشته میلادی درست چند روز مانده به انتخاب لیز تراس به عنوان رهبر حزب محافظه کار انگلیس در یک مهمانی که متحدان سیاسی وی نیز در آن حضور داشتند، کشف شده است.گاردین در این باره نوشت، این پودر در عمارت شیونینگ در کنت انگلیس کشف شد.گفته می‌شود رد کوکائین توسط کارمندانی که برای این عمارت کار می‌کنند، پس از حضور متحدان سیاسی لیز تراس، وزیر امور خارجه وقت انگلیس کشف شد.این منابع آگاه همچنین مدعی شدند که این ماده مخدر در دستکم دو مهمانی یکی در اواخر اوت و در پی کارزار انتخاباتی تراس و دیگری در نخستین هفته سپتامبر و درست چند روز مانده به پیروزی او به عنوان نخست وزیر انگلیس استفاده شده است.همچنین گمان می‌رود هر دو مهمانی با حضور تراس و متحدان سیاسی او برگزار شده باشد.سایر منابع آگاه نیز گفتند که پودر سفیدرنگ مشابهی را در دفتر نخست وزیری پس از دو مهمانی خصوصی که در آن بوریس جانسون، نخست وزیر پیشین انگلیس حضور داشت، کشف کردند.

تاکید کسینجر بر مذاکره اوکراین و روسیه؛ سالیوان زمان رایزنی ها فرا نرسیده است

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در مقاله‌ای نوشت که مذاکره فوری برای پایان دادن به درگیری‌ها در اوکراین از وقوع یک جنگ جهانی دیگر جلوگیری می‌کند.هنری کیسینجری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا درنسخه 17 دسامبر منتشر شده در نشریه اسپکتیتور درگیری کنونی را به عنوان جنگی که در آن دو قدرت هسته‌ای بر سر کشوری با تسلیحات متعارف به رقابت می‌پردازند، توصیف کرد. این اشاره‌ای به این است که جنگ میان روسیه و اوکراین به جنگ نیابتی بین ایالات متحده و روسیه تبدیل شده است. او در نوشته خود از روسیه می‌خواهد که به خطوط قبل از 24 فوریه عقب‌نشینی کند، در حالی که سایر مناطق مورد خواست اوکراین شامل دونتسک، لوهانسک و شبه‌جزیره کریمه ممکن است پس از آتش‌بس موضوع مذاکره قرار گیرند.او توضیح داد، این توافقنامه علاوه بر تایید آزادی اوکراین برای تعریف یک ساختار بین‌المللی جدید، به‌ویژه برای مرکز و شرق اروپا است که روسیه باید جایی در آن بیابد.همزمان چیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به نوشته کسنیجر گفت که زمان مذاکره روسیه با اوکراین فرا نرسیده است.