به گزارش اکوایران، به گفته‌ی یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا سرعت نبرد در اوکراین کند شده و این روند طی چند ماه آینده ادامه خواهد داشت‌. اما ایالات متحده نشانه‌ای از کاهش اراده اوکراین برای مقاومت در برابر روسیه نمی بیند. این در حالی است که روسیه حملات فلج کننده‌ای را به شبکه برق اوکراین انجام داده است و مردم اوکراین وضعیت سختی در سرمای سخت شرق اروپا دارند.

بنا بر گزارش الجزیره، آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی دولت بایدن گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از اینکه ارتشش در جنگ با اوکراین دستاوردهای بیشتری نداشته است، شگفت زده است. 

هاینز در نشست سالانه دفاع ملی ریگان در کالیفرنیا گفت: «ما در حال حاضر شاهد نوعی کاهش سرعت درگیری هستیم... و انتظار داریم که در ماه‌های آینده هم شاهد همین روند باشیم». او گفت که ارتش اوکراین و روسیه تلاش خواهند کرد که برای حملات متقابل پس از زمستان آماده شوند و نیروها و تجهیزاتشان را بازیابی کنند، اما این سوال وجود دارد که آیا کرملین می تواند با موفقیت این کار را انجام دهد یا خیر.

هاینز افزود: «ما نسبت به این که آیا روس‌ها واقعاً برای ادامه‌ی جنگ پس از زمستان آماده خواهند بود تردید داریم. من برای شانس اوکراینی‌ها برای تجدید قوای موفق در آن بازه زمانی خوش‌بین‌تر هستم». 

هاینز هم‌چنین گفت که پوتین در حال درک چالش‌هایی است که ارتش‌ش با آن‌ها مواجه است: «من فکر می‌کنم که او دارد بیشتر از چالش‌هایی که ارتش روسیه با آن‌ها مواجه است مطلع می‌شود. اما هنوز برای ما روشن نیست که آیا او در این مرحله تصویر کاملی از حجم چالش‌های آنها دارد یا خیر... ما شاهد یک‌سری از مشکلات آن‌ها نظیر کمبود مهمات، روحیه سربازان، کمبود تجهیزات، مسائل تدارکاتی و یک سری مسائل دیگر هستیم که آنها با آن مواجه هستند.»

photo_2022-12-04_12-40-59

شورای آتلانتیک، یک اندیشکده آمریکایی، اخیراً اعلام کرد که شرایط زمستانی در اوکراین ممکن است به نفع تاکتیک‌های دفاعی روسیه باشد و به روس‌ها اجازه دهد نیروهای تازه بسیج شده را به مواضع تحت کنترل روسیه در شرق رودخانه دنیپرو و نزدیک کریمه در جنوب بیاورند. بنا به تحلیل این اندیشکده: «ممکن است تاکتیک روسیه این باشد که در زمستان جنگ را در بن‌بست نگه دارد و با رفتن به سمت بهار نیروهای تازه بسیج شده و مجهز آموزش دیده را به سمت جبهه منتقل کند».

هاینز گفت به نظر نمی‌رسد که اهداف سیاسی پوتین در اوکراین تغییر کرده باشد، اما تحلیلگران اطلاعاتی ایالات متحده فکر می‌کنند که پوتین ممکن است تلاش برای اهداف نظامی کوتاه مدت خود را به طور موقت کاهش دهد، با این تصور که می‌تواند در آینده که وضعیت بهتر است آن‌ها را از سر بگیرد. 

او هم‌چنین گفت که به نظر می رسد روسیه با سرعت بسیار زیادی در حال تخلیه‌ی ذخایر نظامی خود است. او گفت: «به همین دلیل است که می بینید که آنها به طور به سراغ کشورهای دیگر می روند تا مهمات تهیه کنند. به نظر می‌رسد که مهمات دقیق آن‌ها با سرعت بیشتری درحال تمام شدن هستند. این واقعاً عجیب است و احساس ما این است که آنها قادر نیستند مهمات را با سرعتی که در میدان جنگ مصرف می‌کنند در داخل تولید کنند».

هاینز در پاسخ به سوال درباره تاثیرات حملات روسیه به شبکه برق و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین گفت که هدف مسکو از این حملات تا حدی تضعیف اراده اوکراینی‌ها برای مقاومت بوده و افزود: «فکر می‌کنم تا این لحظه ما شاهد این تضعیف روحیه نبوده‌ایم». 

روسیه همچنین به دنبال از بین بردن ظرفیت‌های اوکراین برای ادامه‌ی جنگ بوده است و در نتیجه‌ی این حملات اقتصاد این کشور به شدت ضربه خورده است. ویکتوریا نولند معاون روابط سیاسی آمریکا روز شنبه در سفر به کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور، و سایر مقامات ارشد اوکراینی دیدار کرد و جریان این ملاقات‌ها گفت که پوتین در مورد مذاکرات صلح جدی نیست.

او به خبرنگاران گفت: «بدیهی است که دیپلماسی هدف همه ما است، اما باید طرف مقابلی داشته باشید که بخواهد از دیپلماسی استفاده کند». او افزود: « بسیار واضح است، چه به حملات روسیه به اهداف غیرنظامی بنگریم، چه به حرف‌های کرملین و چه به برخورد کلی مسکو، پوتین مشخصاً برای صلح آماده و یا صادق نیست.»

بایدن روز پنجشنبه گفته بود که اگر رهبر روسیه علاقه مند به پایان دادن به جنگ باشد، آماده است با پوتین صحبت کند. اما زمانی که کرملین گفت غرب باید الحاق چهار منطقه اوکراینی اتوسط مسکو را به رسمیت بشناسد، این تصور به سرعت از بین رفت.