به گزارش اکوایران به نقل از بلومبرگ، در 9 ماه اخیر، اپل بیش از ۲.۵ میلیارد دلار آیفون از هند صادر کرده که تقریباً دوبرابر کل سال قبل است؛ با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در چین، این فعالیت‌ها نشان‌دهنده تلاش این غول تکنولوژی آمریکایی برای خروج از این کشور است.

افراد مطلع در این باره گفتند که گروه فناوری فاکس‌کان و شرکت ویستورن هرکدام بیش از ۱ میلیارد دلار از محصولات اپل را به خارج از کشور ارسال کرده‌اند. به گفته این افراد، شرکت پگاترون، یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ اپل، در حال انتقال حدود ۵۰۰ میلیون دلار از گجت‌های خود به خارج از این کشور است. در سال گذشته اپل که باارزش‌ترین شرکت جهان است، مونتاژ جدیدترین مدل‌های آیفون خود را در هند آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اپل به دنبال خروج از چین

اعداد روبه‌رشد صادرات اپل نشان می‌دهد که چگونه این شرکت در حال افزایش تولیدات در خارج از چین است، کشوری که کارخانه اصلی اپل در شهر ژنگ ژو آن مشهور به شهر آیفون  قرار دارد، شهری که اعتراضات از آنجا شروع شد.این خروج به همراه کاهش تقاضای لوازم الکترونیکی، نگرانی مصرف‌کنندگان درباره خطر رکود جهانی پیش‌رو را افزایش داده است.

هشدار کریسمسی صندوق بین‌المللی پول؛ سال رکود

درحالی‌که هند تنها بخشی از تولید آیفون را انجام می‌دهد، افزایش صادرات آیفون از این کشور نشان‌دهنده پیشرفت برنامه نارندرا مودی، نخست وزیر هند است، مودی می‌خواهد دهلی‌نو را به جایگزین چین یعنی کارخانه جهان تبدیل کند.

با یک چین جدید مواجه خواهیم بود؟

هند قطب تولید بنز

1602-apples-tim-cook-with-pm-modi-during-visit-to-us-ians

سیاست‌های کووید صفر چین و خشونت در آیفون سیتی که به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز تولید دستگاه در جهان شناخته می‌شود خطرات فعالیت در این کشور را بیش از پیش آشکار کرد. درحالی‌که پکن رویکرد خود را در مهار کرونا تغییر داد، اپل و سایر برند‌های دنیا بیشتر از هر زمان دیگری به دنبال کشور‌های جایگزین هستند.

نیروی کار گسترده هند، حمایت نخست‌وزیر و بازار محلی پررونق، دهلی‌نو را به یک کاندیدای اصلی برای تولید لوازم الکترونیکی تبدیل کرده است. مجموعه‌ای از مشوق‌های جدید دولتی، سنگ بنای تلاش نخست‌وزیر مودی برای تبدیل هند به قطب تولید لوازم الکترونیکی است. به گفته مردم، فاکس‌کان در سال اول خود در هند موفق شده تا مبلغی حدود ۴۴ میلیون دلار بسنه تشویقی دریافت کند.

صرفه‌جویی در هزینه و پتانسیل بازار هند از جمله مزایایی است که به زنجیره تأمین آیفون کمک می‌کند. عرضه نیروی کار فراوان و دستمزدهای پایین آن که حداقل 50 درصد کمتر از چین است، می‌تواند بسیار جذاب باشد.

سازندگان اپل در حال حاضر در کارخانه‌هایی در جنوب هند آیفون تولید می‌کنند. اما تولیدات گسترده در این کشور تازه شروع شده است. بر اساس برآوردهای بلومبرگ، حدود 3 میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۱ در هند ساخته شده است، درحالی‌که این رقم در چین چیزی حدود ۲۳۰ میلیون است.

اما خروج از چین، جایی که اپل یک زنجیره تأمین عمیق به مدت دو دهه در آن ایجاد کرده، آسان نیست. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات بلومبرگ تخمین زده است که حدود هشت سال طول می‌کشد تا تنها ۱۰ درصد از ظرفیت تولید اپل به خارج از چین منتقل شود، جایی که تقریباً ۹۸ درصد از آیفون‌های این شرکت ساخته می‌شوند.

مودی، با حمایت فراوان خود، تولید و صادرات تمام سازندگان گوشی‌های هوشمند را پیگیری می‌کند. علاوه بر گوشی‌های هوشمند، این کشور در حال طراحی برنامه‌هایی برای افزایش انگیزه‌های مالی سازندگان تبلت و لپ‌تاپ است، به این امید که اگر اپل را جذب کند تا او همه چیز از هدفون گرفته تا مک‌بوک را به‌صورت محلی بسازد، برندهای دیگر نیز از آن پیروی کنند.