به گزارش اکوایران، نتایج اولیه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا در شرایطی اعلام شده که دموکرات‌ها که با بادهای مخالف و تجربه تاریخی هشداردهنده ای مواجه بودند، خیلی بهتر از آنچه پیش بینی می شد به رقابت یا جمهوری‌خواهان پرداختند.

بازگشت روحیه به اردوگاه دموکرات ها

بسیاری از دموکرات‌ها شب انتخابات را با این ترس پشت سر گذاشتند که تا چه حد باخت می دهند و به این فکر می‌کردند که چگونه باید آنها را توضیح دهند. اما با گذر از روز رای گیری، آنها به سرعت امیدوار شدند که اکثریت سنا را حفظ کنند، پیروزی در رقابت‌های کلیدی فرمانداری ها را جشن ‌گرفتند و آگاه بودند که اکثریت مجلس نمایندگان هنور روشن نیست.

با این حال ممکن است نتایج نهایی برای هفته ها مشخص نباشد. همان گونه که گزارش آسوشیتدپرس اذعان دارد هنوز این احتمال وجود دارد که جمهوری خواهان بتوانند کنترل یکپارچه کنگره را در دست بگیرند و جاه طلبی های جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن برای دو سال آینده فوراً کاهش یابد. شکاف‌های سیاسی عظیم همچنان آشکارا به نمایش گذاشته می شود.

سرخورده از ناکامی موج قرمز

اگر چه دموکرات ها  هنوز امیدوارند و جمهوری خواهان از دستاوردهای بزرگی که محقق نشد ابراز تاسف کردند، اما مشکلات بزرگتری وجود دارد که هر دو حزب سیاسی باید به آنها رسیدگی کنند.

برای جمهوری خواهان، دونالد ترامپ و سیاست مملو از توطئه او دوباره به عنوان یک مشکل آشکار شد، مشکلی که این بار احتمالاً حزب راه او را از دستیابی به دستاوردهای بسیار بزرگتر در یک انتخابات سراسری مسدود کند. به جای جشن گرفتن سونامی قرمز در روز چهارشنبه، جمهوری‌خواهان با دور جدیدی از درگیری‌های داخلی بر سر نقش ترامپ در حزب جمهوری‌خواه و موج قرمزی که شکل نگرفت مواجه هستند.

با ترامپ زندگی کن، با او بمیر!

دیوید اوربان، استراتژیست جمهوری خواه، مشاور سابق ترامپ، گفت: «تمام جمهوری خواهان در آمریکا صبح با ناراحتی از خواب بیدار می شوند. ما در چنین وضعیتی هستیم: با ترامپ زندگی کن، به دست ترامپ بمیر»!

اینکه آیا این ارزیابی بیش از حد تندروانه است یا نه، در هفته‌های آتی -از سه‌شنبه آینده، زمانی که ترامپ وعده اعلامیه آغاز کمپین خود را داده- مشخص خواهد شد. بیشتر شواهد موجود نشان می دهد که او همچنان قدرتمندترین چهره در حزب خود است.

با توجه به فضای سیاسی و اقتصادی، دستیابی به دستاوردهای بزرگ در روز سه شنبه برای جمهوری خواهان نباید دشوار می بود. نظرسنجی ها نشان می داد که رای دهندگان به شدت نسبت به وضعیت اقتصاد و جهت گیری کشور بدبین بودند. میزان محبوبیت رئیس جمهور بایدن بسیار پایین بود. و تاریخ قویاً نشان می‌دهد که هر حزبی که کاخ سفید را در اختیار دارد، بیشترین نارضایتی رای‌دهندگان را متحمل خواهد شد.

اما در چندین رقابت کلیدی، نامزدهای مورد حمایت ترامپ دچار مشکل شدند. در میدان نبرد پنسیلوانیا، دموکرات ها در رقابت برای سنا و فرمانداری در برابر یک جفت وفاداران به ترامپ که دروغ های او درباره انتخابات 2020 را پذیرفتند، پیروز شدند. جان فترمن دموکرات، با تاکید بر مسئله سلامت عمومی و سیاست های مترقی خود، مهمت اوز، پزشک مشهور تلویزیونی که ترامپ در بهار امسال در جمع پرشور جمهوری خواهان از او حمایت کرد، را شکست داد. داگ ماستریانو مدافع ترامپ هم در رقابت فرمانداری به سمت شکست دو رقمی پیش رفت.

لورن بوبرت، نماینده کلرادو، یکی از پرسروصداترین تشویق کنندگان ترامپ در کنگره، با شمارش آرا نهایی در رقابتی نزدیک قرار گرفت. در جورجیا وضعیت تقریباً مشابه بود، جایی که هرشل واکر، ستاره سابق فوتبال، نامزد منتخب ترامپ برای سنا، اساساً با رافائل وارناک سناتور دموکرات رقابت می‌کرد، حتی زمانی که برایان کمپ، فرماندار جمهوری‌خواه، که ترامپ با او مخالف بود، برای انتخاب مجدد انتخاب شد.

نامزدهایی معیوب

به گفته الکس کانانت، استراتژیست جمهوری خواه: «واضح است که ما در رقابت هایی که باید پیروز می شدیم، شکست خوردیم زیرا ترامپ نامزدهای پر عیب و ایرادی را انتخاب کرد. گرجستان یک اسلم دان کامل بود». کونانت افزود: «چالش ترامپ این است که با هر شکست، مخالفت او قوی تر می شود».

در واقع، همانطور که نامزدهای مورد حمایت ترامپ شکست خوردند، ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، رقیب احتمالی ریاست جمهوری 2024 که مورد تایید ترامپ قرار نگرفت، به پیروزی چشمگیری دست یافت.

شکاف هایی که سر باز کردند

اما برای دموکرات‌ها، یک شب انتخاباتی که می‌توانست بدتر از این هم باشد، مسلما یک شب عالی یکی نبود. با توجه به اینکه چند رقابت کلیدی هنوز اعلام نشده، احتمالا حزب جمهوری خواه کنترل مجلس نمایندگان را برای دو سال آینده ریاست جمهوری بایدن به دست آورد. و با آن، جمهوری‌خواه می‌تواند از تصویب هر قانون معنی‌داری جلوگیری کند، در حالی که تحقیقات مستقل - حتی مراحل استیضاح - را بدون محدویت آغاز کند.

و در حالی که دموکرات‌ها از نابودی سیاسی فاصله گرفتند، برخی از مکان‌هایی که از دست دادند، شکاف‌های عمیق‌تری را در ائتلاف طبقه کارگر از نظر نژادی متنوع نشان داد که سال‌ها به پیروزی‌های آنها کمک می کرد. ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا وسعت دقیق آن شکاف ها مشخص شود، اما تردیدی نیست که وجود دارند.

به گفته جان آنزالون، از حزب دموکرات: «این یک واقعیت است. گروهی از لاتین تبارها و آمریکایی های آفریقایی تبار وجود دارند که به دلایل زیادی در سطوح بالاتر به جمهوری خواهان رأی می دهند».

دموکرات ها رای دهندگان حومه شهر نیویورک و ویرجینیا را نیز از دست دادند. آنها همچنین جوامع اسپانیایی تگزاس را هم از دست دادند. آنها در مناطق طبقه کارگر در سراسر غرب میانه از جمله اوهایو شکست خوردند، جایی که تیم رایان دموکرات میانه رو نتوانست جی دی ونس جمهوری خواه مورد حمایت ترامپ را شکست دهد.

به دنبال ترمیم یک برند آسیب دیده

به طور کلی، دموکرات‌ها برای یافتن یک پیام روشن و قانع‌کننده تلاش کردند، جهش از سقط جنین به اقتصاد به تامین اجتماعی و بازگشت به سقط جنین. اما حتی قبل از پایان انتخابات، راه سوم -گروهی به رهبری دموکرات های میانه رو- هشداری جدی درباره برند آسیب دیده حزب صادر کرد.

راه سوم در یادداشتی نوشت: «در حالی که ممکن است راحت باشد که هر گونه ضرر میان مدت را صرفاً به خاطر روندهای تاریخی مقصر بدانیم ... مشکل بسیار عمیق تری در بازی وجود دارد. در نهایت، هیچ راهی برای دموکرات‌ها برای ایجاد و حفظ ائتلاف‌های پیروز بدون ترمیم برند آسیب‌دیده‌شان وجود ندارد، حتی در دوره‌ای که نامزدهای جمهوری‌خواه به طور فزاینده‌ای افراطی هستند و حقوق اساسی زنان در رای‌گیری موثر است».

علیرغم چنین نگرانی هایی، تاریخ نشان می دهد که دموکرات ها باید شب بسیار بدتری را پشت سر می گذاشتند. حزب جمهوری خواه ترامپ در انتخابات میان دوره ای 2018، 40 کرسی مجلس نمایندگان را از دست داد. حزب رئیس جمهور سابق باراک اوباما در سال 2010، 63 کرسی را از دست داد. از سال 1934 به این طرف، حزبی که کاخ سفید را در اختیار داشته، به طور متوسط ​​28 کرسی مجلس و چهار کرسی سنا را از دست داده است.

به گفته آنزالون: «نمی‌توانیم اجازه دهیم غرغروها و شب‌خواب‌ها برنده شوند. اگر با بادهای بد تاریخی روبرو هستید و طبیعتا باید با خسران بزرگی مواجه می شدید اما این رقابت‌ها را به‌طور باورنکردنی با فاصله نزدیک به پایان رساندید، در این صورت رقابت‌های کلیدی زیادی وجود دارد که پیام‌رسانی دموکرات در آن‌ها کار می‌کرد».