به گزارش اکوایران، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت آغاز گازدهی به سانتریفیوژهای جدید توسط ایران به معنای پیشروی سریع‌تر به سوی غنی‌سازی در سطوحی بی‌سابقه است

بنا بر گزارش الجزیره، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت پاسخ‌ گویی ایران به آژانس از سر اختیار نیست، بلکه یک تعهد است. او در پاسخ به سوالی درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیات فردو، گفت: مطمئنا این میزان به سطح تسلیحاتی نزدیک‌تر است. سطح تسلیحاتی ۹۰ درصد است و این میزان ۶۰ درصد است. هیچ کسی نمی‌گوید که آن‌ها در حال تولید تسلیحات اتمی هستند اما در عین حال واضح است که انباشت مداوم مواد[هسته‌ای] در این سطوح بالا، مستلزم حضور متمرکز و جامع‌تر بازرسان آژانس است تا ببینند که همه چیز سر جای خود است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا آغاز گازدهی به سانتریفیوژهای جدید به معنای پیشروی سریع‌تر به سوی غنی‌سازی در سطوحی بی‌سابقه است، گفت: «این یعنی در حال انجام دادن کاری هستند که پیش‌تر گفته بودند و با سرعت انجامش می‌‎‌دهند. آن‌ها به سرعت در حال افزایش چشم‌گیر ظرفیت غنی‌سازی هستند و بنابراین، انباشت اورانیوم غنی‌شده نیز بالا می‌رود».

او در رابطه با فعالیات غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران گفت: «در صورت همکاری خوب با آژانس، آن‌ها حق غنی‌سازی اورانیوم را دارند. غنی‌سازی اورانیوم به خودی خود ممنوع نیست. اما باید بدانید که وظیفه دارید اطمینان‌سازی کنید و تضمین بدهید که تمام فعالیت‌هایتان درست است و انحرافی در مواد هسته‌ای برای اهداف غیرصلح‌آمیز وجود ندارد. در این زمینه،‌ما [آژانس و ایران] هنوز در مواردی اتفاق نظر نداریم. تمام حرف ما همین است. ما باید بنشینیم و باهم صحبت کنیم».