به گزارش اکوایران، به دنبال اعتراضات بیش از یک ماه اخیر، بارها قوه قضائیه نسبت به این رویداد واکنش نشان داده است. امروز دوشنبه 9 آبان نیز در جلسه شورای عالی قوه قضائیه، غلامحسین محسنی اژه‌ای بار دیگر با نقد این جریان به حادثه حرم شاهچراغ که مصادف با چهلمین روز درگذشت مهسا امینی بود، اشاره و آن را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری میزان، رئیس قوه قضاییه در بخشی از اظهاراتش گفت: واقعه شاهچراغ نشان داد که تروریست‌ها و آدمکش‌های دست‌پرورده آمریکا و صهیونیست‌ها و انگلیس و دیگر سلطه‌گران چه جنایتکاران خبیث و رذل و درنده‌ای هستند و مرتکب اعمالی می‌شوند که جانوران وحوش نیز از آن اِعراض دارند؛ همگان مشاهده کردند که این سفّاکان حتی به کودک معصومی که در آغوش مادر خود پناه گرفته نیز رحم نمی‌کنند.

او در بخش دیگر با اشاره به عدم انتشار اخبار این حادثه از سوی رسانه‌های وابسته به غرب اظهار کرد: در مواردی که منطبق با منافع نظام سلطه نباشد، هر مقدار هم که به یک فرد یا کشور ظلم شود، سلطه‌گران خم به اَبرو نمی‌آورند؛ در همین جنایت رخ داده در حرم شاهچراغ(ع) شاهد بودیم که هم هتک حرمت یک مکان مقدس صورت گرفت و هم مردم و کودکان مظلوم و بی‌دفاعی به خاک و خون کشیده شدند؛ اما مدعیان حقوق بشر نه تنها محکوم نکردند؛ بلکه به نوعی از طریق بوق‌های تبلیغاتی‌شان درصدد قلب واقعیت این حادثه جگرسوز برآمدند.

رئیس قوه قضاییه افزود: نکته‌ای که برای همه دوستداران انسانیت و کرامت و حقوق انسانی عبرت آموز می‌باشد این است که کسانی که در پشت قضایای اغتشاشات در ایران هستند و به دروغ، ادعای حمایت از مردم ایران را دارند همان‌هایی هستند که تروریست‌ها و آدمکش‌ها را تجهیز و تسلیح می‌کنند و به آنها آموزش و مأموریت می‌دهند تا به سمت مردم ایران گلوله شلیک کنند و به مقدسات این مردم اهانت روا دارند.

او ادامه داد: این تروریست‌ها و آدمکش‌ها که مردم و غیرنظامیان و زوارِ یک مکان مقدس را به خاک و خون می‌کشند، کجا و از ناحیه چه کسانی تعلیم می‌بینند و تسلیح و تجهیز می‌شوند؟ از ناحیه چه کسانی برای آنها مدارک جعلی تهیه می‌شود؟ با چه انگیزه‌ای آنها زوار حرم را هدف قرار می‌دهند؟ آیا این قبیل موارد بیانگر زبونی و خواری و حقارت دشمنِ سفاک و کینه‌توز ایران اسلامی نیست؟

محسنی اژه‌ای افزود: الحمدلله دشمنان ما در زمره حُمقا و جاهلان هستند اما به هر ترتیب وقتی جوشش و یک‌دلی و اظهار نفرت و انزجار مردم ما را از مسببین و عاملین حادثه تروریستی شاهچراغ دیدند باید پی ببرند که هر مقدار تلاش برای اغتشاش‌آفرینی و آشوب‌افکنی کنند، تنفر و بیزاری مردم ما از شیطان بزرگ آمریکا و اذناب او بالاخص روباه پیر انگلیس خبیث بیشتر می‌شود.

او در بخش دیگر گفت: انتظار و توقع به حق مردم آن است که عوامل و مسببین قضایای اخیر شناسایی و دستگیر شوند و به مجازت مستحق‌شان برسند؛ نظام و دستگاه‌های مسئول نیز در طول این مدت نهایت خویشتنداری را به خرج دادند تا صفوف کاملاً از هم جدا و متمایز شود؛ یک سری از افراد به هر دلیلی ناراضی هستند و حتی ممکن است معترض نیز باشند؛ اما این افراد به هیچ وجه نمی‌خواهند با نظام مقابله کنند و امنیت مردم را به خطر بیندازند؛ بنابراین آنها باید صف خود را جدا کنند؛ نظام نیز فرصت کامل به آنها داده تا صف خود را جدا کنند. حتی در میان اغتشاشگران هم باید روشن شود که کدامیک قصد مقابله با نظام و براندازی را داشتند؛ همکاران ما در دستگاه قضایی تمام تلاش خود را انجام دادند که این صفوف را جدا کنند و این امر محقق شد. 

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: قطعا آن کسانی که قصد مقابله با نظام و براندازی را دارند و وابسته به بیگانه هستند، منطبق با موازین قانونی به مجازات‌شان خواهند رسید؛ از همین تریبون باید از مراجع قضایی برخی استان‌ها بویژه تهران که پرونده‌های عناصر اغتشاشات را جدا کرده و دادگاه‌های رسیدگی به آنها را آغاز کرده‌اند، تشکر و قدردانی کنم. بدون تردید قضات ما بر اساس موازین قانونی و با دقت و سرعت به پرونده‌های اغتشاشات اخیر رسیدگی خواهند کرد و احکام جنایتکاران طبق قانون و آنچه استحقاق آن را دارند صادر خواهد شد و در صورت قطعیت، اجرایی می‌گردد.

او  در بخش دیگر تسخیر لانه جاسوسی شیطان بزرگ آمریکا را یکی از تفضلات الهی دانست و گفت: اگر نبود بازسازی و انتشار اسناد به دست آمده از آن لانه جاسوسی و مصاحبه‌های برخی حاضران در آن، چه کسی می‌توانست به این روشنی از توطئه‌های پیچیده آمریکا علیه مردم ایران اسلامی آگاه شود و اینچنین زمینه رسوایی آمریکایی‌ها فراهم آید.