به گزارش اکوایران، شرکت دیپ‌ مایند برای شناسایی تغییرات در دی‌ان‌ای انسان که می‎تواند باعث ایجاد بیماری شود،‌ از هوش مصنوعی استفاده کرده است.

به نوشته بی‌بی‌سی، محققان تاکنون موفق شده‌اند 89 درصد از تمام جهش‌های کلیدی را کشف کنند. توسعه این روش می‌تواند سرعت تشخیص بیماری را افزایش دهد و در پیدا کردن درمان‌های بهتر،‌ کمک‌کننده باشد.

تمام موجودات زنده از دی‌ان‌ای ساخته می‌شوند و دی‌ان‌ای از چهار ماده شیمیایی به نام‌های «آدنین» (A)، «سیتوزین» (C)، «گوانین» (G) و «تیمین» (T) تشکیل شده است. زمانی که جنین انسان در حال شکل‌گیری است،‌ مواد شیمیایی سازنده دی‌ان‌ای که در بالا ذکر شده، باعث تولید پروتئین‌های مختلف می‌شوند. پروتئین‌ها نقشی اساسی در ساخته شدن سلول‌ها و بافت‌های بدن دارند؛ اما در صورتی که به خاطر یک اختلال ارثی، ترتیب مواد شیمیایی یادشده - که نقش مهمی در شکل‌گیری صحیح پروتئین دارند - به هم بریزد،‌ سلول‌ها و بافت‌های بدن به شکل درست تشکیل نمی‌شوند و این روند می‌تواند منجر به ایجاد بیماری شود.

هوش مصنوعی شرکت دیپ مایند در سال گذشته میلادی توانست شکل تقریبا تمام پروتئین‌های بدن انسان را ارائه دهد. این سیستم جدید که «آلفا میسِنسه» (AlphaMissense) نام دارد،‌ تشخیص می‌دهد که آیا دی‌ان‌ای می‌تواند شکل درست و طبیعی پروتئین‌ها را ایجاد کند یا خیر. اگر هوش مصنوعی تشخیص دهد که پروتئین به شکل طبیعی تشکیل نخواهد شد،‌ آن را به عنوان عامل بیماری‌زا دسته‌بندی می‌کند.

پییش از این، محققانی که بیماری‌های ژنتیکی را مورد بررسی قرار می‌دهند، درباره این موضوع که کدام قسمت دی‌ان‌ای انسان می‌تواند منجر به بیماری شود دانش بسیار محدودی داشتند. آن‌ها توانسته‌ بودند تنها 0.1 درصد از جهش‌های ژنتیکی را به عنوان عامل بیماری‌زا مشخص کنند؛‌ اما مدل جدید شرکت دیپ مایند توانسته این میزان را به شکل شگفت‌آوری افزایش دهد و به 89 درصد برساند.

به گفته شرکت دیپ مایند،‌ محققان باید در میان میلیاردها عامل سازنده دی‌ان‌ای به دنبال عواملی باشند که پتانسیلِ ایجاد بیماری دارند، اما این وضعیت تغییر کرده است. محققان اکنون می‌توانند بر آن دسته از ساختارهای دی‌ان‌ای متمرکز شوند که آلفا میسِنسه از آن‌ها به عنوان عوامل بیماری‌زا یاد کرده است.

نتیجه مطالعات روی این ابزار جدید در «مجله ساینس» منتشر شده و شرکت «جنومیکس انگلند» که با سازمان خدمات ملی بهداشت انگلستان همکاری دارد، آن را مورد استفاده قرار داده است. طبق گزارش‌ها، سازمان خدمات ملی بهداشت انگلستان در میان نخستین سازمانی‌هایی است که از ابزار شرکت دیپ مایند استفاده خواهد کرد.

سیستم یادشده به دانشمندان بالینی کمک می‌کند درک بهتری از اطلاعات ژنتیکی داشته باشند و همین امر، بهبود روند درمان بیماران را در پی خواهد داشت. دانشمندان انتظار دارند هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک به بخش بسیار مهمی از علم زیست‌شناسی مولکولی و علوم زیستی تبدیل شود.