وزیر صمت گفت طرحی جدید خودرویی در هیات دولت نهایی شده است. رضا فاطمی امین ادامه داد جزییات این طرح خودرویی به زودی اعلام خواهد شد.

وزیر صمت دولت سیزدهم در اربتطا با کلیات این طرح جدید خودرویی گفت به دنبال این هستیم تا با ایجاد ساز و کاری امکان ورود خودروهایی که در مناطق آزاد تردد دارند را به بازار فراهم کنیم.

با توجه به اظهارات فاطمی امین خودروهای مناطق آزاد می توانند شماره گذاری شده و در سطح کشور بدون محدودیت تردد کنند.

سیاست گذار خودرویی در شرایطی این ایده را به هیات دولت برده و آن را نهایی کرده که هنوز سرانجام واردات خودرو مشخص نیست.

سخنگوی صمت پیش تر اعلام کرده بود که خودروهای وارداتی هفته سوم دی ماه سال جاری روی تابلوی بورس کالا خواهند رفت و در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت. بیش از سه هفته از آن زمان می گذرد اما خودرویی وارداتی در جاده بورس کالا آفتابی نشده است. ریشه این مساله را علاوه بر مخالفت های شورای رقابت در ارتباط با عرضه بورسی خودرو باید در اظهارات رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره ریسک مدل مدنظر صمت برای فروش خودروهای وارداتی از مسیر بورس کالا جست و جو کرد. مجید عشقی گفت اگر تحویل خودروهای خارجی به موقع انجام نشود ایجاد مشکل خواهد کرد، در نتیجه باید به نحوی ریسک عرضه مدیریت شود. به نظر می رسد حال که سیاست گذار خودرویی واردات و فروش محصولات برندهای جهانی خودروساز را دور از دسترس می بیند به دنبال این است تا به هر نحو ممکن این سیگنال را به بازار مخابره کند که بازار خودرو از مسیری دیگر تغذیه خواهد شد تا نمودار قیمت خودرو نزولی شود. بنابراین سیاست گذار خودرویی به دنبال این است تا اتفاق کاهش قیمت خودرو را با اهرم خودروهای حاضر در ماطق آزاد رقم بزند.

البته فراموش نکنیم در دوره دبیر پیشین شورای عالی مناطق آزادی تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی تقاضایی برای واردات خودرو را از رییس جمهور داشت. با توجه به این درخواست به نظر می رسد وضعیت خودروهای حاضر در مناطق ازاد چندان تعریفی نداشته باشد و وزارت صمت تنها به دنبال خرید زمان برای برداشتن موانع پیش روی ورود خودرو و به دنبال آن آرام کردن بازار است.