به گزارش اکوایران، شرکت آمریکایی «اوپن اِی آی» از انتشار جدیدترین نسخه چت جی‌پی‌تی - سیستم هوش مصنوعی مشهور خود - خبر داد که می‌تواند از طریق صحبت کردن با انسان ارتباط برقرار کند.

به نوشته نیویورک تایمز، درست مانند دستیار شخصی شرکت آمازون موسوم به «الکسا» و  دستیار شخصی هوشمند شرکت اپل به نام «سیری»،‌ زمانی که کاربران از چت جی‌پی‌تی سوال بپرسند، این سیستم هوش مصنوعی پاسخ آن‌ها را خواهد داد.

همچنین چت جی‌پی‌تی برای نخستین‌بار به تصاویر پاسخ می‌دهد. برای مثال، کاربران می‌توانند تصویری از داخل یخچال خود برای این بات هوشمند ارسال کنند و چت جی‌پی‌تی با توجه به مواد غذایی موجود، لیستی از غذاهایی که اکنون می‌توان آماده کرد به کاربر ارائه می‌دهد.

پس از رونمایی توسط شرکت اوپن اِی آی در نوامبر 2022، چت جی‌پی‌تی توانسته صدها میلیون کاربر را به خود جذب کند. به دنبال معرفی این سیستم هوش مصنوعی، شرکت‌های دیگر نیز به سرعت توسعه سیستم‌های مشابه را در دستور کار قرار دادند.

با انتشار جدیدترین نسخه از این بات هوشمند،‌ شرکت اوپن اِی آی از سیستم‌های هوش مصنوعی دیگر مانند «گوگل بارد» پیشی گرفته و در عین حال وارد رقابت با تکنولوژی‌های قدیمی‌تر مانند الکسا و سیری شده است.

چت جی‌پی‌تی و گوگل بارد در مقایسه با الکسا و سیری دارای مهارت‌های زبانی قدرتمندتری هستند و می‌توانند به سرعت وظایفی مانند نوشتن ایمیل و مقالات دانشگاهی و سرودن شعر را انجام دهند و تقریبا درباره هر موضوعی که به آن‌ها ارائه می‌شود، صحبت می‌کنند.

شرکت اوپن اِی آی معتقد است صحبت کردن روشی طبیعی‌تر برای تعامل میان سیستم‌های هوش مصنوعی با انسان است. طبق اعلام این شرکت، چت جی‌پی‌تی دارای پنج صدای مختلف مرد و زن است و در مقایسه با سایر دستیارهای دیجیتال، این صداها طبیعی‌تر جلوه می‌کنند.

طی دو هفته آینده نسخه جدید این بات هوشمند در اختیار کاربران چت جی‌پی‌تی پلاس قرار می‌گیرد و هزینه آن 20 دلار در هر ماه است. در حال حاضر، این سرویس تنها از طریق تلفن‌های همراه اپل، آیپدها و دستگاه‌های اندروید در دسترس خواهد بود.

دستیارهای دیجیتال قدیمی‌ مانند الکسا و سیری تنها قادر به انجام وظایف محدودی هستند و می‌توانند به سوالاتی پاسخ دهند که در پایگاه داده‌های آن‌ها برنامه‌‎ریزی شده باشد. اضافه کردن فرمان‌های جدید به این دستیارهای دیجیتال می‌تواند هفته‌ها طول بکشد.

در مقابل، چت جی‌پی‌تی می‌تواند طی تنها چند ثانیه به هر سوالی که از آن پرسیده می‌شود، پاسخ دهد.

از سوی دیگر، هفته گذشته شرکت آمازون از یک بروزرسانی جدید خبر داد که باعث می‌شود مکالمات الکسا روان‌تر و طبیعی‌تر به نظر بیاید. در این بروزرسانی، الکسا با استفاده از تکنولوژی موسوم به «مدل زبانی بزرگ»، درباره موضوعات مختلف صحبت می‌کند و می‎تواند برای طبیعی‌تر جلوه دادن، سرعت و لحن صحبت خود را تغییر دهد.

شرکت اپل هم که به طور عمومی از برنامه‌های خود برای چگونگی رقابت با چت جی‌پی‌تی صحبت نکرده، در حال آزمایش نمونه اولیه یک مدل زبانی بزرگ است که به احتمال زیاد در محصولات آینده این شرکت استفاده خواهد شد.