به گزارش اکوایران،  خطر دومین کودتا بر یکی از فقیرترین کشورهای واقع در غرب آفریقا سایه افکنده است؛ رخدادی که می تواند زمینه ساز خشونت های بیشتر شده و میدان را برای مانور گروه های رادیکال هموار کند. 

نظامیان خویشتن دار باشند

افسران ارتش که قدرت را در بورکینافاسو در دست گرفته‌اند می‌گویند که پل هنری ساندائوگو دامیبا، رهبر مخلوع نظامی در حال برنامه ریزی برای یک ضد حمله به پایگاه فرانسوی است. این ادعا در حالی مطرح شد که شنبه صدای تیراندازی ها در میانه تنش ها بعد از رفتن سیاستمداری که تنها 9 ماه قدرت را در دست داشت، بالا گرفت. به نوشته خبرگزاری الجزیره، رهبران کودتا با انتشار بیانیه ای در تلویزیون ملی گفتند که دامیبا به پایگاه فرانسوی کامبوینسین پناه برده تا خود را برای ضد حمله و ایجاد چالش برای نیروهای دفاعی و امنیتی آماده کند.

ساعاتی بعد از طرح این اظهارات تلویزیونی، سفارت فرانسه با صدور بیانیه ای به شکای قاطعانه هرگونه دخالت ارتش فرانسه در رویدادهای این کشور آفریقایی را که زمانی مستعمره اش بود، تکذیب کرد. این در حالی است که شایعاتی مبنی بر میزبانی از رهبران پیشین توسط فرانسه در بورکینافاسو به گوش می رسد. اواخر روز شنبه معترضان خشمگین به سفارت فرانسه حمله کردند و براساس تصاویر ویدئویی منتشر شده در فضای مجازی بخش های از اطراف این ساختمان را به آتش کشیدند. همزمان در بوبو-دیولاسو، دومین شهر بزرگ بورکینافاسو، جمعیت خشمگین موسسه فرهنگی فرانسوی ها را تخریب کردند. همزمان دمیبا با انتشار بیانیه از محلی که در آنجا مخفی شده از نظامیان خواست تا برای جلوگیری از برادرکشی به خود آمده و خویشتن دار باشند.

محکومیت کودتای دوم

با وقوع دومین کودتا در بورکینافاسو و تعلیق دولت و قانون اساسی، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آفریقا تنش ها در این کشور واقع در غرب آفریقا را محکوم کرده و می گویند دور تازه نظامی گری ها ( کودتای دوم)صرفا می تواند زمینه ساز بی ثباتی بیشتر شود. در همین راستا اتحادیه آفریقا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که ارتش باید از هرگونه اعمال خشونت آمیز بپرهیزد و تهدیدی علیه مردم غیر نظامی، ازادی های مدنی و حقوق بشر نباشد.

سسس

جمعه، پس از یک روز پر تنش و درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در شهر اوآگادوگو، پایتخت بورکینافاسو، دور تازه ای از محدودیت های نظامی بر این کشور اعمال، مرزهای زمینی و هوایی بسته و قانون اساسی به حالت تعلیق در آمد. همزمان در اطلاعیه ای که در تلویزیون دولتی منتشر شد، یک مقام نظامی در بورکینافاسو از انحلال دولت حاکم و برکناری سرهنگ دوم پل هانری ساندائوگو دامیبا که ریاست دولت نظامی را برعهده داشت خبر داد.

حالا ابراهیم ترائوره، چهره نظامی دیگر در کنار سایر نظامیان قدرت در دست دارد و در قامت رهبر حکومت نظامی و جنبش میهنی برای حراست و بازسازی فعالیتش را آغاز کرده است. به نوشته خبرگزاری سی ان ان، با تعلیق قانون اساسی و تعلیق دولت، این دومین بار در یکسال گذشته است که دولت نظامی قدرت را در اختیار گرفته است. کودتاگران انگشت اتهام را به سوی پل هانری ساندائوگو دامیبا نشانه گرفته و می گویند که در دوران ریاست این چهره، بورکینافاسو به لحاظ امنیتی متلزلزل شده است.

نوسان رفتاری!

شواهد نشان می دهد که تلاش های پیشین برای آرام کردن شورش بی نتیجه بوده است. روز جمعه پس از آن که مردمان ساکن پایتخت با صدای تیراندازی از خواب بیدار شدند، رهبران حکومت نظامی وضعیت حاکم را ماحصل نوسان رفتاری میان برخی از اعضای ارتش شرح دادند و گفتند که رایزنی ها در حال انجام است. در همان بازه زمانی دامیبا با انتشار بیانیه ای در فیس بوک خود اعلام کرد: دشمنی که به کشور ما حمله می کند تنها خواهان ایجاد تفرقه و بی ثباتی ها میان مردمان این سرزمین است. به گفته ناظران اگرچه روز جمعه شهر حالت عادی داشت، اما صدای تیراندانزی در اردوگاه اصلی نظامی و اطراف برخی از مناطق مسکونی پایتخت شنیده می شد. همزمان چندین سرباز مسلح هم در امتداد خیابان منتهی به نهاد ریاست جمهوری مستقر شده بودند و دسترسی به ساختمان های اداری و تلویزیون ملی را مسدود کردند.

دامیبا پس از کودتای نظامی در 24 ژانویه، روچ کابوره، رئیس جمهوری وقت را برکنار کرد و با انحلال دولت، قدرت را در دست گرفت. او متعهد شده بود که پس از سال ها خشونت که ماحصل فعالیت گروه های رادیکال بود، امنیت را بازگرداند. اما دولت اودر این زمینه ناتوان ماند و حملات تروریست هاای القاعده و داعش ادامه یافت؛ رخدادی که ارتش را درگیر آشفتگی کرد. در هفته ای که گذشت، مهاجمان ناشناس یازده سرباز را در جریان حمله به کاروانی با 150 وسیله نقلیه که در حال انتقال تجهیزات به شهری در بورکینافاسو بودند را کشتند. در این میان 50 غیر نظامی هم ناپدید شده اند.

این کشور واقع در غرب آفریقا، یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که به سان همسایه اش مالی به کانون خشونت ها تبدیل شده است. از همین رو در شرایط کنونی مناطق وسیعی از شمال و شرق از سال 2018 از کنترل دولت خارج شده اند و میلیون ها نفر از ترس حمله تروریست ها به مناطق روستایی، خانه هایشان را ترک کرده و هزاران غیر نظامی دیگر هم کشته شده اند.