به گزارش اکو ایران، شاهزارده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان روز یکشنبه مدعی شد که همسایگان عرب حاشیه خلیج فارس این کشور در صورتی که ایران به سلاح هسته ای( ادعایی) دست یابد، برای تقویت امنیت خود اقدام خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی مداخله جویانه و واهی  در پاسخ به سوالی در کنفرانس کنترل سیاست جهانی در ابوظبی مدعی شد که اگر ایران به سلاح هسته ای عملیاتی دست پیدا کند، همه شروط بی نتیجه می ماند.او در ادامه ادعا کرد که امروز ما در فضای خطرناکی در منطقه قرار داریم. شما می توانید انتظار داشته باشد که کشورهای منطقه مطمئنا وضعیت را رصد خواهند کرد تا بدین طریق امنیت خود را تضمین کنند.

او ادعا کرد: «شکست توافق هسته ای با ایران منطقه را وارد مرحله بسیار خطرناکی خواهد کرد. ما خواستار از بین بردن نقاط ضعف موجود در توافق هسته ای با ایران هستیم.»

این ادعاهای واهی در حالی ایراد شد که مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته ای برجام در ماه سپتامبر متوقف شد. همزمان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اخیرا نسبت به فعل تهران مبنی بر افزایش غنای اورانیوم به میزان 60 درصد هشدار داده است. رویترز مدعی شد گه رایزنی های هسته ای در حالی متوقف شده که کشورهای غربی ایران را به طرح خواسته ای خارج از برجامی متهم می کنند و تهران کماکان باور دارد که مطالباتش براساس خطوط قرمز ترسیمی اش ارائه شده است.

ناظران همچنین مدعی اند که در شرایط کنونی مقوله هایی چون ناآرامی ها در ایران و فروش ادعایی پهپاد ایرانی به روسیه موجب شده تا روزنه ها در باب احیای رایزنی های برجامی نیز بسته شود.

ریاض از ابتدا درباره توافق هسته ای با ایران تردید داشت، امروز شاهزاده فیصل مدعی شد که تلاش ها برای احیای این پیمان به شرطی که نقطه شروع باشد نه نقطه پایان، برای توافق قوی تر با تهران حمایت می کند. کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای احیای توافق قوی تر، غرب را تحت فشار قرار داده اند تا در چارچوب این توافق ادعایی برنامه های موشکی و منطقه ای ایران نیز لحاظ شود.با این همه شاهزاده فیصل مدعی است که شواهد موجود چندان مثبت نیست.