به گزارش اکوایران، بررسی لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد دولت پیش‌بینی کرده از محل تخلفات رانندگی رقمی حدود دو هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. برآورد این رقم درآمدی در حالیست که سال گذشته سیاستگذار کلان رقمی حدود چهار هزار میلیارد تومان را در مقابل ردیف درآمدی حاصل از جرائم رانندگی قرار داده بود. البته در کنار این ردیف درآمدی دولت سیزدهم در اولین بودجه‌ای که به مجلس فرستاد ردیف بودجه‌ای برای معوقات جرائم رانندگی نیز پیش‌بینی کرده بود. بررسی بدوجه سال گذشته نشان می دهد دولت درآمد حاصل از معوقات جرائم رانندگی را سه هزار میلیارد تومان تخمین زده بود.

بنابراین دولت فکر می کرد در سال جاری ملت حدود 7 هزار میلیارد تومان را بابت جرائم رانندگی و همچنین معوقات آن به خزانه واریز خواهد کرد.

اما بررسی لایحه بودجه سال جاری نشان می دهد دولت نه تنها ردیف درآمد حاصل از معوقات جرائم رانندگی را حذف کرده بلکه پیش بینی خود از درآمد حاصل از جرائم رانندگی را حول و حوش 50 درصد کاهش داده است.

بنابراین می توان این اقدام دولت را این گونه تحلیل کرد که در سال جاری رقم تخلفات رانندگان را واقع بینانه تر برآورد کرده و احتمال تحقق کامل آن را افزایش داده است. البته فراموش نکنیم از سرگیری واردات نیز در حذف بند درآمدی معوقات جرائم رانندگی و همچنین نصف شدن جرائم رانندگی در سال آینده تاثیر داشته است. براساس بررسی لایحه بودجه قرار اسیت دولت از محل حقوق ورودی خودرو نزدیک به 32 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. این میزان درآمد سبب شده تا دولت برای بالانس کردن بخش درآمدی و هزینه ای بودجه فشار زیادی روی بندهای درآمدی جرائم رانندگی نیاورد.