سخنگوی صمت از آمادگی این وزارتخانه برای عمل به مصوبه خودرویی بودجه 1401 در ارتباط به تخصیص خودرو به همسر، فرزندان و والدین شهداء و جانبازان خبر داد.

آن طور که امید قالیباف می گوید هر زمان فهرست اسامی واجدان شرایط طبق ضوابط مندرج در بند (ی) تبصره 7 قانون بودجه 1401 از سوی این بنیاد به وزارت صمت اعلام شود و تسهیلات بانکی نیز تخصیص یابد، خودرو به متقاضیان داده خواهد شد.

اما بندی از بودجه که سخنگوی صمت به آن استناد می کند، چه می گوید؟ بررسی لایحه بودجه امسال نشان می دهد نمایندگان در بند (ی) تبصره 7 ماده واحده این لایحه؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف می کنند از طریق دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا نسبت به فروش خودرو به همسر، فرزندان و والدین شهداء جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر دارای محدودیت­های جسمی و حرکتی و جانبازان پنجاه درصد(50%) تا هفتاد درصد (70%) با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تقسیط پنج ساله و کارمزد چهاردرصد(4%) اقدام کند.

با توجه به این تبصره لایحه بودجه 1401، خانواده جانبازان و شهدا را باید سومین گروهی دانست که امکان ورود به جاده اختصاصی تحویل خودرو با قیمت کارخانه ای را به دست می آورند. پیش تر مادران دارای دو فرزند و بیشتر ذیل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین دارندگان خودروهای فرسوده این امکان را پیدا کردند که محصولات خودروسازان را از مسیری متفاوت از متقاضیان عادی از شرکت های خودروساز دریافت کنند. البته با توجه به تعداد متقاضیان و همچنین تیراژ محصولات عرضه شده از سوی خودروسازان تا کنون مادران دارای دو فرزند و بیشتر و همچنین دارندگان خودروهای فرسوده به کمک ابزار قرعه کشی امکان دسترسی به خودرو را داشتند. اما با توجه به توضیحات داده شده توسط سخنگوی صمت بحث برگزاری قرعه کشی برای شناسایی جانبازانی که واجد شرایط دریافت خودرو به قیمت کارخانه هستند، منتفی است. ضمن اینکه خانواده شهدا و جانبازان می توانند برای خرید خودرو از تسهیلات بانکی با کارمزد 4 درصدی استفاده کنند.

اما وزارت صمت چه خودروهایی را برای واگذاری به خانواده شهدا و جانبازان در نظر گرفته است؟ براساس اعلام قالیباف پنج محصول تارا اتوماتیک، دناپلاس توربو اتوماتیک، کوئیک اتوماتیک، پژو 207 اتوماتیک و شاهین با گیربکس دستی که در سبد محصولاتی ایران خودرو و سایپا حاضر هستند، به بنیاد شهید معرفی شده اند.

سخنگوی وزارت صمت می گوید انتخاب مدل خودرو‌های یاد شده با توجه به استفاده راحت‌تر جانبازان انجام شده است.

قالیباف تاکید کرد به محض دریافت فهرست 10 هزار نفری از سوی بنیاد شهید، وزارت صمت آمادگی دارد تا  به تکلیف قانونی خود عمل کند.