به گزارش اکوایران، ارتش اوکراین تاکتیک‌های هوشمندانه‌ای برای مقابله با ارتش روسیه در جنگ به نمایش گذاشته است. اما این امر بدون کمک‌های تسلیحاتی غربی‌ها امکان پذیر نبود . طبق گفته ژنرال مارک میلی، تنها در شش هفته اول جنگ، کشور‌های غربی ۶۰ هزار سلاح ضد تانک و ۲۵ هزار سلاح ضد هوایی به اوکراینی‌ها تحویل داده‌اند.

در همین حال ولادیمیر پوتین، برای جبران عملکرد ناامیدکننده نیروهای زمینی خود ، یک عملیات هوایی بی‌رحمانه علیه غیرنظامیان انجام داد.

روس‌ها با کمبود مهمات جدی‌تری نسبت به اوکراین مواجه هستند و سوال اصلی این است که کدام‌یک بخاطر کمبود مهمات از میدان جنگ پا پس می‌کشند؟

بنا بر گزارش بلومبرگ، اوکراین به سیستم‎‌های دفاع هوایی غربی و تامین مهمات جنگی نیاز دارد ولی میزان مصرف آن‌ها بیشتر از تولیدات غرب است.

با این حال مشکلات روسیه شدید‌تر است، ارتش این کشور با کمبود شدید مهمات روبه رو است. به نظر می‌رسد مقدار زیادی مهمات در طول بهار و تابستان استفاده کرده‌اند. ارتش روسیه سعی خواهد کرد از این دوره برای بازسازی استفاده کند، در حالی که ارتش اوکراین به فشار خود ادامه خواهد داد تا تلاش روسیه برای بازگرداندن پتانسیل تهاجمی خود را مختل کند.

با این حال، این جنگ تنها در آسمان انجام نمی‌شود. جنگ زمینی بخشی از استراتژی روسیه برای ایجاد چالش سرمایه‌ای برای ادامه جنگ و گسترش آن است به این امید که کشورهای غربی حامی اوکراین نسبت به هزینه‌های جنگ احتیاط کنند.

photo_2022-12-10_16-16-50

روسیه بیشتر از آن‌چه که بتواند مهمات را تولید کند، مهمات را مصرف می‌کند و برای حفظ منافعش در اوکراین به طور فزاینده‌ای به واردات پهباد از ایران وابسته است. گفته می‌شود، اگر مسکو بتواند موشک‌های بالستیک ایران را وارد کند، ممکن است بتواند در زمستان به تعقیب حملات خود ادامه دهد.

ارتش روسیه در این جنگ بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار عمل کرده است و تلاش زیادی از سوی ایالات متحده و دیگر کشور‌های غربی صورت گرفته است تا اوکراین به این مرحله برسد.

اگر ارتش روسیه متحمل شکست و از بین رفتن انسجام خود شود ، در این صورت ممکن است رهبری سیاسی روسیه به تشدید تنش اتمی فکر کند .

استفاده از تسلیحات هسته‌ای هزینه‌های قابل توجهی به همراه خواهد داشت ولی رهبران روی این موضوع چشم خود را بسته اند.