بزرگترین طرح پیش فروش ایران خودرو امروز برندگان خود را خواهد شناخت. آن طور که مدیران این خودروساز پیش تر اعلام کردند مراسم قرعه کشی این طرح فروش ساعت 14 روز 23 بهمن ماه امسال استارت می خورد.

متقاضیان بر شرکت در این طرح پیش فروش باید مبلغ 90 میلیون تومان را در حساب های وکالتی خود ذخیره می کردند.  آن طور که تسنیم گزارش کرده برندگان فرصت دارند تا ظرف 5 روز بعد از اعلام نتایچ اولیه بسته به خودروی مورد نظر باقی مانده وجه خودرو را واریز کنند. اما متقاضیانی که برنده نشدند نیز ناامید نشوند زیرا چنانچه برندگان اولیه موفق به واریز وجه نشوند نفرات رزرو جایگزین آنها می شوند. بنابراین این مساله را می توان به عنوان شانس دوباره متقاضیانی که برنده نشده اند قلمداد کرد. ایران خودرو اعلام کرده که کسانی که برنده نشده اند 24 ساعت بعد می توانند به پول بلوکه شده در حساب های وکالتی خود دسترسی داشته باشند. اما این خودروساز اعلام نکرده تکلیف متقاضیان رزرو در این ارتباط چیست؟ آیا به آنها نیز پیامک می زند یا نه؟

خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در این طرح فروش 100 هزار دستگاه از محصولات خود را عرضه کرد. از آنجایی که علاوه بر متقاضیان عادی، مادران دارای دو فرزند و بیشتر و همچنین دارندگان خودروهای فرسوده نیز می توانستند در این طرح فروش حضور داشته باشند بنابراین متقاضیان عادی این امکان را داشتند تا برای 30 هزار دستگاه از این 100 هزار دستگاه خودروی عرضه شده شانس خود را امتحان کنند. بیشترین شانس طبق معمول قرعه کشی های پیشین به مادران تعلق دارد. بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خودروسازان موظف هستند 50 درصد هر طرح فروشی که برگزار می کنند را به مادران دارای دو فرزند و بیشتر که فرزند دوم آنها بعد از تاریخ تصویب این قانون به دنیا آمده باشد، اختصاص دهند. از آنجایی که چندین طرح فروش ویژه مادران برگزار شده و تعداد مادران کاهش یافته و در این طرح پیش فروش 50 هزار دستگاه به مادران اختصاص پیدا می کند بنابراین مادران شرکت کننده در این طرح فروش می توانند راحت تر به خودروهای عرضه شده دسترسی پیدا کنند. 20 هزار دستگاه خودرو هم میان دارندگان خودروهای فرسوده که در این طرح فروش ثبت نام کرده اند توزیع می شود. البته به نظر می رسد نتایج قرعه کشی امروز تنها برای متقاضیان عادی باشد زیرا مادران دارای دو فرزند و همچنین دارندگان خودروهای فرسوده پروسه پیچیده تری را برای شناسایی باید طی کنند.