به گزارش اکوایران، مانند هر هفته، این چهارشنبه (9 آذر) نیز تعدادی از وزرا و اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شدند و درباره موضوعات مختلفی خبر دادند و اظهارنظر کردند که در ادامه مهمترینِ این اظهارات را می‌خوانید:

شهرهای غربی کشور آرام هستند

احمد وحیدی، وزیر کشور: وضعیت شهرهای غربی کشور آرام است و مشکلی ندارند. طبیعی است که جریان معاند، تروریست و تجزیه‌طلب خارج از مرزها دنبال این هستند که وضعیت این شهرها را به‌هم بریزند، اما شرایط الان آرام است، ولی مراقبت از سوی دستگاه‌های مسئول انجام می‌شود.

درمورد تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای حوادث اخیر توسط وزارت کشور، پیگیری حجم خسارات به افراد در ناآرامی‌ها ، پیگیری وضعیت افرادی که بی‌گناه جان خود را از دست داده‌اند و پیگیری افرادی که موجب ایجاد این مسائل شده‌اند، از وظایف این کمیته است. به استانداری‌ها هم ابلاغ شده و آنها در حال پیگیری هستند. جلساتی هم با حضور دستگاه‌های مختلف آغاز شده است. عمده خسارات، بلکه همه خسارات، توسط اغتشاشگران وارد شده است. نیروی انتظامی هم اعلام کرده اگر کسی دچار خسارت شده و شکایتی دارد، به آن رسیدگی می‌کنیم، ولی هنوز برآوردی از میزان دقیق خسارت‌ها نداریم.

بستر فراهم شود، «کالابرگ الکترونیکی» را اجرا می‌کنیم

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در استان هرمزگان شروع شده و بازتاب خوبی از آن گرفته شد. به محض اینکه بستر آن فراهم شود، به صورت آزمایشی اجرا می‌کنیم. امیدواریم هرچه زودتر این طرح اجرا شود. استفاده از کالابرگ، اختیاری است؛ یعنی کسانی که بخواهند، می‌توانند از آن استفاده کنند یا می‌توانند از مبلغ نقدی استفاده کنند. سازوکار اجرای این طرح این است که کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می‌شود و آنها در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند با این کارت، پروتئین خرید کنند یا اینکه زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می‌شود، پول آن را برداشت کنند.

تا وزارت نیرو اعلام نکند، درباره «چم‌شیر» پاسخ نمی‌دهیم

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: تا وزارت نیرو نتایجش را درباره آبگیری «سد چم‌شیر» ندهد، نمی‌توانیم درباره آن پاسخ دهیم و با توجه به چاهک‌هایی که آنجا در عمق حفر شده و گمانه‌زنی‌هایی که وجود دارد، ما نظارت داریم ولی هنوز وزارت نیرو نتیجه را اعلام نکرده و تا آن زمان، درباره این سد پاسخ نمی‌دهیم.

امسال عزم خود را برای اجرای قانون هوای پاک جزم کرده‌ایم. موارد انجام‌نشده، احصا‌ شده است و در ستاد هوای پاک مطرح کردیم. فقط این را می‌خواهیم که اعتباراتی که تاکنون مصوب شده حتما در بودجه ۱۴۰۲ دستگاه‌ها در نظر گرفته شود.

منابع ارزی رو به بهبود است

علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی: دارندگان کارت بازرگانی فعال و معتبر با شروط بانک مرکزی می‌توانند تا حداکثر سه برابر نسبت به افرادی که در بازار متشکل ارزی، ارز خریداری می‌کنند، از ارز بیشتری برخوردار شوند. این تصمیم‌گیری در راستای کمک به فعالان اقتصادی است که به اسکناس ارزی نیاز دارند. منابع ارزی ما رو به بهبود است. در آبان نسبت به مهر، فروش‌های نفتی ما رشد بسیار قابل توجهی داشته است. حجم عرضه‌های ما در بازار نیما نسبت به گذشته گسترش پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت مطلوبی در تامین منابع ارزی در ماه‌های آینده داشته باشیم.

همه مطالبات گازی خود از عراق را دریافت کرده‌ایم

جواد اوجی، وزیر نفت: با شروع دولت سیزدهم وزارت نفت از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرده و در این مدت با خیلی از کشورها از جمله کشورهای آمریکای لاتین قراردادهای فروش نفت و پالایشگاه‌های فراسرزمینی داشته‌ایم. سال گذشته و امسال همه مطالبات خود بابت صادرات گاز به عراق را دریافت کرده‌ایم. پارسال یک میلیارد یورو و امسال یک و شش‌دهم میلیارد یورو دریافت کرده‌ایم و با پرداخت بدهی معوق عراق، صادرات گاز امسال به عراق نسبت به سال گذشته یک‌ونیم میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

در تامین و مصرف ترافیک اینترنت رکورد زدیم

عیسی زارع، وزیر ارتباطات: یکی از تکالیفی که بر عهده وزارت ارتباطات قرار داده شده، اصلاح سیستم مهندسی ترافیک شبکه کشور است. بیش از ۹۵ درصد ترافیک در تهران است و مثلاً کسی که می‌خواهد در سیستان و بلوچستان فیلمی را ببیند، بسته‌های ترافیک باید تا تهران بیایند و برگردند. کاری را از سال گذشته شروع کردیم که در هشت نقطه، دیتا و سرویس‌های پرمخاطب از طریق شبکه‌های محلی در اختیار مردم قرار داده شود. برای بازی‌های جام‌جهانی و بازی دیشب برای اولین‌بار چهار نقطه مشهد، اهواز، تبریز و شیراز زیر بار این ترافیک رفتند و توانستیم بیش از ۱۵ درصد ترافیک مورد نیاز را از این طریق تقدیم مردم کنیم. شب گذشته رکورد جدیدی در کشور ثبت و حدود ۶ ترابیت در ثانیه ترافیک در کشور تولید و مصرف شد که بخش عمده آن مربوط به پخش زنده مسابقه دیشب از طریق پلتفرم‌هایی مثل تلوبیون بود. برای اولین‌بار شاهد چنین ترافیکی در شبکه کشور بودیم و نشان می‌دهد هم زیرساخت‌های ارتباطی کشور آماده است و هم پلفترم‌های‌ ما آمادگی پذیرایی از کاربران میلیونی با ترافیک بالا را دارند. شب گذشته بیش از دو و نیم ترابیت در ثانیه ترافیک روی پلتفرم تلوبیون وجود داشت و هیچ پلتفرمی در داخل کشور تا به حال این میزان ترافیک نداشته است.

با وجود تورم، قیمت نشر و مطبوعات را کنترل کردیم

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: با وجود به تورمی که در کشور وجود دارد، سعی کردیم قیمت نشر و مطبوعات را کنترل کنیم. کاغذ مورد نیاز مطبوعات و کتاب را با ارز ترجیحی تامین کردیم. ماهانه هزار تن کاغذ تولید داخل بین ناشران توزیع می‌کنیم. ناشران از شرایط راضی هستند. مجموعه این اقدامات موجب کنترل قیمت کاغذ می‌شود ولی این هم تابع شرایط کلی اقتصادی است و هزینه‌های دیگری هم وجود دارد، اما قیمت پایه را کنترل کرده‌ایم و رشد قیمت کاغذ، منطقی خواهد بود.

پنج درصد واحدهای مسکن ملی به ایثارگران تعلق می‌گیرد

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران: درمورد ساخت و تحویل مسکن برای ایثارگران، زمانی که نازک‌کاری واحدها تمام شد، از ایثارگران ثبت‌نام می‌کنیم و آورده اولیه را می‌دهند، منزل را تحویل می‌گیرند و پرداخت اقساط آغاز می‌شود. فاصله بین پرداخت منابع مالی و دریافت مسکن، ممکن است حداکثر دو تا سه ماه باشد. زمین را دولت تأمین می‌کند و پس از پیشرفت ۳۰ درصدی در ساخت، تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود و بازپرداخت آن ۱۰ ساله است. هرجا پروژه طرح ملی مسکن ساخته شود، طبق مصوبه دولت، پنج درصد واحدها باید به ایثارگرانی تعلق بگیرد که بنیاد شهید معرفی می‌کند.