به گزارش اکو ایران، «جنگ اوکراین؛ فرصتی برای صنایع دفاعی شرق اروپا»، «ادعای عجیب کرملین»، «پشت پرده دیدار نمایندگان روسیه و اوکراین در ابوظبی»، «رکورد جدید ابتلا به کووید در چین»، «هشدار چین به ناتو»، «خروج مالزی از بن بست»، «چراغ سبز اوربان به گسترش ائتلاف ناتو»، «بسته تحریمی اروپا علیه روسیه»، «کردهای سوری؛ موضوع رایزنی وزرای دفاع آنکاراو مسکو»، «واکنش وزارت خارجه به بیانیه ضدایرانی شورای حقوق بشر»، «مواضع ادعایی وزرای خارجه آلمان و آمریکا به قطعنامه ضد ایرانی حقوق بشر» و «پاسخ تند کنعانی به بایدن» مهم ترین سر خط خبرها در نیم روز گذشته بوده است.

جنگ اوکراین؛ فرصتی برای صنایع دفاعی شرق اروپا

صنعت تسلیحات اروپای شرقی در حال تولید سلاح، گلوله های توپخانه ای و سایر تجهیزات نظامی است؛ فرایندی که از زمان جنگ سرد تا به امرز بی سابقه است. ناظران می گویند شرق اروپا تلاش دارد تا به اوکراین برای پایان جنگ کمک کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، موسسه اقتصاد کیل گفته است که ایالات متحده و بریتانیا بیشترین کمک نظامی مستقیم را بین 24 ژانویه تا 3 اکتبر در اختیار اوکراین قرار دادند و لهستان و چک نیز در میان اهداکننده های رتبه های سوم و نهم را به خود اختصاص دادند. با این همه هستند گروهی از کشورهای پیشین عضو ورشو هنوز به روسیه به عنوان ارباب نگاه کرده و از همین رو گام های محتاطانه برمی دارند. با این همه دوازده مقام دولتی، شرکت ها و تحلیلگران در گفتگو با رویترز گفتند که درگیری در اوکراین فرصت تازه ای برای صنایع تسلیحات منطقه محسوب می شود. به اعتقاد آنها، این گروه از بازیگران هزینه ها در حوزه دفاعی را افزایش داده اند که خود فرصتی واقعی برای ورود به بازارهای جدید و افزایش درآمدهای صادراتی در سال آینده است.

ادعای عجیب کرملین؛ اوکراین خواسته های پوتین را برآورده کند!

کرملین هدف قرار دادن زیرساخت های اوکراین با هدف تحت فشار قرار دادن غیر نظامیان را رد کرد با این همه گفت که کی یف می تواند با برآورده کردن خواسته های روسیه، به رنج مردمان خود پایان دهد. به نوشته خبرگزاری رویترز، حمله های موشکی پی در پی علیه زیرساخت های سراسر اوکراین موجب شده تا میلیون ها نفر روزهای خود را بدون نور، آب و وسایل گرماشی بگذرانند. با این همه دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت که هیچ حمله ای به اهداف غیر نظامی که مرتبط به رفاه اجتماعی مردمان اوکراین است انجام نشده است. به ادعای او؛ مسکو صرفا اهدافی که به شکلی مستقیم یا غیر مستقیم پتانسیل نظامی داشتند را هدف قرار داده است. او در باب پاسخ پوتین به رنج مردم اوکراین گفت که روسیه خواهان نابودی آنها نیست.

پشت پرده دیدار نمایندگان روسیه و اوکراین در ابوظبی

خبرگزاری رویترز نوشته که نماینده های روسیه و اوکراین در امارات متحده دیدار کردند تا در باب امکان مبادله اسرای جنگی و از سرگیری صادرات آمونیاک روسیه از طریق خطوط لوله اوکراین به آسیا و آفریقا رایزنی کنند. این خبرگزاری به نقل از منابع آگاه نوشت که مذاکرات با میانجیگری کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس انجام شد و هدف از آن برداشتن موانع باقی مانده در مسیر صادرات است؛ پیشتر دو کشور با میانجیگری سازمان ملل توافق غلات را امضا کردند تا راه برای صادرات غلات از طریق دریای سیاه هموار شود حالا روسیه تاکید دارد بر ارسال آمونیاک تاکید دارد. از همین رو 17 نوامبر نمایندگان دو کشور راهی ابوظبی شدند تا درباره شرایط روسیه برای از سرگیری صادرات آمونیاک در ازای مبادله زندانی ها رایزنی کنند.

رکود جدید ابتلا به کووید در چین؛ آینده تیره دومین اقتصاد جهان

چین رکود تعداد مبتلایان به کووید 19 را رد کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، 31 هزار 44 مورد جدید ابتلا به این ویروس ثبت شده که در قیاس با موارد ابتلا در شانگهای در آوریل بی سابقه است. اکنون شهرهای سراسر چین درگیر قرنطینه های محلی هستند و همزمان با انجام آزمایش ها، محدودیت های اعمالی چشم انداز وضعیت دومین اقتصاد بزرگ جهان را تیره تر کرده است. آنگونه که ناظران می گویند خیابان های چائویانگ، پرجمعیت ترین منطقه پایتخت به شکلی برجسته خالی است. همزمان ناظران با اشاره به محدودیت ها می گویند که امید سرمایه گذارها کاهش یافته است چرا که چین بار دیگر سیاست سختگیرانه کووید صفر را بار دیگر در اولویت قرار داده است؛ سیاستی که بازار املاک و سایر حوزه های اقتصاد این کشور را به شکل جدی هدف قرار خواهد داد.

هشدار چین به ناتو؛ از محدوده جغرافیایی خود فراتر نروید!

چین از ناتو خواست تا از حد و حدود جغرافیایی خود فراتر نرود و گفت: این ائتلاف نظامی از پایان جنگ سرد در حال گسترش دامنه دست اندازی خود بوده است.به نوشته خبرگزاری اناتولی، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری در پکن گفت: ناتو به عنوان یک سازمان منطقه‌ای باید در پارامترهای جغرافیایی خود باقی بماند و تلاشی برای تحمیل قوانینی که مناسب خودش است یا اعمال فشار یا حتی عبور از مرز  انجام ندهد.او ناتو را به افزایش مداخله در طیف گسترده‌ای از حوزه‌های مدنی از جمله تغییرات آب و هوا، زیرساخت‌ها، نوآوری‌های فناوری، زنجیره‌های تامین، سلامت و انرژی" متهم کرد.این مقام چینی افزود: ناتو بند دفاع جمعی خود را به حوزه‌های فضای سایبری و فضای ماورای جو گسترش داده است که باید توسط سازمان ملل و نهادهای تخصصی بین‌المللی رسیدگی شود.

خروج مالزی از بن بست؛ چالش های نخست وزیر جدید!

پس از گذشت پنج روز از بن بست سیاسی حاکم بر مالزی، انور ابراهیم به عنوان نخست وزیر تازه این کشور سوگند خورد. به نوشته گاردین این چهره سیاسی 75 ساله که در پرونده سیاسی اش مواردی چون فساد را ثبت کرده سکان داری کشوری را عهده دار شده که درگیر آشفتگی سیاسی، تورم، رشد کند اقتصادی و پیامدهای ناشی از همه گیری است. رقیب ابراهیم،چهره ای موسوم به محی الیدن یاسین، پیشتر او را به واسطه ادعایش مبنی بر داشتن اکثریت در پارلمان به چالش کشیده بود. با این همه حامیانش می گویند که انور قادر است دل مخالفان را به دست آورد.همزمان ناظران می گویند ائتلاف مترقی انور در کشوری که نژاد و مذهب همچنان موضوعی تفرقه انگیز است، طبیعتا با چالش های زیادی روبرو خواهد شد. دهه ها است انور بر نظام سیاسی فراگیر و بازنگری  در ساختار سیاسی و قومی این کشور تاکید دارد.

چراغ سبز اوربان به گسترش ائتلاف ناتو

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در گروه وی 4 اعلام کرد که این کشور اوایل سال آینده پیشنهاد عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را تصویب خواهد کرد. به نوشته پولیتیکو اوربان گفت که درباب عضویت این دو بازیگر در ناتو تصمیم گرفته شده و نتیجه به دو بازیگر اعلام شده است. در شرایطی که تمامی اعضای ناتو سریعا با خواست فنلاند و سوئد در باب عضویت در این نهاد نظامی موافقت کرده بودند، ترکیه و مجارستان ساز مخالف می زدند. نخست وزیر فنلاند در همین راستا به پولتیکو گفته بود انتظار ندارد مجارستان و ترکیه مانع گسترش ناتو شوند با این همه درباره خطر تاخیر برای الحاق این دو کشور در این نهاد نظامی هشدار داده بود. دفتر اوربان ماه اکتبر اعلام کرد که بوداپست قصد دارد حداکثر تا اواسط دسامبر به گسترش ائتلاف ناتو چراغ سبز نشان دهد.

بسته تحریمی اروپا علیه روسیه

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در جریان سفر به فنلاند گفت که اتحادیه اروپا نهمین بسته تحریمی علیه روسیه را به زودی رونمایی خواهد کرد.به نوشته خبرگزاری رویترز، رئیس کمیسیون اروپا در یک کنفرانس خبری گفت: امروز می‌توانم اعلام کنم که با سرعت روی تهیه بسته نهم تحریم‌ها علیه روسیه کار می‌کنیم تا جایی که توانایی‌اش برای جنگ با اوکراین کاهش یابد.فون در لاین تاکید کرد، من مطمئن هستم که به زودی سقف قیمت جهانی نفت روسیه را با گروه هفت و دیگر شرکای اصلی تصویب خواهیم کرد. تا زمانی که اوکراین بر پوتین و جنگ غیرقانونی او پیروز نشود، آرام نخواهیم گرفت. با این همه او درباره جزئیات بسته جدید تحریم‌های اروپا علیه مسکو اطلاعاتی ارائه نکرد.

کردهای سوری؛ موضوع رایزنی وزار دفاع آنکاراو مسکو؛ وزیر دفاع ترکیه از تداوم حمله به مواضع کردهای سوری خبر داد

خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه در گفتگوی تلفنی با همتای روس خود، سرگئی شویگو بر اولویت اصلی ترکیه مبنی بر از بین بردن مواضع کردهای سوری تاکید کرد.به نوشته خبرگزاری رویترز، در بیانیه وزارت دفاع ملی آمده است که در تماس تلفنی آکار با شویگو، وزیر دفاع ملی ترکیه خلوصی آکار تاکید کرد در خصوص شمال سوریه، پاسخ‌های لازم در برابر آزار و اذیت و حملات روزافزون با هدف بی‌ثبات کردن منطقه و همچنین اقداماتی که شهرک‌های غیرنظامی و شهروندان را هدف قرار می‌دهند، داده شده و در آینده هم به همین منوال ادامه خواهد یافت.همچنین بار دیگر تاکید شد که پیشگیری دائمی از ایجاد تهدید از اولویت‌های اصلی ترکیه بوده و اجرای توافقات قبلی در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.

واکنش وزارت خارجه به بیانیه ضد ایرانی شورای حقوق بشر؛ عبداللهیان خطاب به آلمان؛ به همبستگی دروغین پایان دهید

ایسنا نوشت، وزارت امور خارجه ایران در خصوص نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد تحولات داخلی ایران برگزار شد ،بیانیه ای را منتشر کرد و نوشت اقدام ضدایرانی گروه معدودی از کشورهای غربی در تحمیل قطعنامه ای ضدایرانی به شورای حقوق بشر را قویا محکوم می کند.در این بیانیه آمده مایه تأسف بسیار است که شورای حقوق بشر برای تأمین منافع کوتاه مدت تعداد معدودی از کشورها یک بار دیگر مورد سوء استفاده قرار گرفته است. وزارت امور خارجه با ابراز تأسف مجدد از حادثه تلخ فوت مرحومه مهسا امینی، یادآوری کرد که با فوت خانم امینی، تمامی مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با نگاهی انسانی و پایبندی واقعی به حقوق بشر که ریشه در تعالیم دینی، قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ تمدنی ایرانی دارد، رویکردی مسئولانه را در خصوص این اتفاق ناگوار در پیش گرفتند و دولت نیز با تشکیل کمیته های تحقیقاتی متعدد و مکمل توسط نهادهای ذیربط قانونی، تمام مراحل این اتفاق و نتایج بررسی ها را به صورتی شفاف در اختیار افکار عمومی قرار داده است.همزمان حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز با انتشار پیامی در توئیتر آلمان را خطاب قرار داد و نوشت، حسین امیر عبداللهیان در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت:«رژیم برلین، به‌عنوان تامین‌کننده اصلی سلاح شیمیایی صدام علیه مردم ایران و دیگر فرصت طلبان ، سال هاست با تحریم‌های ناعادلانه و غیرانسانی خود، نقض گسترده حقوق بشر را انجام داده‌اند. اکنون آنها ریاکارانه از سازوکارهای حقوق بشرسوء استفاده می کنند تا بیشتر از قبل اقدامات ضدحقوق بشری را علیه مردم ما انجام دهند، و همه اینها به نام همبستگی دروغین با ایرانیان.

مواضع وزرای خارجه آلمان و آمریکا به قطعنامه ضد ایرانی حقوق بشر

ایسنا نوشت:آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در توییتی با انتشار عکسی از کشورهایی که به قطعنامه ضدایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل رای داده بودند، نوشت: ما این محکومیت را در شورای حقوق بشر پیش‌ بردیم و حامیانی برای آن دست و پا کردیم؛ بدون آنکه مطمئن باشیم این قطعنامه به رای اکثریت دست می‌یابد. حال نتیجه قطعی و مشخص است. وی مدعی شد، ما برای تحقق عدالت برای مردم ایران متحد هستیم.همزمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در توییتی نوشت: امروز شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد جلسه ویژه‌ای برای رسیدگی به آنچه "وضعیت حقوق بشر در ایران خوانده برگزار کرد. وی مدعی شد، ما به حمایت از مردم ایران ادامه می‌دهیم و کسانی که به سرکوب مردم می‌پردازند، مواخذه خواهند شد.

پاسخ تند کنعانی به بایدن

ایسنا نوشت:ناصرکنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنجشنبه در صفحه توییتر خود در واکنش به طرح ادعای حمایت از حقوق زنان نوشت: «رئیس‌جمهور رژیمی که بیش از ۴۰ سال در دشمنی و بیرحمی علیه ملت ایران سنگ تمام گذاشت و در تروریسم اقتصادی و تحریم حتی به کودکان بیمار پروانه ای هم رحم‌ نکرد، مدعی است "ما در کنار زنان ایران هستیم". براستی آیا در تحریم حداکثری شما علیه ملت ایران، زنان و مادران ایرانی مستثنی بودند!؟»