به گزارش اکوایران، آژانس فضایی روسیه در به‌روزرسانی امروز خود در شبکه تلگرام نوشت: «در طول عملیات، یک وضعیت اضطراری در ایستگاه خودکار رخ داد که اجازه انجام مانور با پارامترهای مشخص‌شده را نداد. تیم مدیریت اکنون در حال تجزیه و تحلیل وضعیت هستند.»

طبق آنچه در گزارش رویترز آمده، روسکوسموس، آژانس فضایی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این فضاپیما به یک مدار غیرقابل پیش‌بینی حرکت و در نتیجه با سطح ماه برخورد کرد.

در این بیانیه آمده است که یک کمیسیون ویژه برای بررسی دلایل از دست دادن فضاپیمای لونا-25 تشکیل شده است.

این شکست نشان‌دهنده کاهش قدرت فضایی روسیه نسبت به روزهای رقابت جنگ سرد است؛ زمانی که مسکو برای اولین بار ماهواره‌ای را به دور زمین پرتاب کرد (اسپوتنیک 1، در سال 1957) و همچنین چندی پس از آن «یوری گاگارین» فضانورد شوروی اولین انسانی شد که به فضا سفر کرد. 

این رخداد در حالی است که اقتصاد 2 تریلیون دلاری روسیه با بزرگترین چالش خارجی خود در دهه‌های اخیر روبرو است؛ یعنی فشار تحریم‌های غرب و درگیری در بزرگترین جنگ زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم.

روسیه از زمان لونا-24 در سال 1976، زمانی که رهبر کمونیست لئونید برژنف بر کرملین حکومت می‌کرد، اقدام به انجام ماموریت در ماه نکرده بود.

تلویزیون دولتی روسیه بعد از انتشار خبری در مورد آتش‌سوزی در تنریف و یک مطلب چهار دقیقه‌ای در مورد تعطیلات حرفه‌ای برای خلبانان روسی، اخبار مربوط به از دست دادن Luna-25 را در ظهر در صف شماره 8 اخبار خود قرار داد و تنها 26 ثانیه به آن پرداخت.

روسیه خود را در رقابت با هند، که فضاپیمای «چاندرایان-3» آن قرار است در این هفته بر روی قطب جنوبی ماه فرود بیاید، و البته به طور گسترده‌تر با چین و ایالات متحده که هر دو جاه‌طلبی‌های پیشرفته‌ای برای سفر به ماه دارند، می‌بیند.

همزمان با انتشار خبر سقوط فضاپیمای لونا، سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) در توییتر نوشت: «چاندرایان-3 هند قرار است در 23 آگوست بر روی ماه فرود بیاید.»

مقامات روسی امیدوار بودند ماموریت لونا-25 بتواند نشان دهد که روسیه می‌تواند با وجود افول پس از فروپاشی شوروی و هزینه هنگفت جنگ اوکراین، در فضا با ابرقدرت‌ها رقابت کند.

پس از نیم قرن؛ فرود مجدد فضاپیمای روس بر سطح ماه؟

دانشمندان روسی بارها شکایت کرده‌اند که برنامه فضایی توسط مدیران ضعیفی که مشتاق پروژه‌های فضایی غیرواقعی، فساد و کاهش سخت‌گیری سیستم آموزشی علمی روسیه پس از شوروی هستند، تضعیف شده است.

شکست این پروژه دقیقا به این معنی است که روسیه ممکن است نتواند به اولین کشوری تبدیل شود که از آب یخ‌زده‌ای که دانشمندان معتقدند قطب جنوب ماه در آن وجود دارد، نمونه‌برداری می‌کند.

هنوز مشخص نیست که این مأموریت ناموفق چه تأثیر درازمدتی بر برنامه فضایی این کشور خواهد داشت؛ برنامه‌ای که چندین مأموریت دیگر را برای خود در سال‌های آینده پیش‌بینی می‌کند.