به گزارش اکوایران،  به تازگی ویدیویی از یک موشک بالستیک بین قاره‌ای توسط وزارت دفاع روسیه منتشر شده که رسانه‌های روسی از آن به عنوان هشداری آشکار به کشور‌های غربی، تصاویر موشک را به طور گسترده منتشر کرده‌اند.

نیوزویک به نقل از یک روزنامه روسی گزارش داده که مجتمع موشکی یارس که در منطقه کالوگا مستقر شده بود، ظرفیتی «۱۲ برابر بیشتر از بمب آمریکایی داشت که هیروشیمارا نابود کرد». در گزارش‌های متعدد روزنامه‌های روسی برخی از مشخصات این موشک ذکر شده است که شامل وزن پرتاب ۴۶۰۰۰ تنی و برد عملیاتی ۱۲۰۰۰ کیلومتری می‌باشد که می‌تواند به آمریکا یا هر نقطه ای از اروپا حمله کند.

یارس آر اس ۲۴، نسخه بهبود یافته موشک «توپول - ام» است که در غرب با نام «اس اس ۲۹»  شناخته می‌شود و توسط موسسه مهندسی مسکو توسعه یافته و برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ مورد آزمایش قرار گرفت. براساس گزارش وب سایت نظامی تودی، این موشک که قادر به آماده سازی برای پرتاب در هفت دقیقه است، می‌تواند از یک سایت آماده، یک گاراژ ویژه با سقف کشویی، یا از یک موقعیت آماده نشده شلیک شود. وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد که این موشک با استفاده از یک واحد حمل و نقل و فقط در چند ساعت در این سیلو نصب و آماده سازی شده است.

این رزمایش در آستانه سالگرد روز نیروهای موشکی روسیه اتفاق افتاد که در روز شنبه ۱۷ دسامبر برگزار می‌شود. الکسی سوکولوف، یکی از فرماندهان موشکی روسیه گفت: «اهمیت این عملیات در این است که موشک‌های بعدی طبق برنامه‌ریزی و به سرعت آماده رزم خواهند بود». به نوشته خبرگزاری دولتی تاس روسیه، سوکولوف افزود: «وطن ما مجهز به نمونه دیگری از سلاح های هسته ای خواهد شد که به ما اجازه می‌دهد تا هر مشکل استراتژیکی را حل کنیم». وادیم ویازوفسکی، یک مهندس نظامی هم گفت: «من به روسیه افتخار می کنم که کشورم چنین محصولاتی را عرضه می‌کند تا سرزمین مادری ما بتواند با آرامش بخوابد»

یارس در ماه اکتبر در جریان مانور نظامی هسته‌ای روسیه تحت نظارت ولادیمیر پوتین به نمایش گذاشته شد. این مانورها باعث شد تا ایگور کوروچنکو، سخنران حکومتی کرملین در کانال "روسیه -۱" بگوید: «مهم است که نشان دهیم دشمن اصلی ما کیست و چه چیزی در انتظار اوست».

در بحبوحه افزایش تنش‌ها در کشور‌های جهان درباره توانمندی‌ هسته‌ای روسیه، پوتین با عقب نشینی در حمله همه جانبه خود به اوکراین مواجه شده است. به عنوان یک موشک قاره پیما، یارس روسیه سلاح هسته‌ای تاکتیکی نیست و تحلیلگران تردید دارند که توسل به جنگ‌های غیرمتعارف به نفع روسیه تمام شود. با این حال، رسانه های روسیه ادعاهایی را درباره توانایی اتمی این کشور مطرح کرده‌اند. الکساندر خوداکوفسکی، فرمانده شبه نظامیان دونتسک روسیه، این هفته به تلویزیون دولتی گفت که سلاح های هسته ای یکی از راه‌های پیروزی روسیه در جنگ است.