مدیرعامل ایران خودرو گفت شرکت تحت مدیریتش در حال حاضر برنامه ای برای افزایش قیمت کارخانه ای محصولاتش ندارد. مهدی خطیبی ادامه داد ایران خودرو تمرکز خود را روی افزایش عرضه محصولات در بورس کالا قرار داده است.

البته خروج افزایش قیمت کارخانه ای خودرو از برنامه های این خودروساز سبب نشد تا مدیرعامل ایران خودرو از سیست قیمت گذاری دستوری انتقاد نکند. خطیبی گفت قیمت‌گذاری دستوری با توجه به نتایج و خروجی‌های که داشته، یکی از مهمترین مشکلاتی است که گریبانگیر صنعت خودرو شده است.

به نظر می رسد مدیر ارشد ایران خودرو به عرضه محصولاتش از مسیر بورس کالا برای جبران زیان دهی خیلی امید بسته است. خطیبی ابراز امیداوری کرد با فروش خودرو در بورس کالا بخشی از زیان انباشته سال‌های گذشته خودروسازان جبران شود.

البته دلیل اصلی این امیدواری را باید به لایحه بودجه سال آینده مرتبط دانست. نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1402 مقرر کردند سال آینده تمام محصولات خودروسازان در مسیر بروس کالا عرضه شود. این مصوبه کمیسیون تلفیق تا حد زیادی دل مدیران خودروساز را برای باز بودن مسیر فروش بورسی خودرو به رغم مخالفت علنی شورای رقابت با فروش محصولات خودروسازان از مسیر بورس کالا، گرم کرده است.

در حالی که ایران خودرویی ها برنامه ای برای افزایش قیمت کارخانه ای محصولات خود ندارند دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا علاوه بر ارسال درخواست افزایش قیمت کارخانه ای محصولاتش برای شورای رقابت، در نامه ای به سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران بورسی را در جریان درخواستش از اعضای شورای رقابت قرار داده است.

پیگیری محمدعلی تیموری برای افزایش قیمت محصولات سایپا در مبدا این گمانه را ایجاد کرده بود که ایران خودرویی ها نیز پشت سر سایپا در جاده افزایش قیمت کارخانه ای محصولاتشان حرکت خواهند کرد اما اظهارات خطیبی نشان می دهد این مساله در حال حاضر در برنامه این خودروساز قرار ندارد. البته به نظر می رسد دلیل خروج افزایش قیمت کارخانه ای محصولات از برنامه های اصلی مدیران ایران خودرو به تعداد حضور محصولات این شرکت خودروساز در بروس کالا مربوط باشد. ایران خودرویی ها در حال حاضر مجوز فروش چهار محصول خود یعنی هایما، تارا، دنا و پژو207 در مدل های مختلف را روی تابلوی بورس کالا دارند این در حالیست که خودروسازی سایپا تنها با با شاهین در جاده فروش بورسی خودرو حاضر است.

 

 

 


در ششمین قسمت از سری مستندهای دختران ایران، شادی عبدالوند درباره مسیر پر پیچ و خم دختری صحبت می‌کند که در شانزده سالگی پدیده سوپرلیگ ایران شد و به تیم ملی ایران راه پیدا کرد: