به گزارش اکوایران، شرکت «نورالینک» متعلق به ایلان ماسک - ثروتمندترین فرد جهان - نخستین تراشه خود را در مغز یک انسان قرار داد.

به نوشته بلومبرگ، این یک گام بزرگ برای تحقق هدف ایلان ماسک است که انسان بتواند با ذهن خود کامپیوترها را کنترل کند. در ادامه هر آنچه که لازم است درباره نورالینک و نخستین آزمایش بالینی این شرکت بدانیم، توضیح داده شده است.

نورالینک چیست؟

نورالینک نام شرکتی است که در سال 2017 توسط ایلان ماسک تأسیس شد. این شرکت در تلاش است یک رابط مغز و کامپیوتر را توسعه دهد که می‌تواند به افرادی که دچار آسیب‌های شدید جسمانی شده‌اند، کمک کند تا تلفن‌های همراه و کامپیوترها را تنها با استفاده از ذهن خود کنترل کنند. برای انجام این کار،‌ الکترودهایی درون مغز انسان کاشته می‎‌شود.

به نظر ترسناک می‌آید. این کار پیش از این انجام شده است؟

بله. نورالینک در حال توسعه یک فناوری چند دهه‌ای است که هدف آن قرار دادن الکترود درون مغز انسان بوده تا بتوان سیگنال‌های مغزی را رمزگشایی کرد تا از این طریق،‌ وضعیت‌هایی مانند فلج‌شدگی، صرع و پارکینسون درمان شود. در سال 2004، نخستین دستگاه در این زمینه ساخته شد و در مغز انسان قرار گرفت. در حال حاضر شرکت‌های زیادی وارد رقابت برای ساخت الکترودهای مغزی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به «سینکرون» و «پریسیژن نوروساینس» اشاره کرد.

آیا این اقدام،‌ قانونی است؟

به دنبال انجام چندین آزمایش روی حیوانات،‌ سازمان غذا و داروی آمریکا در می 2023 به نورالینک مجوز آزمایشات انسانی را اعطا کرد. این شرکت به‌طور گسترده به دلیل انجام آزمایش روی حیوانات مورد انتقاد قرار گرفت. در آن زمان گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد شرکت نورالینک در انجام این آزمایشات، سَمبل‌کاری داشته و غفلت کرده است.

دستگاه نورالینک چه تفاوتی دارد؟

دستگاه نورالینک دارای بیش از هزار الکترود بوده که بسیار بیشتر از دستگاه‌های مشابه است. این دستگاه، نورون‌ها را به شکل تک و واحد هدف قرار می‌دهد،‌ در حالیکه سایر دستگاه‌های در حال توسعه، گروهی از نورون‌ها را هدف قرار می‌دهند. اگر دستگاه نورالینک با موفقیت همراه باشد، فرد را قادر می‌کند با دقت بالاتری به کنترل کامپیوتر یا تلفن همراه بپردازد.

این دستگاه دقیقا به چه شکلی کار می‌کند؟

در عمل جراحی برای قرار دادن دستگاه نورالینک، تراشه و سایر وسایل الکترونیکی در جمجمه قرار می‌گیرند و ارتباط بی‌سیم باعث می‌شود اطلاعات مربوط به سیگنال‌های مغز به اپلیکشین نورالینک ارسال شود. این اپلیکشین، سیگنال‌های مغزی را رمزگشایی کرده و کنترل با ذهن را ممکن می‌سازد. شارژ دستگاه نورالینک نیز به شکل بی‌سیم انجام می‌شود. شرکت ایلان ماسک برای کاشت تراشه در مغز، یک ربات جراحی مخصوص تولید کرده است.

آقای ماسک و نورالینک امیدوارند با تراشه‌های مغزی چه کاری انجام دهند؟

نورالینک در ابتدا می‌خواهد به افراد دچار ضایعه نخاعی کمک کند. همچنین ایلان ماسک معتقد است که دستگاه نورالینک می‌تواند برای افرادی که شنوایی و بینایی خود را از دست داده‌اند، کمک‌کننده باشد. در نهایت، آقای ماسک امیدوار است که این دستگاه بتواند روزی برای اهداف جاه‌طلبانه‌ای مانند ترکیب انسان با هوش مصنوعی مورد استفاده قرار بگیرد.

نام این دستگاه چیست؟

ایلان ماسک در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده که نام این دستگاه «تلپاتی» (Telepathy) خواهد بود.

در آزمایشات انسانیِ نورالینک چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آزمایشات بالینی به این شرکت کمک می‌کند تا طراحی مناسب دستگاه خود را پیدا کند. نورالینک در سال 2023 اعلام کرد که در سال 2024 میلادی 11 عمل جراحی انجام خواهد داد؛ اگرچه پیش‌بینی‌های این شرکت در گذشته بیش از حد خوش‌بینانه بوده است.

این مطالعه چه مدت طول خواهد کشید؟

به طور معمول، در این نوع مطالعه 5 تا 10 بیمار حضور می‌یابند و مدت آن تا یک سال خواهد بود. مرحله بعدی شامل یک مطالعه امکان‌سنجی و سپس یک مطالعه محوری است که تقریبا مشابه مطالعه فاز سوم برای یک دارو قلمداد می‌شود. اگر شرایط به خوبی پیش برود، احتمالا تجاری‌سازی آن بین پنج سال تا یک دهه طول خواهد کشید.