به گزارش اکوایران، «اعتراف بی سابقه متحد پوتین در مورد مداخله در انتخابات آمریکا»، «بازی ماسک در زمین جمهوری خواهان»، «اوضاع نابسامان برجام از نگاه اتحادیه اروپا»، «مانور نفتی آرامکو در بزرگ ترین بازار چین»، «سخنرانی های آتشین در افتاحیه نشست آب و هوایی COP27»، «زنجیره رایزنی محرمانه واشنگتن و مسکو»، «ادعای جدید سوناک علیه ایران»، «آلمان در تدارک بسته تحریمی جدید علیه ایران» و «اظهارات مداخله جویانه ماکرون علیه تهران» سرخط رسانه های دنیا را در نیم  روز گذشته شکل داده اند.

اعتراف بی سابقه متحد پوتین؛ در انتخابات آمریکا دخالت کردیم و می کنیم

یوگنی پریگوژین، تاجر قدرتمند روس و متحد پوتین به دخالت این کشور در انتخابات آمریکا آن هم در آستانه رای گیری میان دوره ای کنگره اعتراف کرد. به نوشته گاردین، یوگنی پریگوژین که پیشتر متهم به تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات در سراسر قاره است، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد« آقایان ما مداخله کردیم، ما مداخله می کنیم و مداخله خواهیم کرد».

به نوشته گاردین او در پاسخ به درخواستی مبنی بر اظهار نظر درباره گزارش اخیر بلومبرگ مبنی بر مداخله روسیه در انتخابات میان دوره ای آمریکا ضمن تایید مداخله های مسکو گفت که این رای برای دستور کار قانونگذاران در بقیه دوران ریاست بایدن بسیار با اهمیت است و می تواند راهی باشد برای بازگشت ترامپ به کاخ سفید. شرکت تحقیقاتی گرافیکا هفته گذشته اعلام کرده بود که عوامل مظنون روس از پلتفرم های رسانه ای راست افراطی برای انتقاد از نامزدهای دموکرات در آستانه کارزار میان دوره ای کنگره سوء استفاده می کنند.

بازی « ماسک» در زمین جمهوری خواهان

ایلان ماسک تنها چند روز پس از به دست گرفتن کنترل غول شبکه اجتماعی توئیتر توصیه کرد که آمریکایی ها در انتخابات  میان دوره ای کنگره به نامزدهای جمهوری خواه رای دهند. به نوشته خبرگزاری رویترز این عبارات در حالی ایراد شد که ماسک به واسطه مواضع اقتدارگرایانه اش در ارتباط با آزادی بیان هدف انتقادهای جدی قرار گرفته است. منتقدان پیش بینی می کنند که موضع ماسک بر حجم اطلاعات نادرست افزوده و زمینه را برای نفرت افکنی هموار کند.

این اولین باری است که رئیس یک پلتفرم اجتماعی بزرگ به صراحت از یک حزب سیاسی در ایالات متحده حمایت می کند. ماسک پیام توئیتری اش را خطاب به رای دهندگان مستقل منتشر کرد و نوشت قدرت مشترک بدترین افراط ها هر دو حزب را مهار خواهد کرد. از همین رو با توجه به این که ریاست جمهوری در اختیار دموکرات ها قرار دارد، رای دادن به جمهوری خواهان برای راه یافتن این گروه به کنگره را توصیه می کنم. نظرسنجی ها نشان می دهد که جمهوری خوان شانس بالایی برای راه یافتن به کنگره دارند.

مسئول سیاست خارجی اروپا؛ اوضاع برجام به سامان نیست

به نوشته خبرگزاری فارس،  جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا با انتشار پیامی در توییترش نوشت «برداشت خود را از جنگ روسیه علیه اوکراین، روابط با چین، وضعیت در ایران و آفریقا بعد از نشست هفته گذشته وزاری خارجه گروه هفت» در این بیانیه اعلام کردم».او در ادامه  نوشت: «در مونستر، گفت‌وگوی مهمی درباره ایران داشتیم. اعتراض ها به دنبال کشته شدن مهسا امینی ادامه دارد. شجاعت زنان ایران را که در خط مقدم اعتراضات مسالمت‌آمیز هستند، تحسین می‌کنیم. من این پیام را به شکل بسیار شفاف به حسین امیرعبداللهیان همتای خود در تماس چهارشنبه گذشته منتقل کردم.».

او در ادامه مدعی شد، اتحادیه اروپا همچنین به دنبال تحویل بسیار نگران‌کننده پهپادهای ایران به روسیه، دست به اقدام  خواهد زد.بورل سپس به مذاکرات احیای برجام اشاره کرد و مدعی شد: در خصوص برجام، اوضاع به درستی پیش نمی‌رود. مواضع بین طرف‌ها هنوز به هم نزدیک نشده است. ایران باید با آژانس بین‌المللی اتمی به شکلی سازنده تعامل کند. از وزیر خارجه امیرعبداللهیان خواستم این خواسته را پیش ببرد.

سفیر پیشین ایران در روسیه؛ مغلوب عملیات فریب روس ها در اوکراین شدیم

نعمت‌الله ایزدی، سفیر پیشین ایران در روسیه گفت: هر کشوری اعم از روسیه چه در سیاست داخلی و چه سیاست خارجی، منافع ملی خود را بر هر موضوع دیگری اولویت می‌دهد، در نتیجه اشتباه است که ما فکر کنیم این کشور منافع ملی خود را فدای منافع دیگران کند.

به نوشته خبرگزاری ایلنا،ایزدی خاطر نشان کرد: باید دید در موضوع ورود به جنگ اوکراین آیا ما منفعتی را برای خودمان تصور کرده‌ایم و قرار است عایدی برای ما داشته باشد که بتوانیم فروش تسلیحات به روسیه را توجیه کنیم؟ در غیر این صورت به نظر می‌رسد ما مغلوب یک عملیات فریب از جانب روسیه شده باشیم که به نظر من به هیچ عنوان تامین کننده منافع ملی ما نیست. به علاوه تبعات دیگری غیر از تبعات جنگ دارد که می‌توان به مواضع طرفین برنامه هسته‌ای اشاره کرد.اوافزود: جنگ اوکراین ارتباطی با برجام نداشت اما وقتی این توافق و مذاکرات مرتبط با آن به موضوع فروش پهپادها به روسیه گره می‌خورد، منافع ملی ما را هدف قرار داده که باید در این مساله از مقامات روسیه طلبکار باشیم که ما را در جنگ اوکراین دخیل کرده‌اند.

مانور نفتی آرامکو در بزرگ ترین بازار چین

شرکت نفت و پالایش ژیجیانگ قراردادی با شرکت آرامکو برای خرید 1.08 میلیون تن معادل 7.88میلیون بشکه نفت امضا کرد.این قرارداد که ۵.۳ میلیارد یوان معادل ۷۳۵ میلیون دلار ارزش دارد، در پنجمین نمایشگاه بین المللی واردات چین در شانگهای امضا شد.شرکت نفت و پالایش ژیجیانگ که بزرگترین پالایشگر خصوصی نفت در چین است، امضای این قرارداد را بدون اشاره به جزئیات آن تائید کرد.

طبق آمار اداره کل گمرک چین، واردات نفت به چین در اکتبر، 14 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و بالاترین میزان از ماه مه بود. چین ماه میلادی گذشته 43.14 میلیون تن نفت وارد کرد که معادل 10.16 میلیون بشکه در روز بود. واردات اکتبر در مقایسه با 9.8 میلیون بشکه در روز واردات سپتامبر، بهبود داشت.پالایشگاه‌های چینی از کاهش قیمت جهانی نفت برای ذخیره سازی بهره برده اند و به واردات از آمریکا و خاورمیانه پرداختند.به نوشته خبرگزاری رویترز، واردات نفت به چین در 10 ماهه سال میلادی جاری به 413.53 میلیون تن معادل 9.93 میلیون بشکه در روز رسید که 2.7 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

جهان در مسیر جهنم قرار دارد!

رهبران و دیپلمات های جهان در جریان سخنرانی های افتاحیه نشست آب و هوایی COP27 در مصر مبارزه  با گرمایش جهانی را به عنوان نبردی برای بقایای انسان توصیف کردند. به گفته آنها عدم پیشرفت در این مسیر جهان را در جاده ای به سوی جهنم قرار داده است.

به نوشته رویترز، این پیام های تند که توسط سران کشورهای آفریقایی، اروپایی و خاورمیانه منعکس شد، لحنی اضطراری داشت بالاخص آن که دولت ها مذاکرات دو هفته ای را در شهر تفریحی شرم الشیخ برای تعیین چگونگی جلوگیری از بدتر شدن تغییرات اقلیمی آغاز کردند. همزمان آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل به نمایندگان گفت که بشریت یک انتخاب دارد، همکاری در حوزه اقلیمی یا نابودی. علیرغم چندین دهه رایزنی، کشورها هنوز نتوانستند در باب عدم انتشار گازهای گلخانه ای جهانی به اجماع دست یابند.

گزارش وال استریت ژورنال از زنجیره رایزنی محرمانه واشنگتن و مسکو؛ سخنگوی کرملین: با کاخ سفید تماس بگیرید

به نوشته وال استریت ژرنال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا طی ماه‌های اخیر یک سری تماس‌های محرمانه با یوری اوشاکوف، مشاور سیاسی رئیس‌‌جمهوری روسیه و نیکولای پاتروشیف، دبیر شورای امنیت این کشور در خصوص غیرقابل قبول بودن استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و گسترش درگیری‌های نظامی در اوکراین داشته، این نشریه همچنین یادآور شده است که هدف از این تماس‌های محرمانه بین کاخ سفید و کرملین، جلوگیری از تشدید وخامت اوضاع در اوکراین و حفظ کانال‌های ارتباطی بود و نه حل‌وفصل مناقشه نظامی در اوکراین.همزان با رسانه ای شدن این خبر دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه وکنش نشان داد و گفت: ما در مورد این گزارش چیزی برای گفتن نداریم. اخبار ضد و نقیض زیادی توسط روزنامه‌های آنگلوساکسونی منتشر می شود. شما باید با خود روزنامه یا کاخ سفید در این باره تماس بگیرید.سخنگوی کرملین تاکید کرد که طرف روسی بارها اعلام کرده که برای مذاکره با کی‌یف آمادگی دارد، ولی اکنون این امکان وجود ندارد.

ادعای جدید سوناک علیه ایران

ریشی سوناک، نخست وزیر جدید انگلیس در حاشیه نشست تغییرات آب و هوایی در شرم الشیخ مصر در گفت وگو با شبکه العربیه مدعی شد که اقدامات ایران باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه می شود.به گزارش ایسنا او با طرح ادعاهای بی اساس علیه ایران گفت که باید با شرکایمان درخصوص ایران مشورت کنیم.سوناک همچنین مدعی شد که ایران پیش از این توافق هسته ای را نپذیرفته است.

نخست وزیر انگلیس در این گفتگو با اشاره به فوت مهسا امینی و دخالت در امور داخلی ایران مدعی شد که معترضان ایرانی همچنان تظاهرات می کنند و سرکوب می شوند و اوضاع در ایران پیچیده شده است.همزمان سوناک در حاشیه نشست تغییرات آب وهوایی موسوم به در مصر با محمد بن زاید، رئیس دولت امارات دیدار  و دو طرف در خصوص امنیت منطقه ای به ویژه اوضاع ایران و مذاکرات احیای توافق هسته ای رایزنی کردند.

آلمان در حال بررسی بسته تحریمی جدید علیه ایران است

سخنگوی دولت آلمان گفت که اتحادیه اروپا در حال کار بر روی اعمال بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است. به گفته یک مقام آلمانی اتحادیه اروپا درباره اینکه آیا سپاه پاسداران را مشمول بسته جدید تحریم‌ها کند یا خیر، تصمیم گیری خواهد کرد.او در ادامه به جزئیات اشاره ای نکرد.

مجله اشپیگل آلمان اخیرا بدون افشای منابع خود ادعا کرده بود که برلین و هشت کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی برای گسترش تحریم‌ها علیه ایران هستند که در آن افراد و سازمان های مرتبط با آنچه به‌کارگیری خشونت علیه معترضان در ایران نامیده، هدف قرار داده شده‌اند.این نشریه آلمانی افزود که بر اساس طرح یادشده دارایی های افراد و موسسات تحریم شده مسدود و شرکت ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان منع خواهند شد. این طرح قرار است در جلسه شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در ۱۴ نوامبر بررسی شود.

ماکرون: باید شیوه مقابله با ایران را تغییر دهیم

امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، در مصاحبه‌ای با شبکه «الحدث» با ادعای اینکه تهدیدهای ایران فراتر از محدوده غرب آسیا گسترش پیدا کرده، گفت باید شیوه مقابله با تهدیدهای ایران در جهان را تغییر دهند. وی در این مصاحبه که روز چهارشنبه در حاشیه کنفرانس آب و هوایی «شرم الشیخ» انجام گرفت و شامگاه دوشنبه از شبکه العربیه پخش شد، ادعا کرد: «برای مقابله با تهدیدات ایران، باید سازماندهی‌شده عمل کنیم».

بر این اساس، رئیس جمهور فرانسه با ادعای حمایت از ایرانی‌ها در برابر تحریم‌هایی که هدف اول آنها زندگی و معیشت مردم است، مدعی شد: «باید اطمینان حاصل کنیم که مردم ایران تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگیرند».