به گزارش اکوایران، «سفر بی‌سابقه هیئت آمریکایی به پکن»، «حمله پهپادی روسیه به اودسا»، «نه تونسی‌ها به انتخابات فرمایشی»، «تظاهرات ضددولتی در فیلیپن»، «خط و نشان تایپه علیه چین»، «عقب‌نشینی به سبک اردوغان»، «حمایت ضمنی رسانه‌های رسمی چین از بیانیه ضدایرانی پکن و اعراب»، «واکنش امیرعبداللهیان به مواضع چین و اعراب درباره جزایر سه گانه» و «واکنش تند ایران به بیانیه پایانی نشست مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس» بخشی از مهم‌ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

سفر بی‌سابقه هیئت آمریکایی به پکن؛ آتش‌بس موقت چین و آمریکا؟

وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد یک هیئت از این کشور هفته آینده به چین سفر می کنند تا هم در باب ماحصل رایزنی های جو بایدن و شی جین پینگ گفتگوهایی با مقام های این کشور داشته باشند و هم زمینه را برای سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اوایل سال جاری به پکن هموار کنند. به نوشته رویترز، این اعلامیه پس از آن منتشر شد که یکی از مقام های ارشد کاخ سفید گفت که چین خواهان تثبیت رابطه اش با ایالات متحده در کوتاه مدت است. وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه آورده که دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده فعال در امور شرق آسیا و اقیانوسیه و مدیر بخش شورای امنیت ملی چین و تایوان از 11 تا 14 دسامبر به چین، کره جنوبی و ژاپن سفر خواهند کرد. جو بایدن و شی جین پینگ در حاشیه اجلاس گروه بیست در بالی در باب تایوان و کره شمالی رایزنی داشتند و مواضع صریحشان را در این باب بیان کردند. گفته می شود هدف روسای جمهوری دو کشور از این دیدار جلوگیری از وقوع جنگ سرد نوین بود. حالا وزارت خارجه ایالات متحده تاکید دارد که این هیئت برای ادامه مدیریت مسئولانه رقابت میان دو کشور و بررسی زمینه های بالقوه همکاری و همچنین آماده سازی سفر بلینکن راهی پکن خواهند شد.

حمله پهپادی روسیه به اودسا؛ زیرساخت‌های جنوب اوکراین از کار افتاد!

مقام های اوکراین اعلام کردند که حمله پهپادی روسیه به تاسیسات انرژی این کشور موجب شد تا تمام زیرساخت های واقع در بندر اودشا واقع در جنوب اوکراین از کار افتاده و بسیاری از مناطق اطراف نیز تحت تاثیر قرار بگیرند. به نوشته خبرگزاری رویترز، شهردار اودسا با انتشار پیامی در فیس بوک خود نوشت که به دلیل مقیاس آسیب های وارده دسترسی ها به جریان برق در تمامی منطقه اودسا قطع شده است. به گفته نیروی مسلح اوکراین 15 فروند از پهپادهای روسی حامل محموله های انفجاری اهدافی را در این منطقه واقع در جنوب اودسا و میکولایف هدف قرار دادند؛ حملاتی ای که در جریانش ده پهپاد نیز سرنگون شده اند. اودسا بزرگ ترین شهر بندری اوکراین است که پیش از حمله یک میلیون جمعیت داشت.از ماه اکتبر روسیه بارها زیرساخت های حیاتی اوکراین را هدف قرار داد تا بدین طریق بتواند زمستان سختی را برای غیر نظامی ها رقم زده و مقاومت مردمان این سرزمین را در هم بشکند.

مخالفان سعید به خیابان آمدند؛ نه تونسی‌ها به انتخابات فرمایشی

صدها نفر از مردم تونس یک هفته قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی براساس قانون اساسی خودنوشته رئیس جمهوری این کشور تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کردند. به نوشته الجزیره، معترضان شعار می دادند، «سعید برو گم‌شو». سخنران ها در این تظاهرات از جمله سیاستمداران ارشد احزاب مخالف گفتند که رای گیری قرار است در 17 دسامبر برگزار شود، نامشروع است و سعید را به کودتای غیر دموراتیک متهم کردند. یکی از چهره های سیاسی مخالف در این باره گفت که همه مخالفان بر روی یک موضع توافق دارند که کودتا باید پایان یافته و زمینه برای بازگشت دموکراسی هموار شود.قیس سعید، رئیس جمهوری تونس، مارس 2021 پارلمان را تعطیل و قانون اساسی این کشور را برای به دست آوردن اختیارهای بیشتر و با توسل به فرمان حکومتی بازتعریف کرد. سعید بنار بیا، مدیر منطقه ی کمیسیون حقوقدان ها هشدار داد که قانون اساسی جدید ایده تفکیک قوا و کنترل و تعادل را رعایت نکرده است.

تظاهرات ضددولتی در فیلیپن علیه بی‌عدالتی های سیاسی و قضایی

صدها هزار نفر در پایتخت فیلیپین در اعتراض به آنچه به گفته شان افزایش تعداد قتل های فراقانونی و بی عدالتی در دولت فردیناند مارکوس است، تجمع های اعتراض آمیز برگزار کردند. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان به به رهبری گروهی حقوق بشری مستقر در فیلیپین پیش از آن که به سوی کاخ ریاست جمهوری روانه شوند در میدان عمومی مانیل جمع شده و خواستار برقراری عدالت برای قربانی های ساختار حاکم شدند. براساس برآوردهای انجام شده بیش از 800 معترض همزمان با روز جهانی حقوق بشر در این کشور تظاهرات برگزار کردند. اطلاعات به دست آمده توسط این گروه حقوق بشری نشان می دهد که حداقل 17فقره قتل غیر قانونی و چهار مورد اعمال خشونت توسط ماموران دولتی ثبت شده است. همزمان داده ها می گویند که تعداد زندانی های سیاسی رو به افزایش است و تا 30 نوامبر بیش از 828 نفر بازداشت شده اند، حداقل 25 نفر از آنها پس از روی کار آمدن مارکوس راهی زندان شدند.همزمان گروه حقوق بشری فیلپینی می گوید که عدالت درباره قتل های غیر قانونی به صفر سریده و فرهنگ معافیت از مجازات  متوقف شده است.

خط‌ونشان تایپه علیه چین و واردات؛ اهرم فشار اژدهای زرد علیه جزیره خودمختار

نخست وزیر تایوان در شرایطی که پکن این کشور را به فعل تحریک آمیز سیاسی متهم می کند گفت که تایوان ممکن است در صورت تداوم ممنوعیت واردات محصولات غذایی و نوشیدنی به تایوان، از پکن در سازمان تجارت جهانی شکایت کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، تایوان که چین آن را بخشی از قلمروی خود می داند در دو سال گذشته از ممنوعیت واردات کالاهای کشاورزی و آبزیان از جانب چین شکایت کرده و می گوید که این بخشی از کمپین فشار حداکثری چین است. این موضع گیری در حالی اتخاذ شد که چین مدعی است که شرکت های تایوانی طرف قرار داد مدارک مربوطه را به درستی تکمیل نکرده اند. نخست وزیر تایوان در گفتگو با خبرنگاران گفت که چین از اهرم های اداری برای مداخله در میدان تجارت معمول استفاده می کند، رویکردی که مغایر با هنجارهای سازمان تجارت جهانی است. او افزود که دولت تایوان برای احیای ارتباط با چین تلاش خواهد کرد اما در صورتی که تلاش ها نتیجه ندهد، به سازمان تجارت جهانی متوسل می شود.

عقب نشینی به سبک اردوغان، تردیدها در باب تداوم حیات سیاسی رئیس جمهوری ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که برای آخرین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود.به گزارش العربیه الجدید، اردوغان در حاشیه افتتاح پروژه‌ها در استان سامسون اعلام کرد: در سال ۲۰۲۳ با حمایتی که مردم به عمل خواهند آورد، برای آخرین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهم شد و ساختن یکصد سالگی ترکیه را آغاز خواهیم کرد و سپس، این پرچم مبارک را به دست جوانان خواهیم داد، در یکصد سالگی ترکیه نویدها، پیشرفت‌ها و تحولاتی بزرگ در پیش‌روی ما قرار دارد.او خاطر نشان کرد، من از پنجاه سال پیش در عرصه سیاسی حضور دارم و فقط برای خدمت به مردم فعالیت کرده‌ام، به نمایندگی از مردم حرف زده‌ام و به خاطر خشم آنها خشمگین شده‌ام.انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه در سال آتی برگزار می‌شود و اپوزیسیون این کشور امیدوار است بتواند در آن انتخابات‌ها به سیطره حدود 20 ساله حزب عدالت و توسعه بر دولت پایان دهد.

حمایت ضمنی رسانه های رسمی چین از بیانیه ضد ایرانی پکن و اعراب!

چاینا دیلی، روزنامه حزب حاکم چین نوشت: گوخان ارلی، مسئول بخش مطالعات خلیج‌فارس در مرکز مطالعات خاورمیانه در ترکیه، به چاینا دیلی گفت که اجلاس سران بین چین و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس به عنوان یکی از جامع‌ترین اجلاس‌های دوره اخیر بوده است.ارلی گفت: بیانیه منتشر شده پس از اجلاس سران، نکته مهمی نه تنها در مورد مشارکت اقتصادی و تجاری چین و کشور‌های خلیج فارس، بلکه در مورد مسائل بین المللی و مسائل خاورمیانه و آسیا دارد.به گفته او: اتخاذ موضع مشترک در مورد مسائل فعلی و گذشته، مانند مسئله جزایر بین امارات و ایران، نشان می‌دهد که روابط شورای همکاری خلیج فارس با چین بر پایه‌های دائمی تری استوار است.چاینا دیلی در ادامه نوشت: در این بیانیه، رهبران بر لزوم حمایت از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، جلوگیری از تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه شورای همکاری خلیج فارس و اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران به منظور حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین المللی آن تاکید کردند. آن‌ها بار دیگر بر درخواست ایران برای همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

واکنش امیرعبداللهیان به مواضع چین و اعراب درباره جزایر سه گانه 

حسین امیرعبداللهیان شنبه شب در توییتی در واکنش به بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس و ادعاهای مطرح شده در آن بیانیه نسبت به جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ نوشت: «جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، اجزای جدایی‌ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارند. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم».

واکنش  ایران به بیانیه پایانی نشست چین و شورای همکاری خلیج فارس؛ ناخرسندی تهران به سفیر چین منتقل شد

ایسنا نوشت، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به ادعاها و اتهامات مطرح شده علیه تهران در بیانیه پایانی نشست ۴۳ سران شورای همکاری خلیج فارس واکنش نشان داد و با محکوم کردن اتهامات بی اساس بیانیه پایانی نشست ۴۳ سران شورای همکاری خلیج فارس، صدور اینگونه بیانیه‌ها را تکرار سیاست شکست خورده ایران هراسی خواند که فقط می‌تواند تلاشی بیهوده برای پوشاندن اقدامات بحران آفرین برخی کشورهای این شورا در حمایت مالی، سیاسی و لجستیکی از گروه‌های تروریستی و زخم عمیق مردم رنج دیده کشورهای بحران زده منطقه باشد. همزمان در دیدار سفیر چین با دستیار آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نسبت به ورود بیانیه مذکور «بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس» به موضوع تمامیت ارضی ایران ابراز ناخرسندی شدید شد و تاکید گردید جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس جزو لاینفک تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است که مانند هر بخش دیگر از سرزمین ایران هرگز موضوع مذاکره با هیچ کشوری نبوده و نخواهد بود.