به گزارش اکوایران، بیش از یک ماه از تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور به دنبال در گذشت مهسا امینی دختر 22 ساله اهل سقز که توسط گشت امنیت اخلاقی تهران بازداشت شده بود، می‌گذرد. در این روزها حوادث متعددی در کشور رخ داد. امروز سه شنبه 17 آبان، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در جمع خبرنگاران حاضر شد و درخصوص اقدامات قوه قضائیه سخن گفت. او علام کرد هزار و ۲۴ کیفر خواست برای متهمان تجمعات در تهران صادر شده است. 

به گفته ستایشی باید نتیجه تصمیمات و اقدامات قوه قضائیه در دادگاه‌ها باعث عبرت‌گیری و بازدارندگی متهمان باشد، این تصمیمات باید پیشمان کننده باشد. او افزود: از طرفی تمام تلاش ما بر این است تا حقی از احدی ضایع نشود.

ستایشی با تاکید بر این که دادگاه‌های حوادث اخیر به صورت علنی برگزار می‌شود، مگر اینکه قرار غیرعلنی بودن آن توسط مقام متصدی دادگاه صادر شود، افزود: در استان تهران به تعداد متناسب با حجم فرآیند برای رسیدن به نتیجه پرونده‌های اغتشاشگران، ۴ شعبه در دادگاه انقلاب اسلامی تهران، یک شعبه در دادگاه کیفری ۲ برای سرعت در رسیدگی‌ها، یک شعبه در دادگاه کیفری یک کلانشهر تهران برای رسیدگی به جرایم حوزه‌های مهم و شعباتی در شهرستان‌هایی همچون اسلامشهر، دماوند، پردیس و ورامین نیز برای پاسخگویی به مطالبات برای رسیدگی بهتر و دقیق تر به پرونده اغتشاشگران در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: بر اساس مقررات، دادگاه‌هایی که در صلاحیت کیفری ۲ باشد؛ اما به عنوان مثال متهم پرونده‌‎ای دو فعل مجرمانه یکی در صلاحیت دادگاه کیفری ۱ و دیگری در صلاحیت دادگاه کیفری ۲ را مرتکب شده باشد، قابلیت طرح در دادگاه کیفری ۱ را دارند.

ستایشی در بخشی دیگری گفت: کسانی که در صف اغتشاشات قرار می‌گیرند یا هیجانی هستند یا فریب خوردند، تعداد بازداشتی‌های معلمان و مدرسان دانشگاهی در اغتشاشات اخیر انگشت شمار هستند و علت انگشت شمار بودنشان این است که جرایم مهمی را مرتکب شدند.

اتهام خبرنگاران شرق و هم‌میهن

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده خبرنگاران شرق و هم‌میهن، نیلوفر حامدی‌ و الهه محمدی گفت: این دو نفر به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام بازداشت شده‌اند و با قرار بازداشت موقت در زندان هستند و پرونده در شرف تصمیم نهایی است.

او افزود: اگر در این فاصله و در روند تحقیقات، عناوین اتهامی دیگری مطرح شود، قطعا مورد رسیدگی قرار می گیرد و اگر ثابت شود عناوین مجرمانه‌ای غیر از موارد اتهامی انجام دادند، به آنها نیز رسیدگی می شود.

حادثه اوین

ستایشی در مورد رسیدگی به ماجرای اوین نیز گفت: آخرین گزارشی که از دادسرای تهران ناحیه ویژه جرایم جنایی به دست آمده این است که تعداد افرادی که شناسایی شدند و در آشوب حضور داشتند افزایش یافته و بازپرس ویژه با نظارت دادستان تهران و سرپرست ناحیه مجدانه پیگیر هستند تا کسانی که مرتکب جرح، تخریب و تحریق عمدی شدند و مستحدثات بازداشتگاه اوین اعم از آمفی تئاتر این بازداشتگاه را مورد تعرض قراردادند، دستگیر شدند.

او افزود: براساس آخرین آمارها حدود ۴۲ نفر تحت تعقیب هستند و نتیجه عمل زشت و غیرقابل دفاعشان را دریافت خواهند کرد.

حوادث کرج

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه در روزهای اخیر تاکید بر این بوده تا از سلاح استفاده نشود؛ گفت: تا به امروز نیز این موضوع تاکید شده رعایت شد، چه بسا معاندین موارد خلاف واقعی را در رابطه با این موضوع، مطرح کردند. او افزود: در بحث برخورد با آشوبگران خلاء قانونی نداریم و سپس درباره حوادث اخیر در کرج گفت: عامیلن اصلی حوادث در استان البرز در پنجه عدالت هستند و دستگیر شدند و ۱۰ نفر از مجرمان که تعرض و آشوب کردند و محور اتوبان تهران و قزوین را مسدود و به افرادی که در ترافیک بوند تعرض کردند و دست به سلاح و سرقت اسلحه کردند، حین فرار در منطقه پارس آباد استان اردبیل دستگیر شدند.

برخورد قاطع با اخلاگران

سخنگوی قوه قضائیه گفت: صبر، تحمل و مدارا  قوه قضائیه در شرایط کنونی برای این است که مردم صف خود را از آشوبگران جدا سازند و حجت تمام شده باشد تا هرکس از آحاد جامعه تکلیف خود را بداند.

او در بخش دیگر گفت: آن‌هایی که در مقام اعتراض هستند و در مقام آشوب نیستند، بحثشان جدا است، و از دستگاه قضایی مطالبه کردند که بدون مسامحه با افراد معدودی که موجب اخلالگری بودند و دست به جنایاتی زدند برخورد قاطعی صورت گیرد و دستگاه قضایی نیز به همین منوال اقدام خواهد کرد.

ستایشی تاکید کرد: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب، هر کسی که با جنایات همکاری و در ایجاد آن دست داشته است، به مجازات عمل خود خواهد رسید.

ستایشی درباره آمار بازداشت شدگان حوادث خیابانی اخیر گفت: این آمارها براساس جلسه‌ای که به زودی برگزار خواهد شد، به اقتضای شرایط مطرح می شود. البته یک گزارشی هم به دست ما رسید که ۹۰ درصد افرادی که دستگیر شدند، آزاد شده‌اند و این مسئله از قول یکی از مقامات ارشد قوه قضاییه مطرح شد که لازم به توضیح است که این آزادی‌ها بنا به تمهیداتی صورت گرفته است. به عنوان مثال ممکن است یک وقتی فرد با صدور قرار تامین آزاد شود، و یا یک وقتی دیگر هم ممکن است در مرحله دادگاه و مجازات دیگری برایش درنظر بگیرند.

او افزود: آزادی ۹۰ درصد دستگیرشدگان بدین معنی نیست که افرادی  که در کف خیابان بودند، بیگناه بوده‌اند و آزاد شده‌اند. در این مدت رسیدگی‌ها با دقت، توجه و تسلط بوده و مطمئن باشید با کار شبانه روزی که دادیاران و بازپرسان دستگاه قضا انجام می‌دهد، حقی از کسی تضییع و از بی گناهی هم نگهداری نخواهد شد و بلافاصله تعیین تکلیف شود.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری گفت: هرکسی در این اغتشاشات متحمل خساراتی اعم از مادی و معنوی شده، حق دارند مطابق قانون مشکل خود را از مرجع قضایی ذی ربط مطالبه کنند. البته شکایات و طرح دعوی شروع شده و ارتقا پیدا کرده است و مردم در حال مراجعه هستند. به واقع دستگاه قضایی پناهگان آنهایی هستند که تظلم خواهی می کنند.

وضعیت پرونده‌های اقتصادی

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پرونده‌های تخلف در جریان دریافت ارز 4200 تومانی گفت: بیش از هزار و ۵۰ پرونده داشتیم که  متخلفان آنها بزرگ بودن و در قبال دریافت ارز کالایی وارد نکردند. این تعداد با اهتمام ویژه دادسرای اقتصادی منجر به صدور کیفرخواست شده است. او با اشاره به اینکه عمده نکاتی که در کیفرخواست‌های صادره مطرح شده، اتهام اخلال در نظام ارزی و قاچاق ارز بوده؛ افزود: به محض اینکه نتیجه تصمیمات در دادگاه اتخاذ شد، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

ستایشی در مورد پرونده ابربدهکاران بانکی و میزان مطالبات بانکی نیز گفت: منتظر ارائه آمارها به صورت مستمر در مورد ابر بدهکاران بانکی که به صورت رسمی، مشخص و مبرهن ارائه و این آمار برخط باشد هستیم.

او افزود: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بر اساس گزارش های دریافتی ۲۹ هزارو ۴۶۰ میلیارد تومان از مطالبات با پیگیری های قضایی در دادسرای اقتصادی وصول شده و این روند هم با قاطعیت کامل برای رسیدن به وضعیت مطلوب ادامه دارد.

کاهش سرقت در 5 استان  

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در سال ۱۴۰۱ در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان شمالی در بحث وقوع سرقت نرخ رشد داشته‌ایم که در همان زمان نیز به همکارانمان تذکر داده شد. درضمن در استان‌های تهران، هرمزگان، زنجان، قزوین و لرستان در رابطه با مقوله وقوع سرقت روند کاهشی داشتیم.

به دنبال احقاق حقوق نوری هستیم

ستایشی درباره وضعیت حمید نوری نیز گفت: سومین سال بازداشت غیر قانونی آقای حمید نوری است و اگر از دید بین المللی هم نگاه کنیم، می‌بینیم که چقدر این نظام در عین اقتدار، مظلوم است. حمید نوری هزار و ۱۰۰ روز در بازداشت انفرادی است و افرادی که از حقوق بشر دم می‌زنید، وقتی به یک نفر، یک تو گفته می‌شود آن را در تمام رسانه‌های مغرض و مساله‌دار به صورت شبانه روز مطرح می‌کنید، حمید نوری سه سال در زندان انفرادی است و در تمام این مدت ۵ دقیقه امکان تماس تلفنی با خانواده‌اش را داشته است.

او افزود: چه در داخل و چه بیرون از مرزها بدانید، پیگیر حقوق از دست رفته شهروندمان هستیم که با مظلومیت در زندان‌های سوئد استقرار دارد و همچنان از دسترسی‌های حقوقی و قانونی محروم است.