به گزارش اکوایران، «عبور نرم اروپا از تهدید هسته ای»، «رویارویی ژنرال آرماگدون با شاهین های روس»، «یارگیری آمریکا در حیات خلوت چین»، «حکم دادگاه اسرائیل علیه نخست وزیر پیشین»،«اعدام میدانی نوجوان فلسطینی توسط اسرائیل»، «افزایش تنش در مناطق مرزی ترکیه و سوریه»،«هم صدایی آلمان با آمریکا در ارتباط با توافق هسته ای»،«تصمیم پارلمان اروپا در حمایت از ناآرامی های ایران» و «واکنش مسکو به همکاری نظامی ایران و روسیه» بخشی از مهم ترین سر خط خبرهای نیم روز گذشته قلمداد می شوند.

اروپا موقتا از تهدید هسته ای عبور کرد؛ گروسی هشدار داد

دیده بان هسته ای سازمان ملل اعلام کرد که اوکراین در جریان درگیری های اخیر که بزرگ ترین نیروگاه هسته ای اروپا را به لرزه درآورد، از مرز تهدید عبور کرده است. به گفته این نهاد، برخی از موشک ها در نزدیکی راآکتور سقوط کردند و به ساختمان ذخیره سازی زباله های رادیواکتیو آسیب رساندند. به نوشته خبرگزاری رویترز، روسیه و اوکراین روز دوشنبه در نزدیکی نیروگاه هسته ای زاپروزیا ده ها انفجار انجام دادند؛ نیروگاهی که بلافاصله بعد از حمله روسیه به خاک اوکراین در اختیار روس ها قرار گرفت. همزمان زلنسکی از اعضای ناتو خواست تا از خرابکاری روس ها در تاسیسات هسته ای این کشور ممانعت کند. رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تایید کرد که در باب گلوله باران این منطقه حساس و احتمال وقوع حادثه ای هسته ای رایزنی هایی داشته است.حمله به این نیروگاه در حالی رخ داد که در جریان تداوم نبرد در شرق نظامیان روس به سوی منطقه صنعتی دونباس روانه شده و از خرسون خارج شده اند. فعلا رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که هر کدام از کشورها که به نیروگاه شلیک کند خطر بزرگی را تحمیل کرده و با جان بسیاری از مردم قمار می کند.

رویارویی ژنرال آرماگدون با شاهین های روس درباره عقب نشینی تحقیر آمیز از خرسون

در حالی که بسیاری از عقب نشینی تحقیر آمیز روسیه از خرسون انتقاد می کنند، فرمانده ارشد این عملیات تاکید دارد که این عقب نشینی با ارزش بود. به نوشته خبرگزاری رویترز سرگئی اسلوویکین که رسانه های روس به واسطه بی رحمی اش به او لقب «ژنرال آرماگدون» را داده اند به نیروهای مسکو توصیه کرد که 9 نوامبر از خرسون و کرانه غربی روخانه دنیپرو عقب نشینی کنند. سرگئی اسلوویکین کهنه سرباز 56 ساله فعال در جنگ چچن که از پوتین نشان افتخار دریافت کرده در میانه اعتراض ها صراحتا اعلام کرد که فرایند عقب نشینی دو روز دیگر پایان می یابد، اینگونه مسکو فرصت پیدا می کند تا از تجهیزات و نظامیانش حراست کرده و انها در جایی امن مستقر کند. به گفته ناظران قهرمان روس با اشاره به وضعیت هوا در روسیه تاکید دارد که قماری که بدان دست زده، نتیجه ای مثبت به دنبال داشته است. این در حالی است که بسیاری از وبلاگ نویسان حامی جنگ در اوکراین و شاهین ها روس از این عقب نشینی خشمگین هستند و بسیاری در متون ارسالی تاکید دارند که چرا روسیه زلنسکی را زمانی که وارد خرسون شد، نکشته است.

یارگیری آمریکا در حیات خلوت چین

کامالا هریس، معاون جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا متعهد شده که در صورتی که این کشور آسیایی در جریان حمله پکن به دریای جنوبی چین هدف قرار بگیرد، از تمامیت ارضی اش حراست خواهد کرد. به نوشته رویترز اظهارات هریس  پس از دیدارش با فردیناند مارکوس جونیور،رئیس جمهوری فیلیپن که برای نخستین بار میزبان معاون بایدن در کاخ ریاست جمهوری بود، ایراد شد. مارکوس تاکید کرد که روابط مستحکم دو بازیگر با توجه به آنچه او از آن تحت عنوان تحولات منطقه یاد کرده، اهمیت بسیاری دارد. رئیس جمهوری فیلیپین در مقابل تاکید کرد که آینده ای برای فیلیپن بدون آمریکا نمی بینم. سفر هریس به آسیا در راستای بخشی از تلاش های واشنگتن جهت احیای روابط با مانیل، متحد آسیایی این کشور قلمداد می شود، سیاستی که هدف غایی اش مقابله با سیاست های تهاجمی چین در ارتباط با تایوان است.

حکم دادگاه اسرائیل علیه نخست وزیر پیشین؛ اولمرت بازی قضایی را به « بی بی» باخت

دادگاه اسرائیل روز دوشنبه ایهود اولمرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل را به واسطه بدنام کردن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی  به پرداخت غرامت محکوم کرد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس نتانیاهو از اولمرت به واسطه اظهاراتی که در سال 2021 و بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی که بدون نتیجه پایان یافت، ایراد شد به چالش کشید و از او به جرم افترا شکایت کرد. در آن بازه زمانی شخص نتانیاهو نیز به واسطه پرونده فساد درگیر چالش های قانونی بود هرچند اتهام های وارده را رد کرد. دادگاه تل آویو ادعای اولمرت مبنی بر این که این چهره با حسن نیت چنین عباراتی را بر زبان اورده را رد کرد. نخست وزی پیشین گفته بود که نتانیاهو دست به رفتارهای جنون آمیزی زده و همسر و پسرش هم از بیماری روانی رنج می برند. دادگاه حالا می گوید که این اظهار نظر که آوریل 2021 از تلویزیون این زبازیگر پخش شد مصداق توهین است، از همین رو اولمرت باید غرامتی بالغ بر 18 هزار دلار به نتانیاهو و خانواده اش پرداخته کرده و هزینه های دادرسی را هم متحمل شود. اولمرت می تواند به این حکم اعتراض کند.

اعدام میدانی نوجوان فلسطینی توسط اسرائیل؛ پسر 18 ساله فلسطینی در جنین کشته شد

گزارش ها حاکی از آن است که یک دانش آموز دیبرستانی فلسطینی در حالی که راهی مدرسه بود به واسطه حمله نظامیان اسرائیلی به شهر جنین واقع در کرانه باختری به ضرب گلوله کشته شد. به نوشته خبرگزاری الجزیره، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده که این نوجوان 18 ساله بود و تیر به شکمش شلیک شده است. به گفته این وزارتخانه و خبرنگاران محلی، حداقل چهار فلسطینی دیگر به واسطه تیراندازی ها زخمی شدند. وزارت آموزش و پرورش فلسطین روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام عزای عمومی کرد.ناظرانی که صحنه تیراندازی و کشته شدن این نوجوان را دیدند گفتند که این پسر فلسطینی توسط ارتش اسرائیل غافلگیر شد و هدف حمله قرار گرفت. ارتش اسرائیل همزمان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در جریان عملیات بازداشت 9 فلسطینی تحت تعقیب ناچار شدند به گلوله متوسل شوند. ارتش اسرائیل مدعی شد در حین این عملیات تیراندازی شد و نظامیان اسرائیلی نیز ناچار شدند به سلاح متوسل شوند.وزارت امور خارجه فلسطین این کشتار را اعدام میدانی و جنایت فجیع قلمداد کرد و افزود که این حملات بخشی از سلسه کشتار های روزانه فلسطینی ها در سطح سیاسی اسرائیل است. در این بیانیه اسرائیل به طور کامل مسئول این کودک کشی قلمداد شده است.

افزایش تنش در مناطق مرزی ترکیه و سوریه

به نوشته خبرگزاری الجزیره ترکیه پنج موشک را به سوی منطقه ای در نزدیکی مرز سوریه نشانه گرفت؛ حمله ای که در جریانش سه نفر کشته شدند. یکی از این موشک ها نیز به یک مدرسه اصابت کرد. همزمان خبرگزاری آناتولی نوشته که موشک ها به دو خانه و یک کامیون در منطقه مرزی اصابت کردند. روز یکشنبه مرزهای ترکیه از جانب سوریه هدف حمله قرار گرفت، حمله ای که در جریانش دو سرباز مرزی جانشان را از دست دادند. ترکیه انگشت اتهام را به سوی کردهای سوری مستقر در شمال این کشور نشانه گرفته است. گفته می شود پس از آن که نیروی هوایی ترکیه مواضع کردها در سوریه را هدف قرار داد؛ آنها دست به حمله تلافی جویانه زدند.

تصمیم پارلمان اروپا در حمایت از ناآرامی های ایران

تسنیم نوشت:روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در اقدامی حمایت‌آمیز از ناارامی ها در ایران گفت تا اطلاع ثانوی ارتباطات و گفتگوهای مستقیم میان این نهاد اروپایی و جمهوری اسلامی ایران قطع می‌شود.به نوشته از یورونیوز، متسولا ضمن استقبال از اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تاکید کرد که نمایندگان پارلمان در همین راستا تصمیم گرفتند تا اطلاع ثانوی هیچ تماس مستقیمی میان پارلمان اروپا و همتایان رسمی ایران برقرار نکنند. 

هم صدایی آلمان با آمریکا در ارتباط با توافق هسته ای

ایسنا به نقل از رویترز نوشت، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در کنفرانس خبری هفتگی خود با اشاره به تغییر تمرکز آمریکا از مذاکرات احیای برجام به ناآرامی‌های اخیر در این عنوان کرد: ما واقعا در حال حرکت در یک راستا هستیم.او در ادامه ادعا کرد که در حال حاضر تمرکز ما حمایت از مردم ایران و اعمال فشار علیه دولت برای توقف سرکوب حقوق مردمش است.رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هفته گذشته در جمع خبرنگاران در پاریس با اشاره به اینکه فروش پهپاد توسط ایران به روسیه و ناآرامی‌های اخیر در ایران تمرکز آمریکا را از توافق هسته‌ای برداشته است، اظهار کرد که آمریکا در دیپلماسی را باز خواهد گذاشت اگر و برای زمانی که موعد مناسب فرابرسد.

واکنش مسکو به همکاری نظامی ایران و روسیه؛ کنعانی؛ ایران بی طرف است

ایسنا نوشت:دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در جمع خبرنگاران درباره ادعای روزنامه واشنگتن‌پست مبنی بر وجود اطلاعاتی دال بر کمک ایران به روسیه برای تولید پهپادهای جنگی در خاک آن کشور ، گفت: نه من نمی‌توانم نظری در این باره بدهم. نمی‌دانم واشنگتن پست از کجا به این اطلاعات دست پیدا کرده است. باید از خودشان بپرسید.روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع مطلع آمریکایی در گزارشی مدعی شده بود که ایران و روسیه طبق قرارداری در ماه نوامبر توافق کرده‌اند که ایران به روسیه برای تولید پهپادهای جنگی با طراحی ایرانی در خاک آن کمک کند.همزمان ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری اخیرش در پاسخ به سوالی درباره موضوع جنگ اوکراین و برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر کمک ایران به روسیه در جریان این جنگ تصریح کرد: در خصوص بحران اوکراین ما بارها مواضع خود را به صورت صریح و واضح بیان کرده‌ایم. همانطور که بارها گفته‌ایم در ارتباط با این بحران ما پایبند به سیاست بی طرفی فعال هستیم.