به گزارش اکو ایران، رسانه دولتی کره شمالی تصاویر موشک پراکنی های هفته گذشته را منتشر کرد و هشدار داده است که این نمایش هراس نظامی ایالات متحده و متحدانش در شبه جزیره کره را برانگیخته و منطقه را به سوی رویارویی ناپایدار سوق می دهد. اما رسانه دولتی این کشور هیچ اشاره به پرتاب ناموفق یک موشک بالستیک قاره پیما(ICBM) نکرد و اطلاعات منتشر شده برای کارشناسان جهت دستیابی به بینش واقعی در باب هدف از این آزمایش ها را ناقص جلوه داد.

 به نوشته سی ان ان، گزارش خبرگزاری مرکزی کره که روز دوشنبه منتشر شد نشان می دهد که پیونگ یانگ بیش از 80 موشک را بین 2 تا 5 نوامبر پرتاب کرده و مانورهایی نیروی هوایی را با شرکت 500 جنگده برای نشان دادن اراده اش جهت مقابله با رزمایش هوایی ترکیبی دشمن انجام داد. در این گزارش آمده است که این مانورها پاسخی مستقیم به تحریک آشکار رزمایش های نظامی آمریکا و کره جنوبی موسوم به « طوفان هوشیار» است که هفته گذشته برگزار شد و متحدان در پاسخ به آزمایش های موشکی کره شمالی آن را برای یک روز تمدید کردند. علاوه بر این گفته شده که موشک ها برای شبیه سازی حمله ها به پایگاه های هوایی دشمن و انهدام اهداف هوایی در ارتفاعات و فواصل مختلف پرتاب شده اند.

مانور شکست

کره شمالی تعداد موشک هایی را که هر روز پرتاب می شوند را خلاصه کرده اما مشخص نمی کند که چه مدل هایی آزمایش شده اند. همزمان رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در جلسه ای توجیهی اعلام کرد که عدم اشاره کره شمالی به موشک ICBMارزیابی ها در این باب را تغییر نداده است.

این بوم، ژنرال بازنشسته کره جنوبی به سی ان ان گفت که حذف ICBMدر گزارش رسانه های دولتی روز دوشنبه حاکی از آن است که پیونگ یانگ نمی خواهد در برابر کره جنوبی شکست را بپذیرد.او در ادامه خاطر نشان کرد، به نظر می رسد کره شمالی در مرحله سوم آمایش موشک بالستیک قاره پیمای خود شکست خورده، پس از یک طرف قطعنامه های سازمان ملل و توافق های صلح را نادیده گرفته و از طرف دیگر با تحریک همسایگان به هدف مورد نظر خود نرسیده است. به همین دلیل باید بر واقعیت ها تمرکز کنیم نه ادعاهای کره شمالی.

ستاد کل ارتش کره جنوبی گفته است که موشک ICBM پرتابی دارای ارتفاع حداکثری کم تر از 2 هزار کیلومتر و سرعت حدود 15 ماخ داشت، یعنی 15 برابر سرعت صوت حرکت کرده است. به گفته پارک وون گون، استاد مطالعات کره شمالی، این موشک آن قدرها که تصور می شد سریع نیست. به باورش، سرعت موشک های ICBM باید بالاتر از 20 ماخ باشد تا بتوانند وارد فضای جوی شوند و با استفاده از اینرسی آن مسافت را طی کنند، اما در این آزمایش به نظر می رسد که چنین پیشرفتی رخ نداده است.

رمزگشایی از اطلاعاتی تخلیلی

همزمان کیم دونگ یوب، استاد دانشگاه مطالعات کره شمالی، فرمانده پیشین نیروی دریای کره جنوبی گفت که فقدان اطلاعات، رمزگشایی از پیشرفت بین دو آزمایش را دشوار کرده است. با این همه همه چیز به اهداف کره شمالی بستگی دارد. اگر پیونگ یانگ آزمایش هایی را برای به دست آوردن اطلاعات خاصی انجام داده باشد، باید چه کرد؟

2222222

به گفته کیم این آزمایش ممکن است برای بررسی جداسازی انجام شده باشد یا جهت بررسی فاصله پروازی موشک، پس همه چیز به اهداف آزمایش منوط است. در شرایط کنونی کارشناسان نظامی کره جنوبی در حال بررسی تصاویر و داده ها برای تعیین وضعیت برنامه تسلیحاتی کره شمالی هستند با این همه کارشناسان هشدار می دهند که ادعاهای رسانه های دولتی این کشور باید با تردید لحاظ شوند.

بلوف «اون»

 به باور ناظران پرتاب های متعدد می تواند نشانه ای از رقابت کره شمالی برای اثبات توانایی های خود باشد. در گذشته زمانی که کره شمالی موشک خاصی را پرتاب می کرد، با ارائه داده های خاص تلاش داشت تا در عرصه قدرت خودنمایی کند، اما حالا به نظر می رسد اعلامیه منتشر شده محتوایی تخیلی دارد.به همین دلیل کارشناسان بر این باورند که کره شمالی برای نشان دادن توانایی اش در حمله به ایالات متحده، دست به آزمایش هسته ای زد. هرچند این آزمایش شکست خورد. به همین دلیل می توان گفت که کره شمالی موشک های زیادی برای پرتاب در اختیار دارد اما همه زرادخانه ای در وضعیتی ناامید کننده قرار دارند. با این همه این بازیگر تلاش دارد تا در سریع ترین زمان ممکن قدرت را ثابت کند.