به گزارش اکو ایران، پیش بینی نتایج نظرسنجی ها تا 30 ژوئن نشان از آن داشت که جمهوری خواهان 53 درصد شانس به دست آوردن سنا و 87 درصد شانس تصاحب مجلس نمایندگان را دارند اما امروز بر اساس ارزیابی های نهایی چرخه رقابتی، جمهوری خواهان 59 درصد شانس پیروزی در سنا و 84 درصد شانس پیروزی در مجلس نمایندگان را داشتند. در شرایط کنونی و بر مبنای پیش بینی ها در 538 دلوکس، بخت جمهوری خواهان برای آن که بتوانند 53 کرسی یا بیشتر را از آن خود کنند تقریبا 25 درصد است( همزمان 7 درصد این احتمال وجود دارد که دموکرات ها بتوانند در این رتبه قرار بگیرند).

بازگشت به نقطه شروع؟

در شرایط کنونی اگر نتایج نظرسنجی ها را مبنا قرار دهیم، شاید بتوان تصور کرد که جمهوری خواهان بتوانند 51 کرسی سنا  را به دست بیاورند در حالی که رقابت ها در سنا و به طور مشخص در جورجیا به دور دوم کشیده خواهد شد؛ در صورت تحقق این سناریو که بنا به دلایل بسیاری دور از ذهن است، دموکرات ها می توانند شب آرامی را تجربه کنند.واقعیت آن است که رای دهندگان آمریکایی تحت فشارهای متناقض زیادی قرار دارند؛ از یک طرف آرای دیوان عالی درباره سقط جنین، حمله 6 ژانویه به کنگره و افراط گرایی جمهوری خواهان برایشان با اهمیت است از طرفی دیگر تورم، نرخ جرم و جنایت و مهاجرت به یکی از دغدغه هایشان تبدیل شده؛ گزاره هایی که به لحاظ تاریخی تاثیر بسیاری بر نتایج کارزار داشته اند.

همزمان حزب گرایی نیز افزایش یافته و همه عواملی که در بالا بدان ها اشاره شد را در خود دفن کرده، به همین دلیل برخلاف گذشته، جایگاه و عملکرد نامزدها اهمیت چندانی ندارد.پس باید اعتراف کرد که گرانش های سیاسی ما را تقریبا در همان نقطه ای قرار داده که ماه ژوئن قرار داشتیم؛ هرچند درصد ها کمی زیاد و کم شدند. ماکسین نایتینگل، موسیقی دان بریتانیایی به درستی گفته بود که گاهی به درستی به همان جایی که شروع کردیم، باز می گردیم.

چرایی سقوط آرای دموکرات ها در سنا؟

براساس پیش بینی نهایی 538دلوکس شانس جمهوری خواهان برای پیروزی در رقابت های سنا در یوتا 96 درصد، فلوریدا 95 درصد، اوهایو 87درصد، کارولینای شمالی 82درصد، ویسکانسین 81 درصد، جورجیا 63 درصد، نوادا 51 درصد، پنسیلوانیا 57 درصد، آریزونا 34 درصد، نیوهمپشایر 28 درصد، کلرادو 9 درصد و واشنگتن  8 درصد است.

 در همه این ایالت ها درصد ها در قیاس با ژوئن یکسان است البته بدین معنا نیست که رقابت ها در تمام ساعت ها ثابت بوده است. اواخر تابستان، دموکرات ها در پنسیلوانیا و آریزونا در نظر سنجی ها پیشتاز بودند آنها حتی در ویسکانسین هم درصد بیشتری را از آن خود کردند و در اوهایو و کارولینای شمالی- همه ایالت هایی که دموکرات ها امروز در موضع ضعف قرار دارند- درصدی برابر با جمهوری خواهان داشتند.در باب چرایی اش مولفه هایی گفته می شود تصمیم دادگاه عالی مبنی بر لغو «رو در برابر وید »دخیل بوده(رو برابر وید (Roe versus Wade) حکم تاریخی دیوان عالی ایالات متحدهٔ آمریکا در سال ۱۹۷۳ درخصوص قانونی‌شدن سقط جنین بود که در آن دیوان عالی حکم داد که قانون اساسی ایالات متحده آمریکا از آزادی زن برای انتخاب انجام سقط جنین بدون محدودیت‌های مفرط دولتی حمایت می کند. این حکم باعث برچیده شدن بسیاری از قوانین فدرال و ایالتی در زمینه سقط جنین و برانگیختن بحث‌های ادامه‌داری در سطح ایالات متحده شد دیوان عالی ایالات متحده آمریکا ابندای تیر ماه امسال با لغو این حکم تاریخیِ مدافعان حقوق زنان را شگفت‌زده و در مقابل جمهوریخواهان و محافظه‌کاران مذهبی را که خواستار ممنوعیت یا محدود کردن حق سقط جنین بودند، خشنود کرد.)

 علاوه بر این پس از آن که چرخه اخبار بر مقوله های دیگر چون مهاجرت، تورم و جنایت متمرکز شد، دموکرات ها در سرازیری سقوط قرار گرفتند؛ به همین سادگی.

نمودار 111111 سنا

رقابت بر لبه چاقو

تقریبا هیچ بخشی از انتخابات میان دوره ای 2022 به اندازه رقابت برای کنترل سنای ایالات متحده نامشخص نیست. این مجلس با آرای 50- 50 بین دموکرات ها و جمهوری خواهان تقسیم شده است اما دموکرات ها اکثریتی نامطمئن با رای کامالاهریس، معاون رئیس جمهوری در اختیار دارند. در نتیجه، کسب یک کرسی توسط جمهوری خواهان برای کنترل سنا کافی است، در حالی که دموکرات ها برای حفظ برتری شان باید مانع از ضرر شوند.

ناظران می گویند سرنوشت سنا بر لبه چاقو است. براساس پیش بینی FiveThirtyEight's Deluxe که فعلا متوقف شده، جمهوری خواهان از 100 امتیاز 59 درصد شانس پیروزی دارند تا کنترل سنا را در دست بگیرند هرچند جمهوری خواهان ممکن است کم تر از دموکرات ها بر لبه تیغ قرار گرفته باشند. با لحاظ کردن فضای حاکم بر کارزار میان دوره ای و کرسی هایی که در این چرخه تعریف شده اند، شاید بتوان گفت که جمهوری خواهان شانس اندک بیشتری در قیاس با دموکرات ها برای تصرف سنا دارند.

هرچند گروهی می گویند شانس جمهوری خواهان در هفته های پایانی به شکلی برجسته بهبود یافته چرا که دموکرات ها اواخر ماه سپتامبر بختشان برای حفظ این نهاد را به میزان سه درصد از دست داده اند. پس فعلا حزب جمهوری خواه دارای مزیت است و دارای شانس80 درصدی جهت کسب 48 تا 54 کرسی. براساس پیش بینی سایت 538 دلوکس ، جمهوری خواهان به طور متوسط با 59.9 درصد یعنی 51 کرسی می توانند سنا را در اختیار داشته باشند.این وضیت محتمل است چرا که دموکرات ها شانس اندکی برای خطا دارندو جمهوری خواهان در ارتباط با پنج کرسی سنا؛ رقابتی ترین کرسی ها، در وضعیت بهتری هستند.

polls

دموکرات ها برای حفظ سنا، حداقل باید هر چهار کرسی را که در اختیار دارند، نگاه داشته یا سه کرسی از چهار کرسی را حفظ کرده و یک کرسی از این گروه را که جمهوری خواهان مدافعش هستند را به دست آورند.طبیعتا حساس ترین رقابت، رقابت در جورجیا است.

براساس نسخه پیش بینی شده، جورجیا به هر کدام از دو حزب بین 3 تا 4 درص شانس برای برنده شدن می دهد. حال خبر خوب برای حزب جمهوری خواه این است که در همین رقایت ها، آنها قادرند برتری شان را حفظ کنند.یکی دیگر از فرصت های جمهوری خواهان در رقابت های سنا نوادا است؛ رقابتی که می تواند ضعیف باشد.در پنسیلوانیا نیز جمهوری خواهان شانس دارند هرچند در موضعی تدافعی قرار گرفته اند. در این ایالت اگر دموکرات ها بتوانند اکثریت را به دست آورند بین 7 تا ده امتیاز جلو خواهند بود. در آریزونا و نیوهمپشایر نیز آمار متفاوت است؛ هرچند نظر سنجی ها در آریزونا می گویند که رای دهندگان حامی جمهوری خواهان هستند اما در نیوهمپشایر نامزد دموکرات ها شانس بیشتری دارد. در ویسکانسین، یکی از ایالت ها با آرایی نوسانی جمهوری خواهان پیش رو هستند. در چنین شرایطی علیرغم گرایش آبی ایالت های کلرادو و واشنگتن، این دو ایالت نیز ممکن است در اختیار جمهوری خواهان قرار بگیرند.

پیشتازی تابستانی دموکرات ها سراب بود!

براساس پیش بینی سایت 538 در ارتباط با کنگره، این احتمال بالا است که جمهوری خواهان از 100 امتیاز  84 درصد شانش این را داشته باشند تا کنترل مجلس نمایندگان را به خود اختصاص دهند. این نتیجه مشابه نتایجی است که 30 ژوئن در باب انتخابات میان دورهای پیش بینی شده بود.

در مقابل دموکرات از 100 درصد 16 درصد شانش پیروزی در مجلس نمایندگان را دارا هستند. شانس 84 تا 87 درصدی جمهوری خواهان برای کنترل مجلس نمایندگان نه تنها با نتایج نظرسنجی های ماه ژوئن، بلکه با سابقه تاریخی نیز مطابقت دارد. حزب رئیس جمهوری از پایان جنگ جهانی دوم به طور متوسط 26 کرسی مجلس را در انتخابات میان دوره ای از دست داده است.

به دنبال لغو قانون «رو علیه وید» توسط دادگاه عالی، به نظر می رسید روحیه ملی به نفع دموکرات ها تغییر کرده و شانس انها برای حفظ مجلس تا 32 درصد افزایش را تجربه می کند؛ رخدادی که موحب شد تا جمهوری خواهان در عرق هراس خود غرق شوند. ماه اکتبر جو سیاسی علیه حزب رئیس جمهوری تغییر کرد؛ همانگونه که معمولا در ماه آخر مبارزه های میان دوره ای رخ می دهد.

در نتیجه، میانگین نهایی ما از نظرسنجی های عمومی کنگره نشان می دهد که جمهوری خواهان 46.9 درصد از حمایت ملی و دموکرات ها 45.7 درصد حمایت برخوردارند. با این حال، این پیشتازی با میزان آرای حزب اپوزسیون در انتخابات های میان دوره ای 2020 و 2018 قابل قیاس نیست.

نمودار مجلس نمایندگان 2222

پیشتازی تابستانی دموکرات ها می توانست آنها را از سناریوی روز قیامت یا نتایج انتخابات به اصطلاح موج قرمز نجات دهد. پیش بینی ها به طور متوسط نشان می دهند که جمهوری خواهان 230 کرسی در مجلس نمایندگان آینده و دموکرات ها 205 کرسی را به دست می آورند.سایر نظرسنجی ها نیز نتایج مشابهی را تکرار می کنند، از همین رو فعلا می توان گفت که شانس جمهوری خواهان برای بازپس گیری مجلس نمایندگان زیاد است زیرا آنها برای به دست آوردن مجلس نیازی به تغییر زیاد کرسی ها ندارند.

دموکرات ها در حال حاضر 9 کرسی بیشتر از جمهوری خواهان در مجلس دارند این در حالی است که شانس جمهوری خواهان برای تصاحب اکثریت کرسی های مجلس به میزان 25 درصد بیشتر است. براساس آمار ارائه شده توسط سایت 538، جمهوری خواهان برای به دست آوردن 10 کرسی شانس 90 درصدی دارند.امروز برآوردها نشان می دهد که 19 کرسی مجلس نمایندگان غیر جمهوری خواه وجود دارد که جمهوری خواهان در قیاس با دموکرات ها شانس زیادی برای عهده داری شان را دارند هرچند گروهی می گویند که شانس جمهوری خواهان برای به دست آوردن مجلس نمایندگان 84 درصد است. دلیل این تفاوت رقمی را باید در توانایی دموکرات ها در تغییر برخی از کرسی ها از قرمز به آبی جستجو کرد

فعلا نتایج نهایی مشخص نیست و نظرسنجی ها به واسطه سه سناریو، آماردهی مغرضانه علیه جمهوری خواهان، آماردهی هدفمند علیه دموکرات ها و عدم قطعیت موجود نمی توانند به عنوان منبع قطعی برای پیش بینی ها لحاظ گردند. به همین دلیل باید گفت که زمان زیادی طول می کشد تا اطمینان حاصل شود که کنترل کنگره در اختیار کدام حزب خواهد بود؛ یکی از دلایل طولانی شدن این فرایند دور دوم انتخابات جورجیا، طولانی شدن شمارش آرا در برخی ایالت ها، چالش های قانونی یا مخالفت خوانی های نامزدهایی که از پذیرش نتایج خودداری خواهند کرد.

آخرین آمار از انتخابات آمریکا

بر اساس نتایجی که برخی رسانه های آمریکایی تا ساعت شش صبح به وقت تهران اعلام کرده اند در سنا جمهوریخواهان و دموکرات ها برابر پیش می روند اما در مجلس نمایندگان 146 کرسی در اختیار جمهوریخواهان است و در مقابل دموکرات ها فعلا 83 کرسی را در اختیار دارند.