به گزارش اکو ایران، قیمت اتوبوس تولید داخل طی یک سال اخیر حدود دو برابر شده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری امروز در جلسه 152 شورای شهر گفت زمانی که بحث نوسازی ناوگان اتوبوس رانی مطرح شد قیمت یک دستگاه اتوبوس که قرار بود از تولید کنندگان داخلی خریداری شود حدود سه میلیارد و 600 میلیون تومان بود. جلال بهرامی ادامه می دهد روزی که بودجه مورد نظر تصویب شد؛ قیمت اتوبوس چهار میلیارد و 500 میلیون تومان شد اما با نوسانات نرخ ارز سبب شد تا قیمت همان اتوبوس به حدود هفت میلیارد تومان برسد.

اظهارات معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری درباره دو برابر شدن قیمت یک دستگاه اتوبوس تولید داخل در بازه حدود یک ساله در شرایطی است که با این مبلغ می توان یک دستگاه تویوتا راوفور مدل 2018 از بازار خریداری کرد. ممنوعیت واردات خودرو و همچنین نوسانات نرخ سبب شد تا قیمت خودروهای وارداتی سر به فلک کشید.

نکته قابل توجه در ارتباط با اظهارات بهرامی این است که رشد قیمت خودروهای تجاری سنگین مانند اتوبوس طی یک سال در حالیست که سیاست گذار خودرویی با اعمال سیاست قیمت گذاری دستوری جلوی رشد قیمت کارخانه ای محصولات تولیدی سواری سازان را به گونه ای گرفته و سبب شده تا دو خودروساز بزرگ کشور محصولات تولیدی خود را زیر قیمت تمام شده برای مصرف کنندگان فاکتور کنند.

به نظر می رسد اگر سیاست گذار خودرویی همان نگاهی را که به نحوی قیمت گذاری خودروهای تجاری دارد در قیمت گذاری خودروهای سواری نیز دنبال می کرد شاهد غرق شدن ایران خودرو و سایپا در گرداب زیان دهی نبودیم. اگر مدیران صمت بحث واردات خودرو را نیز زودتر عملیاتی می کردند این اتفاق می توانست جلوی رشد لجام گسیخته خودروهای وارداتی در بازار، حتی به رغم افزایش نرخ از ارز، بگیرد.    

با توجه به قیمت هر دستگاه اتوبوس داخلی که اعلام شده برای تامین و نوسازی 10 هزار دستگاه اتوبوس شهری حدود 70 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

شهرداری در حال مشغول رایزنی با تولید کنندگان داخلی است و شرکت‌های سایپا دیزل، وزارت دفاع، زامیاد و دیگر تولیدکنندگان در لیست مذاکرات قرار دارند.