امروز در جریان استیضاح وزیر صمت لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین، آبیک و البرز به عنوان مخالف رضا فاطمی امین پشت تربیون قرار گرفت و به انتقاد از عملکرد وزیر صمت دولت سیزدهم طی 15 ماهی پرداخت که سکان هدایت این وزارتخانه را در دست داشت.

بحث خودرو یکی از محورهای مورد انتقاد نماینده قزوین، آبیک و البرز از فاطمی امین بود. سیاهکلی با اشاره به وضعیت مصرف سوخت خودروهای تولیدی کشور گفت در محصولات تولیدی شرکت های خودروساز به طور میانگین در هر 100 کیلومتر 13 لیتر  سوخت مصرف می کنیم این در شرایطی است که این میانگین برای محصولات تولیدی برندهای جهانی حدود 4 لیتر در 100 کیلومتر است. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه می دهد خودروهای هیبریدی نیز حول و حوش 1.5 تا 2 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می کنند.

به نظر می رسد سیاهکلی در جایگاه موافق استیضاح فاطمی امین معتقد است باید برنامه جدی در زمینه کاهش مصرف سوخت در دستورکار وزارت صمت قرار می گرفت اما به این مساله توجه چندانی نشده است. بنابراین وزیر صمت دولت سیزدهم باید از قطار قوه مجریه پیاده شود تا نیروی تاره نفس و با برنامه ریزی مدون به جای او سوار قطار دولت شده و سکان هدایت صمت را در دست بگیرد.

نماینده قزوین، آبیک و البرز برآرود می کند اگر بتوانیم میانگین مصرف سوخت خودروهای تولیدی را از 13 لیتر در 100 کیلومتر به 6 لیتر در همین بازه مسافتی برسانیم می توانیم روزانه حدود 50 میلیون لیتر بنزین صرفه جویی کنیم.

حساب و کتاب های این نماینده مجلس نشان می دهد صادرات این میزان بنزین می تواند شریطی را فراهم کند تا حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو به صورت رایگان به مردم واگذارشود. مطرح کردن این پیشنهاد در شرایط فعلی که بازار خودرو از عدم تعادل میان عرضه و تقاضا رنج می برد و همچنین بخشی از متقاضیان خودرو به دلیل عرضه کم خودروسازان و روند صعودی قیمت خودرو در بازار نمی توانند به خودرو دست یابند، بسیار جذاب به نظر می رسد اما فراموش نکنیم مشخص نیست این نحوی محاسبه تا چه میزان صحیح است. زیرا با فرض تولید خودروهایی که نصف میانگین فعلی سوخت مصرف کنند باز هم شاهد خودروهای قدیمی هستیم که در سطح جاده ها و معابر تردد می کنند. از طرف دیگر به یاد داشته باشیم خودروسازان برای تولید محصولاتی که مصرف سوخت پایین تر دارند نیاز به سرمایه گذاری بخصوص در بخش تحقیق و توسعه دارند، مشخص نیست شرکت های خودروساز برای تولید محصولاتی با این میزان مصرف سوخت  نیاز به چه مقدار سرمایه گذاری دارند؟ و آیا این حجم از سرمایه گذاری در دسترس آنها قرار دارد یا خیر؟ با فرض امکان سرمایه گذاری از سوی خودروسازان معلوم نیست این شرکت ها در چه بازه زمانی می توانند به هدف گذاری صورت گرفته جامه عمل بپوشانند. اما هر چه هست در شرایط حاضر به دلیل وجود خودروهای فرسوده و همچنین محصولات نویی که میانگین مصرف سوخت بالایی دارند نه تنها شاهد هدر رفت سرمایه های ملی هستیم که آلودگی کلان شهرها نیز از این مسیر تشدید می شود.