به گزارش اکو ایران، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، کاخ ریاست جمهوری را بدون آن که جانشین خود را مشخص کند، ترک کرد؛ آن هم در شرایطی که کشور دوپاره شده و در آستانه بحرانی مالی هولناکی قرار دارد.

 به نوشته خبرگزاری الجزیره، رهبر 89 ساله مسیحی لبنان که در سال 2016 به قدرت رسید، روز یکشنبه در برابر حامیان خود در خارج از کاخ ریاست جمهوری بعبدا در بیروت گفت که خاورمیانه در حال ورود به فصل تازه ای است و به تلاش های بزرگی نیاز دارد.او در ادامه خاطر نشان کرد که بدون این تلاش ها، ما نمی توانیم به رنج خود پایان دهیم. لبنان نمی تواند روی پای خود ایستاده و خود را از این گودال عمیق خارج کند.

پارلمان لبنان تاکنون نتوانسته در باب این که چه کسی نقش رئیس جمهوری را بر عهده می گیرد، به توافق نرسیده است؛  چهره ای که قدرت امضای لوایح قانونی، انتصاب نخست وزیران جدید و تعریف تشکل های دولتی قبل از رای گیری پارلمان را داشته باشد.

 لبنان توسط یک کابینه موقت اداره می شود چرا که نجیب میقاتی، نخست وزیر منتخب، شش ماه است که برای تشکیل دولت در تلاش است. در همین راستا علی هاشم ، خبرنگار الجزیره گفت که مردم این کشور در باب حکومت شش ساله عون احساس های متفاوتی داشتند. حامیان میشل عون می گویند که او رئیس جمهور بدشانسی بود. رقبایش براین باورند که او شکست خورده و باعث ناامیدی بزرگ است.

دوران ریاست میشل عون که روز دوشنبه به پایان رسید، به شکلی منفی تحت تاثیر انفجار بندر بیروت در سال 2020 قرار داشت هرچند بحران مالی و اعتراض هایی که از سال 2019 کلید خورد نیز بخشی از میراث نامیمون او بود. در جریان انفجار سال 2020 بیش از 220 لبنانی کشته و حدود 6 هزار و 500 نفر زخمی شدند. در حدود 300 هزار خانه نیز یا آسیب دید یا ویران شد.

فروپاشی مالی سال 2019 بیش از 80 درصد از جمعیت را به سمت فقر سوق داد و موجب گسترده تر شدن اعتراض های ضد دولتی در تاریخ اخیر شد.

عون شخصیتی عمیقا تفرقه برانگیز است که توسط بسیاری از مسیحیان که او را مدافع و حامی خود در ساختار فرقه ای لبنان می دانستند، تحسین می شد اما منتقدانش او را به فرصت سازی برای فساد متهم می کنند.

عون در سال 2016 عنوان ریاست جمهوری را از آن خود کرد آن هم به واسطه توافقی که که هم حزب الله و هم سمیر جعجع آن را تایید کردند. او در آخرین هفته حضورش در کاخ ریاست جمهوری، قررادادی را با میانجیگری ایالات متحده در باب مرزهای دریایی جنوبی لبنان با اسرائیل تعریف کرد.

عون پسر یک کشاورز ساکن حومه بیروت، در میانه جنگ داخلی 1975 و 1990 راهش را به سوی ریاست جمهوری هموار کرد و در طول این سال ها به عنوان فرمانده ارتش لبنان و رئیس یکی از دو دولت رقیب خدمت می کرد. او پس از 15 سال تبعید در پی ترور رفیق الحریری، نخست وزیر پیشین در سال 2005 به بیروت بازگشت. در سال 2006، حزب جنبش میهنی آزاد او و حزب الله ائتلافی تعریف کردند. عون در مصاحبه اش با خبرگزاری رویترز، از حزب الله به واسطه نقش مفیدش در عمل به عنوان نیروی بازدارنده در برابر هرگونه ماجراجویی های اسرائیل در طول رایزنی ها مرزهای دریایی تقدیر کرد.