به گزارش اکو ایران، گمرک در گزارش خود مربوط به پنج ماهه ابتدایی سال جاری اعلام کرد حدود دو هزار و 300 دستگاه خودرو وارد کمرگ کشور شده است. انتشار این آمار از سوی گمرک در حالیست که اواخر مرداد امسال سرپرسا سازمان توسعه تجارت از ورود پنج هزار دستگاه خودروی وارداتی به گمرک خبر داده بود. بنابراین مشخص نیست کدام آمار صحیح است؟

این گزارش ادامه می دهد از این تعداد خودروی وارد شده بیش از هزار و 200 دستگاه خودرو ترخیض شده است. به طور متوسط طی پنج ماهه اول امسال حدود 244 دستگاه خود از گمرک ترخیص شده است.

میزان ترخیص خودروهای گمکری نیز با وعده های داده شده مطابقت ندارد. وزیر صمت پیشین، وعده ثبت سفارش 200 هزار دستگاهی خودروهای وارداتی را تا پایان بهار 1402 داده بود اما حال در عمل مشاهده می کنیم که آمارهای گمرک زیر سه هزار دستگاه خودروی وارداتی را نشان می دهد.

البته وزارت صمت در جدیدترین وعده خود اعلام کرده پنج هزار دستگاه خودروی وارداتی تا آذر امسال به متقاضیان تحویل داده خواهد شد. این وعده در حالی از سوی مدیران صمت مطرح شده که در حال حاضر پنج هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرک کشور وجود ندارد.

ارزش حدود هزار و 200 خودروی وارداتی ترخیص شده حدود  25 میلیون و 370 هزار دلار برآورد می شود. بنابراین به طور متوسط هر دستگاه خودرو که تشریفات قانونی را نیز پشت سر گذاشته حدود 20 هزار و 900 دلار قیمت دارد.

بررسی ها نشان می دهد چالش اصلی در زمینه واردات خودرو مربوط به تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی می شود و تا زمانی که این چالش بر طرف نشود هر چه وعده از سوی صمت در ارتباط با واردات خودرو مطرح شود، عملیاتی نخواهد شد.