به گزارش اکوایران، یک روز پس از آن که اوکراین با حمله به دو پایگاه هوایی توانایی جدیدش در حمله به صدها کیلومتر داخل خاک روسیه نشان داد، دیروز یک پایگاه هوایی دیگر روسیه نیز مورد حمله قرار گرفت.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات شهر کورسک روسیه، در حدود 90 کیلومتری شمال مرز اوکراین، پس از حمله روز سه شنبه، تصاویری از دود سیاه بر فراز یک فرودگاه منتشر کردند. فرماندار گفت که یک مخزن ذخیره نفت آتش گرفته اما تلفات جانی نداشته‌است.

روز دوشنبه، روسیه اعلام کرد که صدها کیلومتر دورتر از مرز اوکراین توسط هواپیماهای بدون سرنشینی که به ادعای روس‌ها متعلق به دوران شوروی است مورد حمله قرار گرفته است. پایگاه هوایی انگلس، محل استقرار ناوگان بمب افکن استراتژیک روسیه، و در ریازان، در فاصله چند ساعتی از مسکو قرار دارد. تاکنون اوکراین به طور رسمی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

msg-1546220101-128

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در حمله به پایگاه هوایی ریازان سه نظامی کشته شدند. اگرچه این حملات به اهداف نظامی بوده است، اما این وزارت‌خانه آن‌ها را تروریستی توصیف کرده و گفته است که هدف آن‌ها از کار انداختن هواپیماهای دوربرد روسیه بوده است. اوکراین هیچ‌وقت علناً مسئولیت حملات در داخل روسیه را نپذیرفته است. اولسکی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، در پاسخ به سوال درباره این حملات، این شوخی قدیمی را تکرار کرد و بی احتیاطی در سیگار کشیدن را مقصر دانست. او گفت: «اغلب روس ها در مکان هایی سیگار می کشند که سیگار کشیدن ممنوع است.»

زلنسکی و سربازانش

از سوی دیگر، ارتش اوکراین اواخر روز سه‌شنبه اعلام کرد، در جبهه‌های جنگ در شرق، شمال شرق و جنوب اوکراین، نیروهای روسیه همچنان مشغول توپ‌باران شهرها و روستاها هستند.

الکساندر کولمزین، شهردار منتصب روسیه در شهر دونتسک، در کانال تلگرامی خود گزارش داد که در اثر شلیک موشک و توپ، شش نفر کشته شدند. یکی از اهالی به نام ایرینا با اشاره به ساختمان ویران‌شده‌ای که خانه‌اش در آن بود گفت: «ببینید چه کار کرده اند. مردم این‌جا زندگی می کنند... بروید در مزارع و در آنجا با یکدیگر بجنگید، نه اینجا.»

دیمیترو ژیویتسکی، فرماندار منطقه سومی در مرز روسیه، گفت که بر اثر شلیک 226 توپ توسط نیروهای روسی به هفت محله‌ی مسکونی در یک روز، چندین نفر زخمی شدند.

بازرسان جنایات جنگی در حال بررسی مرگ صدها غیرنظامی از زمان آغاز این درگیری 10 ماهه هستند. روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را -در جریان آنچه عملیات ویژه نظامی علیه ملی‌گرایان خطرناک اوکراین می خواند- رد می کند.

25zelensky2-videoSixteenByNine3000

همم‌چنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز سه شنبه با سربازان در نزدیکی خط مقدم در شرق اوکراین دیدار کرد. زلنسکی پس از آن خطاب به نظامیان در کی‌یف گفت که با سربازان در دونباس، صحنه سنگین‌ترین نبردها، و خارکیف دیدار کرده است، جایی که اوکراینی‌ها بخش‌های زیادی از خاک این کشور را از نیروهای روسیه پس گرفته‌اند. زلنسکی که لباس سبز خاکی معروف خود را به تن داشت، گفت: «هزاران اوکراینی جان خود را داده‌اند تا شاید روزی برسد که حتی یک سرباز اشغالگر در سرزمین ما باقی نماند و همه مردم ما آزاد شوند».

در واشنگتن هم، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، عزم کشورش برای ارائه تجهیزات مورد نیاز اوکراین برای دفاع از خود را تکرار کرد و در عین حال گفت که هرگز اوکراینی ها را برای حمله به داخل روسیه تشویق و یا تجهیز نکرده است. قانونگذاران ایالات متحده موافقت کردند که سال آینده حداقل 800 میلیون دلار کمک امنیتی دیگر به اوکراین ارائه دهند.