به گزارش اکوایران، ادعای توییتر مبنی بر اینکه متا پلتفرم (META.O) اسرار تجاری‌اش را برای ساختن سایت میکروبلاگینگ جدید خود دزدیده است، ممکن است اولین جرقه در یک نبرد حقوقی بین غول‌های رسانه‌های اجتماعی باشد، اما کارشناسان می گویند توییتر باید این را ثابت کند.

طبق آنچه در گزارش رویترز آمده، توییتر در نامه‌ای که روز چهارشنبه ارسال شد، مدعی شد که متا از اسرار تجاری‌اش برای توسعه پلتفرم جدید رسانه‌های اجتماعی خود، Threads استفاده کرده و از آن خواسته است که استفاده از این اطلاعات را متوقف کند. توییتر گفت که متا ده‌ها کارمند سابق توییتر را استخدام کرده است، که بسیاری از آنها دستگاه‌ها و اسناد این شرکت را به‌طور نادرست نگهداری می‌کردند، و گفت متا آنها را «عمداً» به کار در Threads اختصاص داده است.

هنوز مشخص نیست که آیا شکایتی در این زمینه مطرح خواهد شد یا خیر.

سخنگوی توییتر بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. اندی استون، سخنگوی متا، روز پنجشنبه در پست Threads گفت که هیچکس در تیم مهندسی سایت کارمند سابق توییتر نیست.

کارشناسان حقوقی گفتند در حالی که بسیاری از شرکت‌ها رقبای خود را که کارمندان سابق را استخدام کرده‌اند و محصول مشابهی دارند به سرقت اسرار تجاری متهم کرده‌اند، اثبات این موارد دشوار است.

پولک واگنر، استاد حقوق دانشگاه پنسیلوانیا، گفت: برای برنده شدن، یک شرکت باید به رقیب خود نشان دهد اطلاعاتی را دریافت کرده است که از نظر اقتصادی ارزشمند بوده و شرکت برای مخفی نگه داشتن آنها «تلاش‌های معقولی» انجام داده است.

او گفت اما این سوال که «تلاش معقول» چیست می تواند مشکل باشد.

واگنر گفت: «دادگاه ها کاملاً در این باره مصمم هستند که نمی‌توانید فقط دستان خود را تکان دهید و بگویید چیزی یک راز تجاری است. از طرف دیگر، لازم نیست همه چیز را آنقدر قفل کنید که هیچ‌کس نتواند از اطلاعات استفاده کند.»

تعیین مصداق برای «رازها»

متا روز چهارشنبه Threads را راه‌اندازی کرد که می‌تواند اولین تهدید واقعی برای توییتر باشد، که از زمانی که ایلان ماسک میلیاردر این سایت میکروبلاگینگ را در سال گذشته خریداری کرد، بسیاری از کاربران و تبلیغ‌کنندگان را از خود دور کرده است.

Threads شباهت هایی به توییتر دارد، همانطور که بسیاری از سایت‌های رسانه اجتماعی دیگر که در چند ماه گذشته ایجاد شده اند.

یکی از عناصری که دادگاه‌ها به آن نگاه می‌کنند این است که آیا یک شرکت به کارمندان خود تفهیم کرده است که اطلاعات خاص مورد بحث یک اسرار تجاری است یا خیر.

 دادگاه‌ها گفته اند که کارمندان هیچ راهی ندارند که بفهمند چه چیزی محرمانه است و چه چیزی محرمانه نیست.

به گفته کارشناسان، شرکت‌ها اغلب پرونده‌های محرمانه تجاری را مطرح می‌کنند تا متوجه شوند ادعاهایشان آنقدر قوی نیست که فکر می‌کردند.

واگنر گفت، در حالی که محاکمه در پرونده‌های محرمانه تجاری نادر است، تسویه حساب ها رایج است.

او گفت: «انگیزه‌ها برای حل و فصل در این نوع موارد به‌ویژه قوی است، زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد رازها بیش از حد لازم مورد بحث قرار گیرد.»