به گزارش اکوایران، واشنگتن نسبت به پرتاب آزمایشی ماهواره‌بر قائم 100 واکنش نشان داد.

در شرایطی که روز شنبه تهران یک موشک حامل ماهواره جدید را آزمایش کرد، ایالات متحده در واکنش به آن مدعی شد این عملی «غیر مفید و بی‌ثبات‌کننده» است. بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا آزمایش پرتاب ماهواره‌بر قائم 100 با موتور سوخت جامد با موفقیت انجام شده است. بر اساس این گزارش، قائم 100، اولین پرتابگر سه مرحله ای ایران، می تواند ماهواره هایی با وزن 80 کیلوگرم را در مداری در فاصله 500 کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران که مدیریت برنامه موشک قائم 100 را بر عهده دارد، گفته که این موشک برای پرتاب ماهواره ناهید ایران در اختیار وزارت ارتباطات قرار خواهد داد. بر اساس گزارش‌ها، عملیات روز شنبه اولین مرحله از آزمایش زیر مداری این موشک بوده است.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه پیام‌رسان "بله" درباره این ماهواره نوشت: «ماهواره ناهید یک، ماهواره‌ای مخابراتی ساخت پژوهشگاه فضایی ایران و از کلاس میکرو با قابلیت ارسال و دریافت داده و صوت در باند ku و کنترل سه محوره و برخی دیگر از مکانیزم‌های فضایی است.»

واشنگتن مدعی است نگران است که از همان فناوری بالستیک دوربردی که برای قرار دادن ماهواره ها در مدار استفاده می شود، برای پرتاب کلاهک های هسته ای نیز استفاده شود. این در حالی است که تهران بارها به طور اکید چنین قصدی را رد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ ایمیلی به خبرگزاری رویترز مدعی شده: «این گونه اقدامات غیرمفید و بی‌ثبات‌کننده هستند». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعا کرده ایالات متحده همچنان نگران ادامه توسعه وسایل پرتاب فضایی ایران است که نگرانی قابل توجهی را در مورد برنامه هسته‌ای این کشور ایجاد می‌کند. این مقام آمریکایی مدعی شده پرتاب این موشک‌ها ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است -که از ایران می‌خواهد هیچ گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک «طراحی‌شده برای حمل تسلیحات هسته‌ای» را انجام ندهد.

قطعنامه سال 2015 سازمان ملل از ایران خواسته بود تا به مدت هشت سال از کار بر روی موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای پس از توافق با شش قدرت جهانی خودداری کند. این در حالی است که ایران می‌گوید هرگز توسعه سلاح‌های هسته‌ای را دنبال نکرده است و بنابراین، این قطعنامه شامل موشک‌های بالستیکی که تهران آن را یک نیروی بازدارنده و مهم توصیف کرده، نمی‌شود.