به گزارش اکوایران، حوالی ساعت 12:20 شهر امروز (چهارشنبه، 16 آذر) پیامی مبنی بر وقوع زلزله همراه با بوق هشدار بر صفحه تلفن همراه تعدادی از کاربران تلفن همراه در تهران هویدا شد.

این پیام به زبان انگلیسی نوشته شده و به صورت خودکار برای تلفن‌های همراه ارسال شده است که در قالب پیامک نبوده و نام هیچ ارگانی در آن به چشم نمی‌خورد.

در این پیام به زبان انگلیسی نوشته شده بود: «آرام باشید و به دنبال پناهگاه در این نزدیکی بگردید». البته تصاویری نیز در شبکه‌های اجتماعی پخش شده که همین پیام را به فارسی نوشته اما مشخص نیست این پیام به هر دو زبان ارسال شده یا خود کاربران نسخه فارسی برای آن تهیه کرده‌اند.

هشدار زلزله

دقایقی بعد، برخی رسانه‌ها از هک شدن سرویس تلفن همراه خبر دادند و نوشتند که این پیام جعلی بوده و در پی عملیات هک اتفاق افتاده است.

خبرفوری به نقل از میزان نوشت: در پی هک شبکه تلفن همراه پیامی مبنی بر هشدار زلزله به شهروندان مخابره شده است. این پیام جعلی است؛ از منازل خود خارج نشوید.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ارسال هر گونه پیامکی مبنی بر هشدار زلزله را تکذیب کرده است.

همچنین، رئیس مرکز زلزله‌نگاری کشور در گفت‌وگو با بخش خبری سیما، تاکید کرد که «زلزله‌ای رخ نداده است و ما پیامی مبنی بر زلزله برای مردم ارسال نکرده‌ایم.»

پلیس فتا نیز اعلام کرد: پیامک جعلی زلزله، سوءاستفاده از یک قابلیت اضطراری در گوشی‌هاست که منشاء آن که هک یا شیطنت بوده، مشخص نیست.

اطلاعیه مرکز لرزه‌نگاری درباره هشدار زلزله

مرکز لرزه‌نگاری کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: نظر به اینکه بنا بر اطلاع واصله، امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ پیامی تحت عنوان هشدار زلزله از طریق خطوط موبایلی برای برخی از مشترکان ارسال شده است، مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ضمن تکذیب این پیام اعلام می‌کند هیچ‌گونه وضعیت غیرعادی درباره وقوع زمین‌لرزه در هیچ منطقه کشور تا لحظه درج این پیام مشاهده نشده است.

هشدار زلزله، اختلال سیستمی بود؟

دقایقی بعد از اینکه برخی رسانه‌های رسمی دولتی از هک شدن شبکه تلفن همراه خبر داده بودند و برخی رسانه‌های اصولگرا نیز آن را حرکتی از سوی «براندازها» خوانده بودند، نامی - رئیس سازمان مدیریت بحران کشور - در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هشدار زلزله بر روی تلفن همراه «اختلال سیستمی» بوده است. مردم نگران نباشند؛ هیچگونه زلزله‌ای رخ نداده است.

روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز هرگونه هک شبکه تلفن همراه کشور را تکذیب کرد و افزود «وضعیت شبکه تلفن همراه کشور به صورت دائم توسط مراکز پایش امنیت اپراتورها و وزارت ارتباطات مورد پایش قرار می‌گیرد و هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر هک این شبکه وجود ندارد و ادعاهای مطرح شده در حال بررسی است.»

همچنین معاون وزیر کشور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: تیم تحقیقاتی همراه اول در حال تست خدمات جدید بودند که به اشتباه به‌جای گروه خودشان، برای مردم پیام زلزله ارسال کردند.

مدیرکل ارتباطات همراه اول هم گفته «از مشترکین خود معذرت‌خواهی می‌کنیم. هیچگونه هک و نفوذی نبوده است. مشکل خطای تیم تحقیقاتی برای تست قابلیت هشدار بلایای طبیعی بوده است.»

در نهایت هم صداوسیما از دستور پیگیری وزیر ارتباطات خبر داد و نوشت: در پی خطای انسانی بخش تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول در فعال کردن سامانه هشدار و ارسال «پیام هشدار زلزله» برای تعدادی از مشترکین این اپراتور در شهر تهران و ایجاد نگرانی برای برخی از هموطنان، وزیر ارتباطات دستور پیگیری موضوع و برخورد با مقصرین احتمالی را داد.