ایران خودرو دو هزار دستگاه پژو 207 با گیربکس دستی را روانه بورس کالا کرد. این طرح فروش که امروز برگزار شد حدود 8 هزار و 770 نفر را به خط کرد.

پژو 207 های عرضه شده در این طرح فروش با رنگ سفید عرضه شدند. قیمت پایه در نظر گرفته شده در ابتدای معاملات 185 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شد اما این قیمت پابه نهایی تا حدود 410 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافت.

البته باید به قیمت پایه نهایی 13 درصد بابت مالیات و عوارض قانونی اضافه کرد. هزینه بیمه، شماره گذاری نیز به عنوان هزینه های ثابت در مجموع حدود چهار میلیون و 370 هزار تومان به قیمت پایه نهایی اضافه خواهد شد.

بنابراین پژو 207 های عرضه شده در جدیدترین طرح فروش ایران خودرو در بورس کالا با قیمت نهایی حدود 469 میلیون تومان به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

بررسی قیمت بازاری این خودرو نشان می دهد مشتریان چنانچه قصد داشته باشند این خودرو را از بازار تهیه کنند باید حول و حوش 520 میلیون تومان پرداخت می کردند بنابراین مشتریان توانستند حدود 50 میلیون تومان کمتر از قیمت بازار این خودرو را در اختیار بگیرند. این اتفاق را می توان به خاک شدن دلالان بازار توسط بورس کالا تعبیر کرد. از زمانی که خودروها به جای طرح های فروش شرکت های خودروساز از مسیر بورس کالا عرضه می شوند هم شرکت های خودروساز به واسطه کشف قیمت محصولات خود با مکانیزمی نزدیک به عرضه و تقاضا می توانند محصولات خود را با قیمت هایی بالاتر از قیمت های کارخانه ای بفروش برسانند و هم مشتریان می توانند محصولات شرکت های خودروساز را با قیمت هایی به مراتب پایین تر از قیمت بازاری آنها در اختیار بگیرند.

نکته قابل توجه در مورد فروش خودرو از مسیر بورس کالا این است که دیگر شاهد صف های طویل از سوی متقاضیان برای خرید خودرو نیستیم. ریشه این اتفاق را باید در کاهش حاشیه سود خرید خودرو از بورس کالا به نسبت طرح های فروش خودروسازان جست و جو کرد. پیش تر ایران خودرویی ها این محصول خود را با قیمتی حدود 215 میلیون تومان عرضه می کردند که این قیمت در قیاس با قیمت بازاری این روزهای این خودرو سودی 305 میلیون تومانی برای مشتریان به ارمغان می آورد. اما مکانیزم عرضه و تقاضا در جاده بورس کالا حاشیه سود را تا حدود 50 میلیون تومان برای مشتریان پایین آورده بنابراین دیگر تنها شاهد حضور متقاضیان واقعی خواهیم بود و خبر از دلالان در این مسیر فروش خودرو نیست.

خریداران جهت ادامه مراحل خرید باید همزمان با تسویه در بورس کالا (حداکثر تا پایان مهلت مجاز تسویه در بورس کالا) با مراجعه به آدرس esale.ikco.ir اقدام به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی کرده و در زمان مقرر که طی پیامک (تکمیل وجه هزینه‌های متعلقات قانونی) اطلاع رسانی می‌شود علاوه بر انتخاب یکی از نمایندگی‌های مجاز، بیمه‌گر مورد نظر خود را در سایت انتخاب و نسبت به واریز وجه هزینه‌های جانبی اقدام کنند.