به گزارش اکو ایران، ایران خودرو در صورت های مالی خود تا پایان نیمه اول سال جاری تولید حدود 250 هزار و 700 دستگاهی را ثبت کرده است اما مدیرعامل ایران قول داده بود که این خودروساز در سال جاری 50 درصد به نسبت سال گذشته بیشتر محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کند.آبی های جاده مخصوص حول و حوش 550 هزار دستگاه انواع محصولات خود را در سال 1401 تولید کردند. بنابراین خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص اگر بخواهد به تولید سال گذشته 50 درصد اضافه کند باید در سال جاری 275 هزار دستگاه بیشتر تولید کند.

ایران خودرویی ها می خواستند در پایان 1402 تولید 825 هزار دستگاه خودرو را نهایی کنند. قرار بوده از این تعداد حدود 39 هزار دستگاه را خودروهای تجاری تشکیل دهند. اگر آبی های جاده مخصوص قصد وفاداری به قول مدیر ارشد خود را داشته باشند باید به طور میانگین در نیمه اول سال نزدیک به 412 هزار دستگاه از محصولات خود را تولید کنند.

اما با توجه به تولید حدود 250 هزار و 700 دستگاهی این خودروساز بیش از 161 هزار و 300 دستگاه خودرو کمتر از تعهد پیش بینی شده خود تولید کرده است. این به آن معناست که حدود 39 درصد خودرو تولید کمتر از وعده داده شده در پایان شهریور 1402 اتفاق افتاده است.

این فاصله میان تولید واقعی و قول داده شده می تواند بازار خودرو را نگران کند. اینکه مدیران ایران خودرو نمی توانند به قول داده شده برای تولید عمل کنند به نوعی زنگ خطر را صدا در آورده است. زیرا تولید خودرو همواره یکی از پارامترهای اثرگذار روی قیمت بازاری خودرو است. هنگامی که بازار خودرو مشاهده می کند مدیران ارشد دو خودروساز بزرگ وعده هایی می دهند که نمی توانند به آن عمل کنند نگران شده و به نوعی ترجیح می دهند تا به راه خود رفته و دیگر توجهی به قول های داده شده از سوی خودروسازان در باره تولید و عرضه محصولات خود نکنند.