به گزارش اکوایران، مِتا، شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام، به منحرف کردن افکار عمومی از خطرات مربوط به استفاده از شبکه‌های اجتماعی متهم شده که باعث ایجاد بحران سلامت روان در میان نوجوانان شده است.

به نوشته بی‌بی‌سی، این ادعاها از سوی چندین ایالت آمریکا و در قالب یک شکایت فدرال مطرح شده است. این ایالت‌ها معتقدند مِتا در حالیکه خطرات پلتفرم‌های خود را پنهان می‌کند، از ویژگی‌های اعتیادآور این اپلیکیشن‌ها برای وابسته کردن کاربران استفاده می‌کند.

ایالت‌های حاضر در این شکایت اعلام کردند شرکت متا داده‌های مربوط به کودکان زیر 13 سال را جمع‌آوری می‌کند و از تعهدات خود تحت قانون حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان سرپیچی کرده است.

دادستان کل نیویورک که به همراه 33 دادستان دیگر این شکایت را امضا کرده‌،‌ گفته است: «شرکت‌های صاحب شبکه‌های اجتماعی از جمله متا باعث ایجاد یک بحران سلامت روان در سطح ملی شده‌اند و آن‌ها باید پاسخگو باشند».

9 ایالت دیگر نیز ادعاهای مشابهی در شکایت‌های خود مطرح کرده‌اند.

متا و دیگر شرکت‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی با صدها شکایت در آمریکا از سوی خانواده‌ها،‌ افراد جوان و مدارس در رابطه با تأثیر این پلتفرم‌ها بر سلامت روان روبه‌رو هستند؛ اما شکایت ایالت‌ها از متا، جدی‌ترین و بزرگترین اقدام چند سال اخیر در این زمینه محسوب می‌شود. ایالت‌های آمریکا به دنبال خسارات مالی و توقف اقدامات مضر متا هستند.

این شکایت به دنبال شهادت یکی از افراد مطلع از فعالیت‌های متا در سال 2021 ایجاد شده است. این شاهد در دادگاه اعلام کرده بود شرکت متا از آسیب منفی محصولاتش روی کودکان، مطلع بوده است.

از سوی دیگر،‌ شرکت متا ضمن رد ادعاهای مطرح‎‌شده، اعلام کرده اینستاگرام به بسیاری از نوجوانان که در لحظات سختی قرار داشته اند،‌ کمک کرده است.

مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد گسترش فیس‌بوک با آسیب‌های روانی مرتبط نیست. در عین حال، مطالعات دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تأثیرات مخربی بر سلامت روان نوجوانان و جوانان داشته باشد.

طبق این شکایت، ویژگی‌هایی مانند لایک کردن و فیلترها در شبکه‌های اجتماعی متا باعث شده کاربران جوانِ این پلتفرم‌ها، به یک حالت روانی منفی وارد شوند؛ این حالت روانی باعث می‌شود کاربران جوان بویژه نوجوانان، همزمان با نگرانی از ویژگی‌های ظاهری خود، به صورت روزانه ساعت‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی صرف کنند؛ در حالیکه اغلب این عیوب جسمانی که نوجوانان متوجه خود می‌دانند، به چشم دیگران نمی‌آید.