به گزارش اکوایران، «انفجارهای متعدد در پایگاه غول پیکر نظامی روس‌ها»، «مطالبه تازه سلطان از پوتین»، «رسوایی در پارلمان اروپا»، «بازگشت به سیاست تاریک کووید صفر»، «مانع جدید در برابر سوناک»، «خیز مخالفان برای دور زدن شریف»، «پرتاب ماه نورد اماراتی به فضا»، «هراس اتحادیه اروپا از تعمیق روابط ترکیه و روسیه»، «مانور جنگنده‌های چینی بر فراز تایوان»، «گام تازه ابوظبی برای نزدیکی به تل آویو» و «ادعای تازه وزیر خارجه عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران» از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

انفجارهای متعدد در پایگاه غول‌پیکر نظامی روس‌ها؛ انگشت اتهام به سوی کی‌یف؟

شهر ملیتوپل واقع در جنوب اوکراین، منطقه ای واقع در جمهوری خودخوانده دونتسک و کریمه هدف چند انفجار قرار گرفت. به نوشته خبرگزاری سی ان ان، انفجارهای میلتوپل در میانه گزارش مقام های دو طرف مبنی بر حمله موشکی به اوکراین رخ داد. همزمان رسانه های دولتی روسیه اعلام کردند که جمهوری دونتسک هدف 20 موشک قرار گرفته است.  گزارش های جداگانه ای نیز درباره انفجار در کریمه مخابره شده، گفته می شود یکی از پادگان های نظامی به واسطه انفجار در آتش سوخت.رهبران مستقر در ملیتوپل در این باره گفتند که چهار موشک به این شهر اصابت کرده و دو کشته و ده زخمی برجای گذاشته است. همزمان شهردار ملیتوپل نیز از وقوع چندین انفجار در کلیسایی که توسط روس ها اشغال شده، خبر داد. با این حال مقام های اوکراینی درباره انفجارهای کریمه و جمهوری خلق دونتسک سکوت کردند. سی ان ان هم نوشته که نمی تواند چرایی انفجارها و خسارات وارده را تایید کند. با این همه مدیر پیشین ملیتوپل ضمن تایید حملات گفت که آنها پایگاه های نظامی روس ها را هدف قرار داده اند. او ماه گذشته گفته بود که روسیه ملیتوپل را به یک پایگاه نظامی غول پیکر تبدیل کرده است.

مطالبه تازه سلطان از پوتین؛ تاکید اردوغان بر ضرورت تعریف کریدور مرزی

دفتر رجب طیب اردوغان از تماس تلفنی رئیس جمهوری ترکیه با پوتین، همتای روس خود خبر داد و در این باره گفت که رهبران دو کشور خواستار ایجاد یک کریدور امنیتی 30 کیلومتری ( 19 مایلی) در مرز ترکیه با سوریه شدند. به نوشته خبرگزاری اسوشیتدپرس، اردوغان با اشاره به فعالیت های شبه نظامیان کرد در سوریه، بر اهمیت و فوریت تعریف این کریدور در شمال سوریه و براساس مفاد توافقنامه 2019 منعقد شده میان آنکارا ومسکو تاکید کرد. ناظران می گویند که این تماس تلفنی سه هفته بعد از آن که ترکیه در واکنش به حمله تروریستی در استانبول، مواضع کردها در سوریه و عراق را هدف حمله های هوایی و توپخانه ای اش قرار داد، برقرار شد. ترکیه می گوید کردهای سوریه و عراق با اعضای پ ک ک در ارتباط هستند. پ ک ک گروهی است که ترکیه آنها را در لیست سیاه قرار داده است. با این همه اعضای این گروه توسط بروکسل و واشنگتن به عنوان گروه تروریستی شناخته نمی شوند. پیشتر اردوغان تهدید کرده بود که شمال سوریه را هدف حمله زمینی قرار خواهد داد.

رسوایی در پارلمان اروپا؛ پای قطر در میان است؟

روبرتو متسولا، رئیس پارلمان اروپا به دنبال بازداشت اوا کایلی، نایب رئیس این پارلمان در جریان عملیات پلیس بلژیک برای تحقیق در یک پرونده فساد مالی تصمیم به تعلیق او از وظایفش گرفت. به نوشته یورونیوز، پلیس بلژیک پنج نفر از جمله اوا کایلی را به ظن دریافت مبلغ «قابل توجهی» پول از یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بازداشت کرده است. هر چند در گزارش پلیس بلژیک به نام این کشور اشاره نشده است اما در گزارش‌ها از قطر به عنوان کشور مورد نظر یاد می‌شود. هدف از پرداخت‌های صورت گرفته تاثیرگذاری بر تصمیم‌های نمایندگان پارلمان اروپا عنوان شده است. پلیس بلژیک در جریان عملیات خود دستکم 16مورد تفتیش انجام داد. حدود 600هزار یورو وجه نقد در جریان عملیات پلیس کشف شد. دادستانی بلژیک نام چهار نفری را که به همراه اوا کایلی بازداشت شده‌اند اعلام نکرده است اما دستکم یکی از آنها نماینده کنونی پارلمان اروپا و یکی دیگر نماینده سابق این پارلمان است. 

بازگشت به سیاست تاریک کووید صفر!

محدودیت ها به واسطه همه گیری کووید 19 با بسته شدن بسیاری از مغازه ها و سایر مشاغل در پکن بیشتر شد. همزمان یکی از کارشناسان چینی درباره هزاران مورد ابتلا به این ویروس هشدار داده است. از همین رو آنگونه که ناظران می گویند بار دیگر خشم از سیاست های پیشین کووید صفر جای خود را به نگرانی ها درباره چگونگی مقابله با این ویروس داده است. اکنون بار دیگر در شهرهایی چون پکن که آمار ابتلا به کووید در آنها بالا است ، شاهد کاهش شدید فعالیت های اقتصادی هستیم. آنگونه که خبرگزاری رویترز نوشته شواهد نشان می دهد که بسیاری از مشاغل ناچار شدند تعطیل شوند. کارشناسان و ویروس شناسان برجسته چینی می گویند که گونه جدید از این ویروس به سرعت منتقل می شود، بدین معنا که یک فرد آلوده به راحتی می تواند همزمان 18 نفر دیگر را هم درگیر کند.در شرایط کنونی مقام های بهداشتی چین از ثبت هزار 661 مورد ابتلا به این ویروس در پکن گزارش دادند.اما براساس شواهد موجود موارد بیشتری از ابتلا به این ویروس در پکن ثبت شده.از همین رو احتمال بازگشت به سیاست های تاریک کووید صفر افزایش یافته است.

چندصدایی توری‌ها؛ مانعی جدید در برابر سوناک

سیاستمداران محافظه کار بریتانیا برای رسیدگی به دغدغه ها در باب جهت گیری های حزب و دولت، دو کمپین تعریف کردند که به آخرین چالش در برابر تلاش های ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا جهت متحد کردن یک حزب از هم گسیخته تبدیل شده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، حزب محافظه کار که پیشتر دو نخست وزیر را در سال 2022 کنار گذاشت- بوریس جانسون و ترزا می-امروز در نظرسنجی ها در قیاس با حزب کارگر در رتبه ای پایین تری قرار دارد و انتظار می رود در انتخابات سراسری سال 2024 نتواند آرای بیشتری را از آن خود کند. سوناک در دوران پر تنش بعد از کناره گیری می به واسطه طرح مالی پر حاشیه اش سکان قدرت را در دست گرفت و تلاش کرد تا ماحصل سیاست های سلفش را معکوس کند. با این همه شواهد نشان می دهد که برخی از نمایندگان حزب توری از عملکردش ناراضی هستند.در همین راستا گروهی متشکل از 40 قانونگذار محافظه کار خطاب به جرمی هانت، وزیر دارایی کابینه سوناک نوشتند که در بودجه اخیر، دولت تصمیم گرفته برای تامین بودجه اش مبلغی بی سابقه از مردم در قالب مالیات دریافت کند؛ رخدادی که از جنگ جهانی دوم به این سو بی سابقه است.ناظران می گویند در حالی که سوناک تلاش دارد تا در آستانه کریسمس فضا را آرام نگاه دارد، قانونگذاران ناآرام که از حمایت های وزیر کشور پیشین برخوردارند، نه تنها می خواهند به تنش ها دامن بزنند بلکه این ایده را که دموکراسی حزبی حاکم بر حزب محافظه کار با آمدن سوناک رو به پایان است را ترویج می کنند.

پسر قربانی پدر؛ خیز مخالفان برای دور زدن شریف

پسر شهبار شریف نخست وزیر پاکستان بعد از چهار سال اقامت در لندن به خانه بازگشت تا به اتهام فسادی که سال 2020 علیه او طرح شده پاسخ دهد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی حزب مسلم لیگ پاکستان در این باره گفت وکلای سلیمان شهبار هفته گذشته برای او تضمین حمایتی از دادگاه عالی اسلام اباد دریافت کردند که تا روز سه شنبه اعتبار دارد. بدین معنا که بازرسان فدرال تا آن بازه زمانی نمی توانند او را بازداشت و محاکمه کنند. آژانس تحقیقات فدرال در لاهور، شریف و دو پسرش، حمزه و سلیمان را به فساد و پولشویی در نوامبر 2020 متهم کرد. سلیمان پیش از انتخابات سال 2018 به لندن رفت هرچند نهاد اصلی مبارزه با فساد چندین پرونده پولشویی را علیه او ثبت کرد. شریف و حمزه ماه اکتبر توسط دادگاهی از اتهام های وارده تبرئه شدند اما سلیمان فعلا محاکمه نشده است. در پاکستان اعضای دولت های متوالی، مخالفان سیاسی شان را با تشکیل پرونده های حقوقی علیه آنها هدف قرار می دهند تا بدین گونه آنها را از میدان سیاست دور نگاه دارند.

پرتاب ماه نورد اماراتی به فضا

یک فرودگرتوسط موشک فالکون 9 اسپیس ایکس در 11 دسامبر از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب شد، این نخستین فضا پیمای قمری ساخته شده توسط اعراب است که به فضا پرتاب شده، به نوشته خبرگزاری سی ان ان یک شرکت ژاپنی مستقر در توکیو فرودگر خود را برای نشست روی سطح ماه به همراه یک ماه‌نورد اماراتی با موشک شرکت اسپیس‌ایکس به فضا فرستاد.موشک فالکون9 که با فرودگر ژاپنی و ماه‌نورد اماراتی به سوی ماه پرتاب شد، یک ربات اسباب‌بازی گونه ژاپنی را نیز برای حرکت و چرخش در غبار خاکستری با خود به سوی ماه برد.فرودگر ژاپنی دست‌کم به پنج ماه زمان نیاز دارد تا خود را به ماه برساند و ماه‌نورد اماراتی را روی سطح این کره مستقر کند.شرکت ژاپنی موسوم به آی‌اسپیس فرودگر خود را طوری طراحی کرده که از حداقل سوخت برای حرکت به سمت ماه استفاده کند تا به این ترتیب در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و فضای بیشتری نیز برای محموله موشک باقی بگذارد.فرودگر «هاکوتو-آر»، ابزاری کره‌ای شکل به اندازه یک پرتغال را که شرکت ژاپنی «آی‌اسپیس» طراحی کرده و در ماه به یک ربات چرخدار تبدیل می‌شود، با خود حمل کرده است.

هراس اتحادیه اروپا از تعمیق روابط ترکیه و روسیه

به گزارش گروه رسانه‌ای فونکه مدیا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ارسال نامه‌ به پارلمان اروپا از تعمیق روابط اقتصادی بین ترکیه و روسیه ابراز نگرانی کرده است.بورل در این نامه از سیاست مستمر ترکیه در عدم پیوستن به مجازات تنبیهی این اتحادیه علیه روسیه نیز انتقاد کرده است.به گفته بورل اتحادیه اروپا و ترکیه اتحادیه گمرکی تشکیل می‌دهند تا جابجایی آزاد کالاها را امکان‌پذیر سازد که شامل کالاهای دو منظوره نیز می‌شود، یعنی کالاهایی که می‌توانند برای مقاصد غیرنظامی و نظامی استفاده شوند.بورل هشدار داده است که این مسئله بسیار مهم است که ترکیه هیچ راه حلی برای تحریم‌ها به روسیه پیشنهاد نکند.ترکیه در جریان جنگ در اوکراین تا کنون موفق شده است که ارتباط خود را با روسیه و اوکراین حفظ کند.در این راستا رئیس جمهور ترکیه قرار است با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز گفتگو کند.اردوغان اعلام کرد که هدف از این تماس تلفنی تقویت کریدور کشتی‌های باری در دریای سیاه است که برای انتقال غلات اوکراین ایجاد شده است.او جزئیات بیشتری ارائه نکرد اما خبرگزاری آناتولی در این ارتباط نوشت اردوغان در گفتگوی تلفنی با پوتین گفته که می‌توان صادرات محصولات غذایی مختلف و سایر کالاها را از طریق کریدور غلات آغاز کرد.

مانور جنگده های چینی بر فراز تایوان

وزارت دفاع تایوان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در مجموع 6 فروند هواپیمای نظامی چین از جمله 2 پهپاد وارد حریم هوایی نزدیک جزیره تایوان شدند.بر اساس اعلام رسانه های این کشور، وزارت دفاع تایوان در این بیانیه اضافه کرد که در بازه زمانی فوق، 13 هواپیمای چینی و4 کشتی جنگی چین نیز در حال انجام عملیات در تنگه تایوان مشاهده شده اند.به ادعای وزارت دفاع تایوان، 6 هواپیمای چینی از خط میانی عبور کردند و اکثر آن ها وارد حریم هوایی جنوب غربی این جزیره شدند.روایت تایوان درباره تحرکات نظامی چین نزدیک این جزیره در شرایطی مطرح شده که چندی پیش اعلام شد که برای نخستین بار پس از سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، دو کشتی جنگی متعلق به نیروی دریایی آمریکا از تنگه تایوان عبور کرده اند.

گام تازه ابوظبی برای نزدیکی به تل‌آویو؛ امارات و اسرائیل توافق جامع اقتصادی امضا کردند

امارات عربی متحده و اسرائیل هفته گذشته با هدف تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری غیرنفتی، توافقنامه جامع مشارکت اقتصادی امضا کردند.این خبری بود که روز یکشنبه از سوی ثانی بن احمد الزیودی، وزیر بازرگانی خارجی امارات عربی متحده در پیامی توییتری اعلام شد؛ او تصریح کرد: «این پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری، ارزش تجارت غیرنفتی دوجانبه را طی پنج سال به بیش از ۱۰ میلیارد دلار افزایش خواهد داد.»وزیر بازرگانی خارجی امارات عربی متحده در ادامه این پیام نوشت: «ما با امضا توافق جامع مشارکت اقتصادی، آغاز فصل جدیدی را در تاریخ خاورمیانه رقم زدیم.»به گفته الزیودی این توافق «باعث تسریع رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی می‌شود؛ ضمن آنکه دوران تازه‌ای از صلح، ثبات و رفاه در سراسر منطقه را نیز به همراه خواهد داشت.»

ادعای تازه وزیر خارجه عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران

خبرگزاری مهر به نقل الجزیره نوشت: فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان طی اظهاراتی درباره برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تضمین امنیت خود تلاش خواهند کرد.او در ادامه ادعاهایش افزود: اگر به توافق هسته‌ای دست نیابیم، وارد مرحله بسیار خطرناک و پیچیده‌ای می‌شویم که باید از آن دوری کنیم، البته رسیدن به توافق به منزله این نیست که تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش نخواهد کرد!وزیر خارجه عربستان همچنین به مسئله همکاری با چین اشاره کرده و گفت: گفتگو با چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان مسئله بسیار مهمی است.فیصل بن فرحان درباره نفت نیز گفت: عربستان به تلاش خود برای ثبات در بازار نفت از طریق گفتگو با همه شرکا ادامه خواهد داد، البته اکنون قیمت نفت منصفانه است و با ثبات است و ما به آمریکا نیز توضیح داده ایم که قیمت باید برای تولید کننده و مصرف کننده منصفانه باشد.