به گزارش اکوایران، جو بایدن از رای دهندگان جوان در نیومکزیکو و کالیفرنیا خواست تا در جریان آخرین نوسان اصلی مبارزات انتخاباتی خود، به دموکراسی رای دهند، آن هم در شرایطی که آمارها و داده های نظرسنجی ها نشان می دهد که دموکرات ها در حال از دست دادن کنگره هستند. به نوشته رویترز، سفر بایدن به غرب آمریکا با حضورش در آلبوکرکی آغاز شد؛ جایی که رئیس جمهوری در باب لغو میلیارد ها دلار بدهی دانشجویان سخنرانی کرد و سودهای بی سابقه شرکت های نفت را به چالش کشید، چرا که نامزدهای دموکرات در سراسر کشور درگیر بادهای مخالف بهای بالای بنزین هستند و تورم.

رای به دموکرات ها؛ رای به «دموکراسی» است!

بایدن در جریان سخنرانی اش در کالیفرنیا، جایی که مایک لوین دموکرات در حال مبارزه برای حف کرسی جمهوری خواهان است، بر اهمیت نژادهای ایالتی و محلی تاکید کرد و گفت که آنها می توانند در باب پایداری دموکراسی در آمریکا نقشی تعیین کننده ایفا کنند. به گفته رئیس جمهوری آمریکا، امروز رای گیری به «دموکراسی» کلید خورده، حقیقت ان است که انتخابات پیش رو مسیر کشور را برای حداقل یک دهه یا بیشتر تعیین خواهد کرد. نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که جمهوری خواهان قادرند دوباره کنترل مجلس نمایندگان را در دست گرفته و احتمالا سنا را هم از آن خود کنند. با این همه به گفته ناظران دموکرات ها می توانند اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را بار دیگر داشته باشند مشروط بر آن که رای دهندگان پیش از 8 نوامبر در منطقه تازه تقسیم بندی شده که متمایل به دموکرات ها است و در نیومکزیکو، ناحیه ای که در  اختیار جمهوری خواهان است، بار دیگر پشت دموکرات ها بایستند.

بایدن روز جمعه در کالیرفنیا و ایلینویز سخنرانی خواهد کرد و شنبه برای شرکت در گردهمایی که باراک اوباما نیز در آن حضور دارد به پنسیلوانیا خواهد رفت. او قرار است روز دوشنبه هم در گردهمایی واقع در مریلند پیش از کارزار سه شنبه سخنرانی کند.تحلیلگران از نبرد دشوار بایدن می گویند؛ رئیس جمهوری با محبوبیت پایین. با این همه همین چهره در تلاش است تا فارغ از نگرانی ها در باب تورم و اقتصاد، چالش هایی که شانس بزرگی را در اختیار جمهوری خواهان قرار داده اند، تعادل را حفظ کرده و شانس دموکرات ها را افزایش دهد.

تلاش برای تداعی تراژدی 6 ژانویه

امروز بایدن برای پیروزی حزبش به هر اهرمی متوسل می شود؛ هرچند با تاخیر. او پییشتر و در جریان سخنرانی روز چهارشنبه اش، ترامپ و سایرجمهوری خواهان را به دلیل تشویق به خشنوت سیاسی، ارعاب رای دهندگان و «دروغ بزرگ» به چالش کشید و انتخابات میان دوره ای کنگره را آزمونی اساسی برای دموکراسی آمریکایی قلمداد کرد.در شرایطی که نامزدها و رای دهندگان آمریکایی بر مسائل اقتصادی و سایر مقوله های این چنینی متمرکز شده اند، بایدن به دنبال تحت تاثیر قرار دادن رای دهندگان آن هم در آخرین روزهای مناظره پبش از برگزار کارزار است؛ مناظره هایی که بسیار تعیین کننده خواهند بود.

222222222

به نوشته نیویورک تایمز، بایدن در ایستگاه یونیون خطاب به حاضران گفت که امروز نامزدها برای تصدی عناوین مختلف اعم از فرمانداری و عضویت در کنگره آماده می شوند بدون آن که در باب پذیرش نتایج آرا متعهد باشند.در چنین شرایطی آمریکا درگیر هرج و مرج خواهد شد؛ رخدادی بی سابقه، غیر قانونی و غیر آمریکایی. به نظر می رسد بایدن با بیان این عبارات خشم خود را از حمله به پل پلوسی، همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان نشان داد و بدین شکل تلاش داشت تا شورش 6 ژانویه را برای آمریکایی ها تداعی کند.

رئیس جمهوری آمریکا بارها از عبارت «دروغ بزرگ» استفاده کرد که هدفش مشخصا، سلفش دونالد ترامپ بود که پس از کارزار 2020 با ادعای تقلب در انتخابات و دزدیده شدن آرا، نتایج را به چالش کشید. بایدن در این باره گفت،«دروغ بزرگ» دو سال گذشته خطر حاصل از افزایش خشونت سیاسی را افزایش داد و به هراس رای دهندگان دامن زد. رئیس جمهوری همچنین به آزار و اذیت و تهدید فعالان در حوزه های انتخابیه اشاره کرد و گفت شاهد تکرار این تراژدی هستیم؛ تراژدی 6 ژانویه؛ بازه زمانی که ترامپ با تحت فشار قرار دادن فرماندار جورجیا به دنبال یافتن راهی جهت به دست آوردن آرای کافی و معکوس کردن نتیجه انتخابات در ایالت جورجیا بود.

رقابت زیر سایه سنگین ترامپ و «مگا»

به باور بایدن تشویق خشونت علیه دموکرات ها پیامد دروغ هایی است که ترامپ و حامیانش برای حفظ قدرت و منافعشان بدان ها متوسل شدند، است.دروغ هایی مملو از توطئه و بدخواهی که چرخه معیوبی از خشم، نفرت و تنفر را ایجاد کرد.بایدن نام ترامپ را نیاورد اما با اشاره های ضمنی، تاکید کرد که ترامپ اصل حاکمیت قانون را تضعیف خواهد کرد. به عقیده اش دموکراسی آمریکایی هدف حمله قرار گرفته چرا که رئیس جمهوری شکست خورده از پذیرش نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 سرباز زد،خواست مردم را نپذیرفت و بدون پذیرش واقعیت، باخت. بایدن تاکید داشت که ماحصل دروغ بزرگ سلفش ارمغانی برای جمهوری خواهان به دنبال نداشت جزء تعریف گروهی رادیکال موسوم به « ماگا».

201203130728-02-trump-1203

بایدن و سایر دموکرات ها بر این باورند که گروه «مگا» و حامیان ترامپ این بار هم در صدد به ادعای آنها تکرار دروغ بزرگ هستند و بدین طریق می خواهند که مشورعیت کارزار انتخابات کنگره را به سان انتخابات ریاست جمهوری که سال 2020 برگزار شد، زیر سوال ببرند.

هراس از عمیق تر شدن شکاف در جامعه آمریکا

ناظران می گویند که خشونت های سیاسی در امریکا در سال های اخیر افزایش یافته تا جایی که به گزارش کنگره آمریکا، تنها در سال گذشته بیش از 9 هزار 625 مورد تهدید به ثبت رسیده است. به گفته آنها از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، تهدیدها علیه اعضای کنگره ده برابر شده است. از همین رو امروز بایدن از تاکتیک های جمهوری خواهان که به واسطه اش ممکن است رای دهندگان را به نام نظارت بر انتخابات بترسانند، نگران است.به همین دلیل قاضی فدرال در آریزونا گروهی را که قصد داشتند در نزدیکی اماکن رای گیری از رای دهندگان عکس بگیرند را از محوطه دور کرد و مانع از حمل آشکار سلاح و انتقال اطلاعات به رای دهندگان شد.

221102-election-midterms-live-blog-03-cs-fee25a

براساس تحقیقات انجام شده توسط نیویورک تایمز بیش از 370 نامزد جمهوری خواه، نتایج انتخابات سال 2020 را زیر سوال بردند و در برخی مواقع آن را رد کردند. ترامپ وفاداری به ادعای نادرست خود را آزمونی برای حمایت نامزدهای جمهوری خواه قلمداد کرده در حالی که بایدن از جمهوری خواهانی که مشروعیت انتخابات را انکار می کنند انتقاد کرد و تاکید داشت که اگر بار دیگر جمهوری خواهان در موضع ضعف قرار بگیرند، ممکن است، نتایج را زیر سوال ببرند.

بایدن در یک کنفرانس خبری در ژانویه گذشته گفته بود که همه چیز بستگی به این دارد که ما بتوانیم به مردم آمریکا بفهمانیم که برخی از تاکتیک ها برای تغییر نتیجه انتخابات تنظیم شده است یا نه. بایدن از آن بازه زمانی تاکنون از اجرای این فرمول دوری کرده و مدعی است که مهمات در اختیار جمهوری خواهان قرار دارد؛ همان هایی که پایبندی به دروغ های ترامپ در سال 2020 را توجیه می کنند.

شعارهای تاریخ مصرف گذشته

موضوع انکار نتایج انتخابات، ساختار سیاسی آمریکا را به شکلی غیر قابل پیش بینی به چالش کشیده است.با این همه ناظران می گویند بسیاری از حامیان حزب دموکرات به خوبی از وقایعی که بایدن و هم حزبی هایش تلاش دارند تداعی شان کنند، آگاهند، به همین دلیل بعید است تلاش رئیس جمهوری که محبوبیت اندکی دارد و حزبی که در شرایط کنونی به جای اقتصاد و تورم بر روی مقوله هایی چون مهاجرت و سقط جنین مانور می دهد چندان موثر افتد.

 دیوید اکسلرود، مشاور ارشد باراک اوباما در حساب توئیترش نوشت، مسائل مرتبط به دموکراسی آمریکایی با اهمیت است، با این همه در شرایط کنونی و در عرضه سیاست عملی، تردید دارم دموکرات ها اشتیاقی به بایدن و حرف هایش داشته باشند.

رقابت رقبیان زیر سایه کارزار میان دوره ای

 جمهوری خواهان در پاسخ به انتقاد بایدن و حامیانش، می گویند خود رئیس جمهور تفرقه افکن است. کمیته ملی جمهوری خواهان با انتشار بیانیه ای بایدن را ناامید و دروغگو خواند و در ادامه تاکید کرد، رئیس جمهور بر اتحاد تاکید دارد اما در مقابل آمریکایی ها را به شیطان تشبیه و چهره شان را لکه دار کرده و صرفا هزینه ها را بالا برده است.در این میان هستند گروهی از تحلیلگرانی که بر این باورند که بایدن خواهان ممانعت از بازگشت سلفش است و در عین حال مشتاق حراست از سیستم انتخابات.

او در برخی سخنرانی هایش قاطعانه از ترامپ و متحدانش انتقاد می کند، از جمله زمستان سال گذشته همزمان با یک سالگی حمله 6 ژانویه، در فلادفیا، ترامپ و جمهوری خواهان موسوم به مگا را به چالش کشید و آنها را تهدیدی علیه بنیاد های جمهوری آمریکایی توصیف کرد. با این همه نظرسنجی ها نشان می دهند که رای دهندگان وابسته به یک طیف ایدئولوژیک و سیاسی در باب این که دموکراسی آمریکایی در معرض تهدید قرار دارد، اجماع دارند، اما این وضعیت را از منظری متفاوت تبیین خواهند کرد.

در حالی که لیبرال ها و چهره های میانه رو، ترامپ را خطر می دانند، اما به برنامه های اقتصادی بایدن هم باور ندارند. از همین رو ناظران می گویند که رای دهندگان به احتمال بالا تورم و اقتصاد را در قیاس با دموکراسی در اولویت های اساسی خود تعریف خواهند کرد. براساس داده های نظرسنجی نیویرک تایمز و سینا، بیش از یک سوم رای دهندگان مستقل و 12 درصد دموکرات ها گفتند که برای حمایت از نامزدهایی که مشروعیت انتخابات 2020 را زیر سوال بردند، آماده هستند. به نظر می رسد مخاطب بایدن بیش از همین گروه هستند؛ از همین رو رئیس جمهوری تاکید دارد که مقوله هایی چون خدمات درمانی، تامین اجتماعی و سایر مسائل با اهمیت است اما موضوع با اهمیت تری دیگری در خطر قرار دارد و آن خود دموکراسی است. بایدن تاکید دارد که این خطر به خودی خود حل نخواهد شد.