به گزارش اکوایران ؛ طی سالهای اخیر تصمیمات مقطعی و روزمره همواره بازار را با چالش بسیار روبرو کرده بود، چالشی که وزیر صنعت معدن و تجارت معتقد است با اجرای الگوی جدید برطرف خواهد شد و به این طریق از تصمیمات روزمره، مقطعی و موردی به حالت سیستمی می‌رسیم.  الگویی که به گفته فاطمی امین تا آخر امسال اکثر محصولات را در بر خواهد گرفت.

 فاطمی امین همچنین در خصوص اصلاح ساختار تنظیم بازار، نیز گفت: روش های قبلی از قبیل بازرسی و نظارت تاثیر های مقطعی دارند، ما می‌خواهیم همزمان با این روال و تفویض اختیار تنظیم بازار محصولات کشاورزی دامی و باغی به جهاد کشاورزی، اصلاح ساختارهای جدی در حوزه مدیریت بازار را دنبال کنیم و الگوی جدید مدیریت بازار را اجرا کنیم.

وی این مدیریت را در دو حوزه کالاهای پایه و مصرفی دانست و افزود: ساز و کارهای جدیدی طراحی کرده ایم و از تصمیمات روزمره، مقطعی و موردی به حالت سیستمی می‌رسیم و این الگو تا آخر امسال اکثر محصولات را در بر خواهد گرفت.

وزیر صمت در خصوص تنظیم بازار بخش خدمات نیز اضافه کرد: حوزه خدمات، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و همواره ۵۰ درصد تورم در این حوزه اتفاق می افتد؛ برای تنظیم بازار خدمات نیز برنامه ای یکساله داریم که تا شهریور ماه سال آینده نهایی و اجرا خواهد شد.

فاطمی امین در این نشست همچنین بر این نکته تاکید کرد که ساختار بازار از عوامل مرتبط با بروز و تشدید تورم است، برنامه ای برای مدیریت بازار داریم که اثرات تورمی مرتبط با ساختار بازار را کاهش خواهد داد.

قطع ارتباط دلار با کالای داخلی  

فاطمی امین همچنین در خصوص بازار ارز و تأثیر قیمت های خارجی بر کالاهای داخل، تصریح کرد: باید تلاش کنیم ارتباط دلار با قیمتهای بازارهای داخلی را قطع ‌کنیم و با عوارض پلکانی این ارتباط را اصلاح کنیم و اجازه ندهیم رانت های ارزی به داخل منتقل شود.

وی همچنین اضافه کرد: روی صادرات تمرکز جدی داریم و می‌خواهیم در ۶ ماهه دوم سال حدود ۵ میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل صادرات انجام شود.

تامین مالی زنجیره های تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نیز بیان کرد: تامین مالی زنجیره های تولیدی را تا دو ماه آینده عملیاتی خواهیم کرد.

فاطمی امین در خصوص بورس و راهکارهای موفقیت در بورس کالا گفت: واحده های بورسی را باید به صورت صحیح در بورس کالا قرار دهیم و امکان اجرای قاعده های بورسی را داشته باشیم تا قاعده‌ها یکپارچه شود و زیرساخت لازم برای اجرای قواعد نیز فراهم آید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: در الگوی جدید مدیریت بازار ۲۵ قاعده وجود دارد که از زیرساخت های بورس کالا استفاده می‌کنند.

بکارگیری از تمام ظرفیت ها برای ساماندهی بازار

عزت الله اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز ضمن حمایت از الگوی جدید مدیریت بازار وزارت صمت، از وزیر صمت خواست تا با به‌کارگیری تمامی ظرفیت ها در راستای توسعه صادرات و ساماندهی تنظیم بازار گام بردارد.

اکبری تالار پشتی با اشاه به اینکه مسئله سامانه جامع تجارت بسیار مهم است، این سامانه گلوگاه واردات و صادرات است.

وی بر استفاده حداکثری از ظرفیت تهاتر، حرکت در راستای برون‌سپاری و حمایت همه جانبه از بخش خصوصی نیز تاکید کرد.

 اکبری تالار پشتی بر راه اندازی پروژه های ترانزیتی برای اتصال به بازارهای جهانی تاکید کرد و افزود: برای تحقق اهداف صادراتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری، رییس جمهور و وزیر صمت می باشد ترانزیت نقش حائز اهمیتی دارد که در این حوزه هماهنگی فرابخشی و بین دستگاهی ضرورت دارد.