پژو 207 مسیر سایر محصولات پرتقاضا به بازار را باز کرد. ایران خودرویی ها آخرین روز آبان ماه سال جاری هزار دستگاه پژو 207 را در بورس کالا عرضه کرد. این اقدام خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص سبب شد تا گمانه زنی برای عرضه سایر محصولات پرتقاضا در بورس کالا فراهم شود.

در حال حاضر شرکت های خودروساز به واسطه عرضه محصولات خود با قیمت های دستوری در باتلاق زیان دهی دست و پا می زنند. خودروسازان به دنبال این هستند تا به هر نحو ممکن خود را از زیر بار تحمیلی بابت اجرای سیاست قیمت گذاری دستوری نجات دهند اما این اتفاق با مقاومت های روبرو شده و خودروسازان نتواستند جلوی ثبت زیان در صورت های مالی خود را بگیرند.

اما اهرم بورس کالا و عرضه از این مسیر به نوعی به داد شرکت های خودروساز رسیده و آنها توانستند در عرضه هایی که از جاده بورس کالا داشته اند علاوه بر اینکه قیمت های دیکته شده را دور بزنند این امکان را به دست آورده اند که تا حدی منابع مالی خود را تجهیز کنند. البته تا کنون عرضه محصولات پرتقاضای خودروسازان در دستور کار نبوده و سیاست گذار خودرویی با فروش محصولات کم تقاضا و به نوعی لاکچری دو خودروساز بزرگ کشور در بورس کالا موافقت کرده اند. اما در این میان عرضه پژو 207 یک اتفاق محسوب می شود اتفاقی که مزه اش زیر دندان خودروسازان رفته و ایران خودرو با عرضه هزار دستگاه از این محصول پرتقاضا در بورس کالا توانست طی 60 دقیقه حدود 156 میلیارد تومان به حساب خود واریز کند. همین میاله سبب شده تا دو خودروساز بزرگ کشور به این فکر بیفتند تا سایر محصولات پرتقاضای خود را به بورس کالا منتقل کرده و از این مسیر در دسترس متقاضیان قرار دهند.

این اتفاق بی تردید به نفع خودروسازان تمام خواهد شد اما بعید است در کوتاه مدت نفع آن برای مشتریان نمایان شود. با افزایش درآمدهای خودروسازان آنها می توانند تیراژ عرضه را افزایش داده آنگاه مشتریان راحت تر به محصولات خودروسازان دسترسی پیدا می کنند.