به گزارش اکوایران، "اذعان پوتین به شرایط ناخوشایند جنگ"، "هشدار غرب نسبت به نمایش هسته‌ای کرملین"، "تهدید موسسات نظرسنجی در برزیل"، "هشدار لوکاشنکو" و "اولین قربانی کابینه 40 روزه" سرخط رسانه‌های بین‌المللی در نیم‌روز گذشته را شکل داده است.

پوتین بر لبه پرتگاه؟

پوتین انتظار دارد تا بسیج نیروهای ذخیره ارتش برای نبرد در اوکراین در طول دو هفته تکمیل شود تا فرصت پیدا کند به این فرخوان نامحبوب و غیر مردمی اش برای مقابله با دستاوردهای اوکراین پایان دهد. به نوشته خبرگزاری آسوشیدتدپرس، رئیس جمهوری روسیه در شرایط کنونی با نارضایتی های داخلی و شکست های نظامی در کشوری مجهز به تسلیحات پیشرفته غربی دست به گریبان است.

پوتین که برای شرکت در اجلاس سران کشورهای مشترک منافع در پایتخت قزاقستان به سر می‌برد به خبرنگاران گفت که شرایط چندان خوشایند نیست با این همه اگر روسیه دیرتر وارد میدان نبرد می شد، وضعیت وخیم‌تر می گشت. از همین رو تصمیم برای حمله به اوکراین در زمان درست و به موقع اتخاذ شد.او در ادامه خاطر نشان کرد که برنامه ای برای حمله به کی یف ندارد هرچند اهداف متغیر هستند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که روسیه برای حراست از دستاوردهای جنگی اش در چهار منطقه ای که ضمیمه خود کرده با چالش های جدی دست به گریبان است و همزمان درگیر پیشروی نظامیان اوکراین در منطقه خرسون است.این شکست ها موجب شده تا برخی از حامیان پوتین از مدیریت جنگ توسط کرملین انتقاد کرده و فشارها را بر او افزایش دهند تا فرایند نبرد را به نفع روسیه تغییر دهد.رئیس جمهوری روسیه حالا بر بسیج مردمی تاکید دارد مقوله ای که پر از ابهام است و در برنامه ارائه شده مرتبط با آن مشخص نیست چه کسانی واجد شرایط برای سربازانی هستند. از همین رو مسکو از همه مردان زیر 65 سال خواسته تا به عنوان نیروی ذخیره ثبت نام کنند؛ خواسته ای که مخالفت های شدیدی را به دنبال داشته و حتی موجب شده ده ها هزار مرد روس این کشور را ترک کنند. منتقدان کرملین در باب ادعای پوتین مبنی بر بسیج کردن نیروها تا پایان ماه می با اشاره به چالش ها، تردیدهایی جدی دارند.

هشدار غرب نسبت به نمایش هسته‌ای کرملین

انتظار می رود روسیه به زودی تمرین ها برای استفاده از نیروی هسته ای را آغاز کند، این مقوله به واسطه آن که پوتین غرب را به استفاده از سلاح هسته ای تهدید کرده بود موجب شده تا ایالات متحده با چالش جدی روبرو شود و آن تشخیص تفاوت رزمایش هسته ای با اقدام هسته ای توسط مسکو است. روسیه به طور معمول تمرین های هسته ای بزرگ سالانه را در همین بازه زمانی برگزار می کند اما شرایط امروز متفاوت است چرا که آمریکا و متحدان غربی اش از این می هراسند که روسیه به جای توسل پرتاب های آزمایشی موشک های بالستیک، عامدانه آب ها را در راستای اهداف خود آماده کند.

یک مقام غربی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت: به واسطه هراس از هرگونه ماجراجویی هسته ای پوتین، غرب تلاش دارد تا به لفاظی های داغ پایان داده و بیش از این کرملین را تحریک نکند.با این همه این مقام غربی تاکید دارد که غرب قدرت تشخیص میان رزمایش یا حمله واقعی را خواهد داشت. همزمان دبیر کل ناتو در کنفرانس خبری اش در بروکسل اطمینان داد که این ائتلاف مانورهای سالانه هسته ای روسیه را از نزدیک رصد خواهد کرد؛ همانگونه که در دهه های گذشته رزمایش های کرملین را بررسی می کرده است. در کاخ سفید، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی هم گفته که رزمایش هسته‌ای روسیه معمول است. با این همه یکی از مقام‌های دفاعی آمریکا هشدار داد که رزمایش های روسیه به احتمال بالا با رزمایش سلانه آمادگی هسته ای ناتو همزمانی دارد و این می تواند تنش زا باشد. او لفاظی های هسته ای روسیه را هم غیر مسئولانه خواند.

جرم‌انگاری واقعیت؛ بهانه‌ای برای خفه کردن منتقدان

موسسه‌های نظرسنجی برزیل به واسطه آن که گفته بودند رئیس جمهوری و متحدانش در دور نخست انتخابات شانس پایین تری در برابر رقیب دارد، امروز هدف قرار گرفته اند. به نوشته آسوشیدتدپرس، وزارت دادگستری  به خواست ژائیر بولسونارو تحقیقات لازم را در باب این که ایا نظرسنجی های کارتلی برای دستکاری در نتایج انتخابات تعریف شده اند یا نه، آغاز کرده است. متحدان در کنگره به ابتکارهای جداگانه ای متوسل شده اند که یکی از آنها تعیین مجازت زندان برای موسسه های نظرسنجی است که به ادعایشان اطلاعات ارائه شده توسط آنها با واقعیت تطابق ندارد.

تحلیلگران برزیلی به شدت رویکرد سرکوب گرایانه دولت حاکم را به چالش کشیدند. سرپرست موسسه تحقیقات سیاسی برازیلیس در این باره گفت: هدف اصلی بهبود نظرسنجی های انتخاباتی نیست، بلکه آزار و اذیت و مجازات موسسه ها است. اشتباه هایی وجود داشت اما رای دادن به یک لایحه و آغاز تحقیقات در این باره موجب شرمساری است.به باورش جرم انگاری واقعیت ها خلاف اصول حقوق بشر و ارزش های انسانی بوده و هست.بولسونارو در طول مبارزه های انتخاباتی اش یافته های نظرسنجی ها را به سخره می گرفت و در مقابل به تجمعات کمپین های ریاست جمهوری برای نشان دادن میزان محبوبیت رئیس جمهوری راست گرا اشاره می کرد.وزیر دادگستری حالا خواسته تا نام شرکت ها و موسسه های نظرسنجی تعریف شود تا مشخص گردد که کدام یک مرتکب نقض قوانین شده اند. منتقدان اما می گویند مراد کدام قانون است؟

هشدار کرملین را جدی بگیرید!

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس چند روز پس از تشدید نگرانی ها در باب این که می تواند ارتش خود را برای حمایت از نیروهای روس در اوکراین متعهد کند، در باب متحد کلیدی اش یعنی روسیه به شکلی ضمنی هشدار داد و گفت: روسیه بنا به دلایلی دارای سلاح هسته ای است. لوکاشنگو در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی گفت: حقیقت مهم آن است که حریف را دست کم نگیرید و از خطوط قرمز عبور نکنید، این عباتی است که روس ها بر آن تاکید دارند.

لوکاشنکو در ادامه این گفتگو خاطر نشان کرد: در باب سلاح هسته ای باید گفت، هر سلاحی، سلاح است که برای چیزی ساخته شده است. روسیه مواضع خود را بیان کرده است. پس باید مراقب بود که خاک فدراسیون روسیه هدف حمله قرار نگیرد. در این صورت، روسیه در صورت لزوم  می تواند به انواع سلاح ها متوسل شود. لوکاشنگو یکی از نزدیک ترین متحدان پوتین است و در باب تصمیم های نظامی او عبارتی مخالف بر زبان نیاورده از همین رو اظهاراتش نشان دهنده تشدید تنش ها با نزدیک شدن جنگ به ماه هشتم است.

اولین قربانی کابینه 40 روزه؟

لیز تراس، نخست وزیر بریتانیا کواسی کوارتنگ، وزیر دارایی اش را برکنار کرد و بخش هایی از بسته اقتصادی نامطلوب ارائه شده خود را به عنوان بخشی از تلاش ناامید کننده اش برای بقای سیاسی کنار گذاشت؛ آن هم 40 روز بعد از آغاز ریاستش. تراس امروز به دست داشتن در آشفتگی های مالی بازار متهم است و حالا پذیرفته که برنامه های دولتش برای کاهش مالیات بدون ارائه بودجه بیشتر از آنچه سرمایه گذاران انتظار داشتند، پیامدهای منفی به دنبال داشته است.

تراس در طول مبارزه های انتخاباتی اش تاکید داشت که با کاهش مالیات ها و سایر عوارض پرداختی می تواند ثبات را به بازار بازگرداند. در همان بازه زمانی بسیاری از اقتصاددان ها هشدار دادند که حذف مالیات ها یا کاهش آنها موجب افزایش تورم خواهد شد و ساختار اقتصادی بریتانیا را با چالش های جدی روبرو می کند. این مقوله در کنار تعهد به بازنگری در حوله بانک نگلستان و همچنین حراست از استقلالش سرمایه گذاران را وادار کرد که پوند و اوراق قرضه دولتی را کنار بگذارند. رخدادی که پس لرزه های بسیاری به دنبال داشت و اعتبار تراس در حزب مجافظه کار را به چالش کشید. امروز گمانه زنی ها از بقای تراس در میدان سیاست به اوج رسیده است.