تسلا فرمانروای بلامنازع خودروهای برقی و سوپراستار امروز صنعت خودرو است. اما ایرادی که خیلی به آن گرفته می‌شود مدل‌هایی است که سالها از طراحی آنها می‌گذرد و تسلا زخمت به روزرسانی ظاهری آنها را به خود نمی‌دهد.

تسلا برای راضی نگه داشتن مشتریان جدید خود مدل 3 که پرفروشترین محصول آن حساب می‌شود را فیس لیفت کرد. اما تصاویری که در صفحات مجازی دست به دست می‌شود نشان می‌دهد تسلا در جدیدترین محصول خود به طور محسوسی از دماغه بی وای دی سیل که یک خودرو چینی است الگوبرداری کرده.

photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۹_۱۹-۵۷-۱۴photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۹_۱۹-۵۷-۳۳

اما سوال اینجاست که اگر برخی خودروسازان چینی مانند بی وا دی به جایگاهی رسیده اند که تسلا از آنها کپی برداری می‌کند چرا نمی‌توانند گوی رقابت را از تسلا و دیگر خودروسازان مطرح آسیایی و اروپایی بربایند؟

نشریه موتوروان در جدیدترین گزارش خود اعتقاد دارد که چینی‌ها چوب بدنامی‌های گذشته‌شان را می‌خورند. اما به نظر می‌رسد سرمایه گذاری چینی‌ها در حال جواب دادن است.

motor1-numbers-chinese-brands (2)آمار نشان می‌دهد سهم چینی‌ها در بازار های در حال توسعه (به جز آمریکای لاتین) به طور محسوسی رشد کرده است. جازه بزرگ چینی‌ها نیز روسیه بود که بعد جنگ اوکراین حالا 50 درصد بازار خود را در اختیار چینی‌ها می‌بیند. البته در آمار موتوروان به ایران اشاره‌ای نشده. ایران نیز بعد از سال 97 تنها خودروهای خارجی که در بازار خود دید، خودروهای مونتاژی چینی بود.

اما شاهکار چینی‌ها در بدبین ترین بازار نسبت به آنهارخ داد. آنها در تمام بازارهای اروپایی که حضور داشتند شاهد رشد فروش خود بوده‌اند. البته سهم آنها در بهترین حالت به 5 درصد هم نمی‌رسد.

motor1-numbers-chinese-brands (1)

موتوروان در آماری که از صفحه اینستاگرام خود با 140 هزار دنبال کننده به دست آورده ادعا می‌کند که بازخورد منفی نسبت به محصولات چینی‌ حدود 60 درصد است. این در حالی است که خودروهای برندهای مطرح در بدترین حالت حدود 40 درصد بازخورد منفی دارند.

به اعتقاد موتوروان بزرگترین مانع برای موفقیت برندهای چینی به خصوص در بازارهای اروپایی بدنامی آنهاست و این مشکل تنها با تداوم سرمایه‌گذاری چینی‌ها و به مرور زمان حل خواهد شد.