به گزارش اکوایران، ریشی سوناک روز سه شنبه سومین نخست وزیر سال بریتانیا شد و اکنون باید توجه خود را به مهار بحران اقتصادی معطوف کند که وضعیت مالی کشور را در وضعیتی نامطمئن قرار داده است و میلیون ها بریتانیایی در تقلا برای پرداخت قبوض غذا و انرژی هستند. سوناک، به عنوان اولین رهبر رنگین پوست بریتانیا، در کاخ باکینگهام با پادشاه چارلز سوم، که به تازگی استعفای لیز تراس را پذیرفته بود، ملاقات کرد.

سوناک، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، کمتر به طور عمومی از برنامه‌هایش در مورد نحوه اداره کشور و رسیدگی به بحران‌های متعدد اقتصادی و سیاسی صحبت کرده است. بریتانیا با ترکیبی سمی از رکود و افزایش نرخ بهره مواجه است. در حالی که مصرف کنندگان با افزایش هزینه ها و کاهش درآمد واقعی روبرو هستند بانک انگلستان در تلاش است تا تورم دو رقمی را کنترل کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پس از طرح لیز تراس، رهبر کناره گرفته حزب محافظه‌کار، برای کاهش بدون بودجه مالیات و تضمین پرهزینه قیمت انرژی که ماه گذشته بازار اوراق قرضه را به آشوب کشید و بانک انگلستان را مجبور به مداخله کرد، بریتانیا نیاز دارد که اعتبار مالی بین‌المللی خود را احیا کند.

برای کاهش کسری بودجه که به دلیل افزایش هزینه های استقراض ناشی از بحران بدتر شده است، نخست وزیر بعدی احتمالاً باید بر کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات تمرکز کند. بیانیه مالی دولت انگلیس که به این موضوعات اشاره دارد در تاریخ 31 اکتبر منتشر شود. این درحالی است که دولت برای کمک به خانوارهای آسیب پذیر در زمان فشار مالی ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی، گرمایش و سوخت حاصل از جنگ در اوکراین و سایر عوامل جهانی با فشار مواجه است.

سیاست‌های اقتصادی

سوناک در بیانیه‌ای که روز یکشنبه برای اعلام نامزدی خود منتشر کرد، گفت که کشور با یک «بحران اقتصادی عمیق» مواجه است. او به عنوان وزیر دارایی بین فوریه 2020 و ژوئیه 2022، بریتانیا را در مسیری قرار داد که بزرگترین بار مالیاتی خود از دهه 1950 به بعد را داشته باشد. سوناک هزینه های عمومی بالاتری را تعیین کرد اما همزمان وعده نظم و انضباط بیشتر و کاهش هزینه‌های اضافه را داد.

در طول کمپین انتخاباتی تابستان، او از برنامه‌ی کاهش مالیات تراس انتقاد کرد و گفت که او تنها زمانی مالیات‌ها را کاهش می‌دهد که تورم کنترل شده باشد. در آن زمان او طرحی را برای کاهش مالیات بر درآمد از 20 درصد به 16 درصد تا سال 2029 ارائه کرد. سوناک از استقلال بانک مرکزی حمایت کرده و بر اهمیت سیاست‌گذاری دولت در همراهی با بانک مرکزی برای مهار تورم و نه تشدید آن تاکید کرده است.

چالش‌های سیاسی

یکی از اولین چالش‌های سوناک این خواهد بود که نشان دهد می‌تواند حزب محافظه‌کاری را رهبری کند که اکثریت زیادی در پارلمان دارد، اما دارای جناح‌هایی متعدد است که در موضوعات کلیدی مانند برگزیت، مهاجرت و همچنین مدیریت اقتصادی اختلاف دارند. مالیات‌های بالاتر با مخالفت شدید برخی در حزب مواجه خواهد شد درحالی که دیگران با کاهش هزینه‌ها در زمینه‌های کلیدی مانند بهداشت و دفاع مخالفت خواهند کرد.

پیروزی در رقابت رهبری حزب تنها اولین گام در متحد کردن حزبی است که دو رهبر آخر خود را به دلیل اختلافات داخلی برکنار کرده است و سال‌ها با یکدیگر بر سر چگونگی خروج از اتحادیه اروپا بحث کرده است. سوناک در همه‌پرسی سال 2016 از برگزیت حمایت کرد، اما هنوز از سوی برخی از دست راستی‌های حزب به عنوان طرفدار اتحادیه اروپا شناخته می‌شود.

موضوع کلیدی تجارت با ایرلند شمالی هم‌چنان با بروکسل در حال مذاکره است. سوناک برای دستیابی به قرارداری که بخش‌هایی از توافق خروج اولیه را تغییر می‌دهد، بدون تن دادن به نفوذ طولانی مدت اتحادیه اروپا در تجارت بین بریتانیا و ایرلند شمالی، تحت فشار خواهد بود. او همچنین با درخواست‌هایی برای عمل به وعده‌های دولت برای کنترل مهاجرت به کشور روبرو خواهد شد، موضوعی که بسیاری از قانون‌گذاران محافظه‌کار آن را برای جلب نظر رأی‌دهندگان در انتخابات بعدی حیاتی می‌دانند.

برنامه‌های سیاسی

در بیانیه راه اندازی کمپین سوناک در روز یکشنبه آمده است که او می خواهد «اقتصاد را اصلاح کند، حزب را متحد کند و برای کشور نتیجه ارائه دهد». در مورد ایرلند شمالی، سوناک قبلاً گفته بود که قوانینی را که برای لغو یکجانبه توافق برگزیت طراحی شده را دنبال خواهد کرد و در عین حال تلاش برای مذاکره با اتحادیه اروپا را ادامه خواهد داد. لایحه‌ای که در حال حاضر در پارلمان است، به شدت مورد انتقاد اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

در انتخابات تابستان او گفته بود که افتخار می‌کند که از خانواده‌ای مهاجر است، اما معتقد است بریتانیا باید مرزهای خود را کنترل کند و طرح فرستادن پناهجویان به رواندا را ادامه خواهد داد.او همچنین احتمال خروج بریتانیا از دادگاه حقوق بشر بریتانیا را رد نکرد.