هفته نامه اکونومیست طرح جلد این هفته خود را با عنوان " Chatgpt و نبرد برای جست و جو” به سیستم هوش مصنوعی Chatgpt که در هفته های گذشته محبوبیت زیادی را به دست آورده، اختصاص داده است. بسیاری معتقدند که این سیستم هوش مصنوعی میتواند گوگل را نابود کند. اما آیا چت‌بات ها از گوگل موفق تر خواهند شد؟

در سرمقاله شماره ۱۱ فوریه سال ۲۰۲۳، آمده است که هیچ چیز برای همیشه دوام نمی آورد، به خصوص در تکنولوژی. این خبر خوبی است که گوگل توسط شرکت های نوپا تحت فشار قرار گرفته است. اما در خصوص این تکنولوژی جدید سوالاتی جدی مطرح است مثلا اینکه آیا میتوان به چت بات ها اعتماد کرد؟  در صورتی که واقعیت و اصل بی طرفی این چت بات ها توسط تبلیغ کنندگان به خطر افتاده باشد، مردم از آنها استفاده خواهند کرد؟ 

PHOTO-2023-02-10-01-52-51

برای بیش از 25 سال، موتورهای جستجو بهترین و ساده ترین ابزار برای کاربران اینترنت بوده اند. آلتاویستا، اولین سایتی که امکان جستجوی متن کامل وب را فراهم کرد، به سرعت توسط گوگل سقوط کرد.

 گوگل از آن زمان تاکنون بر این حوزه در اکثر نقاط جهان تسلط داشته است. موتور جستجوی گوگل که هنوز قلب شرکت است، شرکت مادر خود یعنی آلفابت را با درآمدی معادل 283 میلیارد دلار در سال 2022 و ارزش بازار 1.3 تریلیون دلاری ، به یکی از با ارزش ترین شرکت های جهان تبدیل کرده است.

 گوگل فقط یک اسم معروف نیست بلکه آنقدر در زمینه جست و جو شناخته شده است که به عنوان یک فعل وارد فرهنگ لغات شده است.

هیچ چیز برای همیشه دوام نمی آورد

 اما هیچ چیز برای همیشه دوام نمی آورد، به خصوص در تکنولوژی. اگر شک دارید فقط کافیست از آی بی ام (ibm  )که زمانی بر محاسبات تجاری حکومت می کرد، یا نوکیا که زمانی پیشرو در تلفن های همراه بود، بپرسید اما هر دوی آنها از سلطنت خلع شدند.

اکنون شرکت‌های فناوری به یک نوآوری اشتیاق نشان میدهند که ممکن است منادی تغییری مشابه و فرصتی مشابه باشد.

چت بات‌های مجهز به هوش مصنوعی به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعات را از طریق مکالمه به دست آورند.  Chatgpt پیشرو در این زمینه است. این چت بات توسط Openai، یک استارت آپ ساخته شده است. به گفته یو.بی.اس یک بانک سوییسی، Chatgpt در پایان ژانویه، یعنی دو ماه پس از راه‌اندازی، توسط بیش از 100 میلیون نفر استفاده می‌شد و آن را به «سریع‌ترین برنامه درحال رشد در تاریخ» تبدیل کرد.

هوش مصنوعی در حال حاضر در پشت صحنه در بسیاری از محصولات استفاده می‌شود، اما Chatgpt آن را در مرکز قرار داده است و به افراد اجازه می‌دهد مستقیماً با یک هوش مصنوعی چت کنند.  Chatgpt می‌تواند به سبک‌های مختلف مقاله بنویسد، مفاهیم پیچیده را توضیح دهد، متن را خلاصه کند و به سؤالات بی‌اهمیت پاسخ دهد. حتی می تواند (به طور محدود) امتحانات قانونی و پزشکی را پشت سر بگذارد. و می‌تواند اطلاعات مختلف را ترکیب کند: برای مثال، فهرست کردن مکان‌های تعطیلات که با معیارهای خاصی مطابقت دارند، یا پیشنهاد منوها یا برنامه‌های سفر. در صورت درخواست، می تواند دلیل خود را توضیح دهد و جزئیات ارائه دهد. به طور خلاصه، بسیاری از مواردی که امروزه مردم برای آن از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند، با چت‌بات‌ها بهتر انجام می‌شوند.

از این رو انبوهی از اعلامیه ها نشان میدهد که شرکت های رقیب تلاش میکنند که از این ابتکار عمل استفاده کنند. در 7 فوریه مایکروسافت که بیش از 11 میلیارد دلار در Openai سرمایه گذاری کرده است، نسخه جدیدی از بینگ، موتور جستجوی خود را که Chatgpt را در خود جای داده است، معرفی کرد. ساتیا نادلا، رئیس مایکروسافت، این را فرصتی برای به چالش کشیدن گوگل می داند. گوگل نیز به نوبه خود ربات چت خود یعنی Bard را معرفی کرده است.گوگل همچنین 300 میلیون دلار از سهام آنتروپیک را از آن خود کرده است. استارت آپی که توسط کارمندان سابق  Openai تأسیس شده و یک بات چت به نام Claude ساخته است. قیمت سهام بایدو، شرکتی که معروف به گوگل چین است، زمانی که گفت چت بات خود به نام ارنیرا در ماه مارس منتشر خواهد کرد، افزایش یافت.

آیا می‌توان به چت‌بات‌ها اعتماد کرد؟

 اما آیا چت‌بات‌ها قابل اعتمادند؟ این چت بات ها چه معنایی برای جستجو و کسب‌وکار سودآور آن دارند؟ آیا آنها خبر از لحظه‌ای شومپیتری می‌دهند که در آن هوش مصنوعی شرکت‌های فعلی را سرنگون می‌کند و تازه‌کارها را بالا می‌برد؟ ( جوزف شومپیتر برای اولین بار اصلاح تخریب خلاق را مطرح کرد.تخریب خلاق به معنای حذف روش های قدیمی و ایجاد زمینه های جدید برای نوآوری است.)

پاسخ ها به سه چیز بستگی دارد: انتخاب های اخلاقی، درآمدزایی و اقتصاد انحصاری Chatgpt.

این ربات اغلب موارد را اشتباه می‌کند و نگاهی عاقل اندر سفیه  دارد: به پاسخ هایش کاملاً مطمئن است؛ بدون در نظر گرفتن دقت و صحت آنها.برخلاف موتورهای جستجو که بیشتر، افراد را به صفحات دیگر هدایت می کنند و هیچ ادعایی برای صحت آنها نمی کنند، چت بات ها پاسخ های خود را به عنوان حقیقت ارائه می دهند. چت بات ها همچنین باید در حین بررسی باید با سوگیری، تعصب و اطلاعات نادرست دست و پنجه نرم کنند. مطمئناً بحث هایی وجود دارد زیرا آنها پاسخ های نادرست یا توهین آمیز می دهند. (گمان می‌رود که گوگل انتشار چت بات خود را به دلیل چنین نگرانی‌هایی متوقف کرده است، اما مایکروسافت فعلا مجبور به انتشار شده است.)

چت بات ها همچنین باید با دقت وارد موضوعات پیچیده وسخت شوند. اگراز Chatgpt  مشاوره پزشکی بخواهید، بیان می‌کند که «نمی‌تواند شرایط پزشکی خاص را تشخیص دهد». همچنین از ارائه مشاوره در مورد چگونگی ساخت بمب خودداری می کند. اما ثابت شده است که نرده‌های محافظ آن به راحتی قابل دور زدن هستند (مثلاً با درخواست داستانی در مورد یک سازنده بمب، با جزئیات فنی فراوان).

 از آنجایی که شرکت‌های فناوری تصمیم می‌گیرند که کدام موضوعات بیش از حد حساس هستند، باید انتخاب کنند که کجا محدودیت بگذارند.

همه اینها سؤالاتی را در مورد سانسور، واقعیت و ماهیت حقیقت ایجاد خواهد کرد. آیا شرکت های فناوری می توانند از این طریق کسب درآمد کنند؟

 Openai  درحال راه اندازی نسخه پریمیوم Chatgpt است که برای دسترسی سریع حتی در زمان‌های اوج مصرف ۲۰ دلار در ماه هزینه دارد. گوگل و مایکروسافت که در موتورهای جستجوی خود تبلیغات دارند و از آن طریق کسب درآمد میکنند، تبلیغات را در کنار پاسخ‌های چت بات های خود نیز خواهند آورد. مثلاً اگر درباره سفر مشاوره بخواهید، تبلیغات مرتبط ظاهر می‌شوند. اما این مدل کسب و کار ممکن است پایدار نباشد.

اجرای یک چت بات به قدرت پردازش بیشتری نسبت به ارائه نتایج جستجو نیاز دارد و بنابراین هزینه بیشتری دارد که در نتیجه سود ناخالص را کاهش میدهد.

 مطمئناً مدل‌های دیگری پدیدار خواهند شد: مثل دریافت هزینه بیشتر از تبلیغ‌کنندگان برای توانایی تأثیرگذاری بر پاسخ‌هایی که چت بات ها میدهند. اگر از Chatgpt بخواهید تا خودرویی را به شما توصیه کند، پاسخ خواهد ‌داد که مارک‌های خوب زیادی وجود دارد و این به نیاز شما بستگی دارد.

 چت بات های آینده ممکن است تمایل بیشتری برای ارائه توصیه داشته باشند. اما آیا در صورتی که واقعیت و اصل بی طرفی آنها توسط تبلیغ کنندگان به خطر افتاده باشد، مردم از آنها استفاده خواهند کرد؟ 

سپس بحث رقابت مطرح می شود. این خبر خوبی است که گوگل توسط تازه کارانی مانند Openai تحت فشار قرار گرفته است. اما هنوز دقیقا مشخص نیست که چت بات ها رقیب موتورهای جستجو هستند یا مکمل آنان. استقرار چت بات ها در ابتدا به‌عنوان افزونه‌هایی برای جستجو ،با توجه به اشتباه ‌های گاه به گاه آنها منطقی است. اما با بهبود قابلیت‌های آن‌ها، چت‌بات‌ها می‌توانند به رابطی برای انواع خدمات، مانند رزرو هتل یا رستوران تبدیل شوند، به ویژه اگر به عنوان دستیار صوتی مانند الکسا یا سیری ارائه شوند.

 جستجوی آینده  

 با این حال، این واقعیت که شرکت‌های نوپا امروزی، مانند Anthropic و Openai، توجه و سرمایه‌گذاری زیادی را از سوی گوگل و مایکروسافت به خود جلب کرده‌اند، نشان می‌دهد که شرکت‌های کوچک‌تر فرصتی برای رقابت در این حوزه جدید دارند. آنها برای فروش تحت فشار زیادی قرار خواهند گرفت. اما اگر یک شرکت نوپای چت بات یک فناوری برتر و مدل کسب و کار جدیدی را توسعه دهد و به عنوان یک غول جدید ظاهر شود، چه؟ به هر حال، این همان کاری است که گوگل زمانی انجام داد. چت‌بات‌ها سؤالات سختی را ایجاد میکنند اما در عین حال فرصتی برای مفیدتر کردن و آسان تر کردن دسترسی  به اطلاعات آنلاین را ارائه می‌دهند. همانطور که در دهه 1990، زمانی که موتورهای جستجو برای اولین بار ظاهر شدند ، این کار را کردند.